A2 opleiding België (INFO)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Net even door deze posts gelezen sinds ik volgende week ook het examen zal doen. Ik ben momenteel de gratis opleiding A2 aan het volgen van Coptrz Academy in de UK, iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk maar 1 kans om te slagen sinds ik 2 dagen later voor 7 maanden in Spanje zit en ik daar wel regelmatig videos maak en wil blijven maken...
Na het lezen van alle reacties hier zinkt de moed wel een beetje XD

Waarom bieden ze alles gratis aan, buiten de cursus A2?? Vind ik super onlogisch...

Wish me good luck :p
 
Ik wens je véél geluk... Ja, en geluk is hier niet meteen het juiste woord. Véél studeren zou ik je beter toewensen. Maar zonder de echte basis te hebben waaruit de vragen komen is het een blinde gok. En dit dan in één keer? Ik heb er nog een half onverwerkt 'trauma' aan overgehouden. En ik ben niet de enige die 2x is mogen langsgaan.
 
Ik zal de opleiding van Coptrz als basis gebruiken en dan via dit forum en google etc. de kennis nog verder uitbreiden... Hopelijk is dit genoeg... Anders vlieg ik de komende 7 maanden in A1/A3... (tenzij ik mijn A2 online kan behalen maar ik denk dat als belg ik het MOET in Brussel afleggen...)
 
Net even door deze posts gelezen sinds ik volgende week ook het examen zal doen. Ik ben momenteel de gratis opleiding A2 aan het volgen van Coptrz Academy in de UK, iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk maar 1 kans om te slagen sinds ik 2 dagen later voor 7 maanden in Spanje zit en ik daar wel regelmatig videos maak en wil blijven maken...
Na het lezen van alle reacties hier zinkt de moed wel een beetje XD

Waarom bieden ze alles gratis aan, buiten de cursus A2?? Vind ik super onlogisch...

Wish me good luck :p
Hallo,
Ik heb ook de Coptrz gevolgd + een opleiding van een nederlandse site (99 euro) + de zweefvliegers site (ik was bijna geslaagd voor hun testexamen voor zweefvliegers !!!) + batterijensites enz.... Alles samen ongeveer 2 maand gestudeerd...Examen gedaan en ...gebuisd !!! Vragen over 'het moment' , ben die term nergens tegengekomen, zal wel een term zijn die (te betalen) opleidingscentra gebruiken. Je moet ongeveer zelf batterijen kunnen maken...Vragen over veiligheid heb ik NIET gekregen ! (en daar draait het toch om dacht ik..)Enfin, ik heb mijn A1/A3 en de rest doe ik zoals het mij uitkomt...Veel succes gewenst !!! (Opgepast in Spanje, de Icarus map raadplegen hé...)
 
Wel dat is allemaal zeer bemoedigend XD

Btw, die verklaring op eer van praktijk, moet je dit meenemen naar het examen of voordien of nadien inscannen en uploaden?

Voor drones in Spanje gebruik ik Enaire drone website, ik vlieg momenteel enkel in Mallorca, maar nog steeds via locale drone operatoren aan het uitzoeken welke extra vergunningen ik moet krijgen... (nooit gedacht toen ik met drones begon dat het zoveel werk zou zijn, maar nu zit ik er al te diep in dus bijten we door, haha :D)
 
Als je geslaagd bent voor het examen moet je die verklaring uploaden. Niets meenemen naar het examen behalve de oproepingsbrief!!!!
PS Tip. Het kan handig zijn om toch een pen of potlood mee te nemen naar het examen om wat berekeningen of zo te maken op jouw oproepingsdocument... Kan helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sunset Patrol
Net examen gedaan, opleiding van coptrz maakte uiteindelijk niet veel uit, wss 8 vragen over batterijen, enkele over zwaartepunt, 2 over metar. Was inderdaad zeer moeilijk en wat mij het meest frustreerde is dat er gewoon geen cursus beschikbaar is... het goedkoopste dat ik in belgie vond was 140€... met een cursus waarin alle leerstof staat zou het examen niet zo moeilijk zijn...

om 18h weten we de uitslag, zo niet zal ik 7 maanden in a3 klasse vliegen... of drone kopen met c1 label en in A1 vliegen, probleem meteen opgelost dan...
 
Spoiler Alert... Volgens mij krijg je meteen een mail als je geslaagd bent...
 
Kan zijn, voor het vertrekken zei de verantwoordelijke dat we om 18h een mailtje krijgen... ik zie wel...

Voelt een beetje alsof ik een week voor niks heb geblokt
 
  • Verdrietig
Waarderingen: EmpieDrone
Idd niet door, 18/32 vragen correct
Jammer dat we dit examen niet online kunnen doen zoals in andere landen...

Nu kan ik het pas in november opnieuw doen (woon tot dan in spanje)

niemand die weet of er ergens een bedrijf een a2 cursus in belgie aanbied (zonder lessen in een lokaal) ‍♂️
 
De cursus van Noordzee drones is zo goed als absoluut hét ticket om te slagen heb ik ondertussen vernomen via mensen die daar de training hebben gevolgd. Zo veel andere mogelijkheden zijn er niet in België. Misschien daar eens jouw geval uitleggen? En hopen dat ze jou enkel de cursus willen 'verkopen'? Wie weet...
 
De cursus van Noordzee drones is zo goed als absoluut hét ticket om te slagen heb ik ondertussen vernomen via mensen die daar de training hebben gevolgd. Zo veel andere mogelijkheden zijn er niet in België. Misschien daar eens jouw geval uitleggen? En hopen dat ze jou enkel de cursus willen 'verkopen'? Wie weet...
Kan idd een idee zijn, want ik geloof wel dat met de juiste cursus, dit examen niet zo moeilijk is...
maar wie weet hoe ver alles zal staan binnen 7 maanden... misschien komt dji met een mavic air 3 die een C1 label draagt en hoef ik het a2 examen zelfs niet meer te doen
 
In België is het quasi onmogelijk om op 150 m van huizen te blijven. Ze staan werkelijk overal neergepoot. Als je dus de regels wil volgen moet je dus een A2 hebben. Ik volg dus dit forum-item op de voet.
Ik heb reeds mijn A1/A3 en ben ook aan het bekijken om een A2 te halen maar ik heb ook de tijd niet om alle stof bijeen te harken.

Noordzee drones lijkt me dus een van de weinige mogelijkheden die ik heb. Volgens hun website is de goedkoopste weg een online cursus met elektronische syllabus voor 165€.

Is er iemand die deze gevolgd heeft of die iemand kent die deze gevolgd heeft? Ik zou graag eens luisteren naar hun feedback ...

Ik ben er niet op uit om de info gratis weg te kapen, maar zou willen weten of die goed genoeg is om te slagen voor het examen zonder zelf extra info te moeten zoeken.
Ik heb respect voor wie de moeite doet om al die info in een goede cursus te steken, voor wat hoort wat.

Groetjes,

Riho
 
Deze mededeling absoluut niet om een BE<>NL (drone) oorlog te willen activeren, maar het verschil qua niveau van het A2 examen is toch iets té groot om het zo te laten.
Ik lees dit net op een FB groep én ik heb zelf een A2 cursus aangeschaft in NL, dus ik heb bewijsmateriaal...
Letterlijk citaat : ' Uurtje theorie lezen .. na 2x 15 minuten examen en A1/A3 en A2 succesvol afgerond' .
Dit is helemaal niet eerlijk.
Zelf eerst (wegens nog niks te vinden) mijn A1/A3 gehaald in Ierland. Letterlijk tijdens de middagpauze effe tussendoor. De échte Belgische ook gedaan, dat was toch wel een 3 uurtjes goed opletten. De A2 in België? Pfff...Heb 'm maar was toch een dikke maand zwoegen op eigen kracht.
 
Hoi Empie,

Ivm die 3 uurtjes goed opletten via de (gratis) fimpjes van de DGL: dat klopt helemaal en is echt niet overdreven. Ik ben er eerst zeer snel doorgefietst en zag op het eerste examen dat echt ieder detail van de filmpjes gekend moesten zijn. Dus gebuisd de eerste keer.

Daarna heb ik de filmpjes opnieuw bekeken, een beetje samengevat en dan was ik er wel door, maar ik schrok toch van het niveau van de A1/A3. Ik ben technisch opgeleid en kan gerust inbeelden dat dit echt zwaar is voor mensen zonder technische vooropleiding.

Vandaar dat ik het niet zal wagen om met een minimalistische opleiding naar het A2 examen te gaan.

Het is natuurlijk echt niet kunnen dat er zo'n niveauverschil is om een perfect gelijkwaardig attest te halen in 2 buurlanden van de EU.
Ik vind echter dat, als we het dronevliegen niet willen laten ontsporen naar cowboy gedrag er 3 dingen nodig zijn:
  1. het examen moet echt (nuttige) inhoud hebben, misschien meer in detail per type drone. Een quadcopter is echt niet te vergelijken met een wing drone, zoals je niet met een moto kan rijden als je een autorijbewijs hebt.
  2. er moet nagedacht worden hoe de kennis van het praktijkvliegen geïntegreerd wordt. Een verklaring op eer vind ik echt wel heel beperkt en totaal niet controleerbaar.
  3. er moet serieus gecontroleerd worden op het bezit van het juiste attest eens je aan het vliegen bent.
We zijn dus nog ver van een correcte regelgeving. Ik ben bang dat door gebrek daaraan deze mooie hobby zal om zeep geholpen worden door cowboys die er dan op hun beurt voor zullen zorgen dat de wetgeving terug in "overdrive" zal schieten en alles als No-Fly zone zal maken.
We zien wel hoe het loopt.

Groetjes,
Riho
 
PS. Die NZD mag/kan je absoluut als referentie gebruiken hoor. Achteraf gehoord na overal alles bij elkaar te hebben gesprokkeld dat heel veel vragen één op één uit oa de NZD cursus komen. MAAR !! Je moet ook absoluut een heldere kop hebben op het examen en door wat fris denkwerk kan je door de strikvragen fietsen..
 
A2 is toch beperkt niet. Belgie is dicht bevolkt en bebouwd.
Waar vliegen al die mensjes met een A2 certificaat?
Hoe organiseer je dat?
Niet betrokken personen: hoe vermijden dat deze mensen in je vliegzone komen? Nieuwsgierigen, spelende kinderen? Teksten op hesjes, bordjes plaatsen, terrein afbaken kan enkel op prive of voorzien van een vergunning als je openbaar wil gaan afbakenen.
Men wil trouwens allemaal vliegen volgens de regels toch.

In drukke regio's hoe pak je het aan om alle betrokken personen te informeren en doe je dit dan schriftelijk?
In geval van een ongeval, drone op volle snelheid in iemands gezicht als voorbeeld, met ernstige letsels, dekt je verzekering de letsels aan derden dan? Of kom je schriftelijk tot een akkoord dat jij niet aansprakelijk bent?
Ongeval met lichamelijke letsels aan niet betrokken personen, welke verzekering heb je dan.
Ook juist daarom is het examen minder eenvoudig me dunkt.
Weinig fun eigenlijk die A2.

Zal A1/C1 CE drone voor de toekomst een must zijn? Wie weet , maar ik denk het wel. Ze komen er ooit wel lol, dat ze er nog niet zijn zal wel zijn redenen hebben.
De retrofit van drones in aan de gang gezet, maar tot op heden weinig info.
Te lezen op EASA :
België laat geen retrofit drones toe, ook niet door dji of andere.
Dus je gaat met je drone eind volgend jaar naar A3 in Belgie.
Om in A2 te vliegen zal je een nieuw model drone nodig hebben vanaf 01/01/23.

Voor de A2 mensjes die naar Brussel gaan, veel succes in elk geval.
 
A2 is toch beperkt niet. Belgie is dicht bevolkt en bebouwt.
Waar vliegen al die mensjes met een A2 certificaat?
Hoe organiseer je dat?
Niet betrokken personen: hoe vermijden dat deze mensen in je vliegzone komen? Nieuwsgierigen, spelende kinderen? Teksten op hesjes, bordjes plaatsen, terrein afbaken kan enkel op prive of voorzien van een vergunning als je openbaar wil gaan afbakenen.
Men wil trouwens allemaal vliegen volgens de regels toch.

In drukke regio's hoe pak je het aan om alle betrokken personen te informeren en doe je dit dan schriftelijk?
In geval van een ongeval, drone op volle snelheid in iemands gezicht als voorbeeld, met ernstige letsels, dekt je verzekering de letsels aan derden dan? Of kom je schriftelijk tot een akkoord dat jij niet aansprakelijk bent?
Ongeval met lichamelijke letsels aan niet betrokken personen, welke verzekering heb je dan.
Ook juist daarom is het examen minder eenvoudig me dunkt.
Weinig fun eigenlijk die A2.

Zal A1/C1 CE drone voor de toekomst een must zijn? Wie weet , maar ik denk het wel. Ze komen er ooit wel lol, dat ze er nog niet zijn zal wel zijn redenen hebben.
De retrofit van drones in aan de gang gezet, maar tot op heden weinig info.
Te lezen op EASA :
België laat geen retrofit drones toe, ook niet door dji of andere.
Dus je gaat met je drone eind volgend jaar naar A3 in Belgie.
Om in A2 te vliegen zal je een nieuw model drone nodig hebben vanaf 01/01/23.

Voor de A2 mensjes die naar Brussel gaan, veel succes in elk geval.
Dàt is een goede vraag...
Ik heb mijn A2 vorige maand behaald, en zou heel graag enkele beelden maken van Oudenaarde.
Maar ik kom er nooit toe omdat ik continu twijfel over de regels, zeker ivm niet-betrokken personen, privacy, etc...

Zéér interessant om daar anderen hun werkwijze/visie op te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Heel simpel. Enfin, zo doe ik het. Ik vlieg in bv Gent rond op plekken zonder mensen noch verkeer. En wanneer is bv Gent leeg? Ja 's ochtends heel vroeg bijvoorbeeld. Dit volledig binnen de regels en na de specifieke locatie te hebben gecheckt op droneguide. Dat lukt aardig. Over gebouwen mag je vliegen, liefst zo weinig mogelijk. Boven water ook. Dus? In bv Oudenaarde zou dit ook moeten lukken denk ik dan. Is dan natuurlijk nog een verschil als je wil foto's nemen of echt een filmpje draaien. Foto's zijn nog eenvoudiger dan. Je staat op een 'strategische' plek. Hopla. Je vliegt loodrecht omhoog en je kan al aardig wat foto's nemen. Dus ja een beetje creatief zijn mét de veiligheidsregels in het achterhoofd... Toch?
 
Als je over gebouwen vliegt, weet je, zie je niet wie achteraan in de tuin zit.
Dus creativiteit overstijgt de regels, maar als je de regels in het achterhoofd hebt is het in orde?
Interessant().