Aangenaam...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dieseltijger

Active Member
Lid geworden
3 aug 2021
Berichten
139
Waarderingsscore
106
Punten
43
Leeftijd
63
Locatie
ZOETERMEER
Kennismaken is twee-richtingsverkeer, en ik besef dat ik hier wel veel kan "halen" maar niets kan brengen vanwege het ontbreken van ervaring. Daarom is een korte introductie het minste wat ik kan doen. Fotografie is niet een volledig onbekend terrein voor mij, en maak onder meer ook astrofoto's. Je moet dan denken aan opnames met belichtingstijden van 6 tot 40 minuten die met software "gestapeld "worden om de onvermijdelijke ruis de nek om te draaien - en vervolgens met speciale software de zeer lage contrasten te versterken.

Gewone fotografie is natuurlijk ook zeer interessant, en motorrijden (op mijn Honda Deauville kan ook op mijn warme belangstelling rekenen. De Deauville motorfiets is vooral saai, betrouwbaar en praktisch: en dat keert terug in mijn vrijwilligerswerk. Ik doe wekelijks boodschappen voor een oude dame en werk als chauffeur/sjouwer bij een kringlooporganisatie - vergaderen doe ik al genoeg voor mijn werk. Mijn zeergewaardeerde wederhelft laat mij gelukkig gewoon mijn gang gaan, ondanks dat deze hobbies geld en vooral ook veel tijd kosten: daarnaast zou ik graag willen dat een etmaal 32 uur zou duren, en een mensenleven gemiddeld 160 jaar.

Ah... leeftijd: Mijn bouwjaar is 1961. Ik ben getrouwd en we hebben twee kinderen: Dochterlief is een "hotello" die nu in een andere sector werkt, zoonlief is werkbouwtuig afkomstig van de TU Delft en houdt zich bezig met slopen. (vanaf z'n eerste levensjaar eigenlijk).

Wat ik vooral zoek is een ander perspectief om foto's te maken ("stills"), en op dit forum ben ik op dit moment vooral op zoek naar de ervaringen en de beleving van de hobby: Loop ik te hard van stapel als ik überhaupt een drone ga aanschaffen? Wat zijn de valkuilen die iedereen ervaren heeft? Dat soort werk.
 
Welkom Dieseltijger,

Een paar van de valkuilen kan ik je wel noemen:
1. Ik denk dat het regelmatig voorkomt dat personen er na aankoop van hun eerste drone achter komen dat ze bij hen in de buurt/omgeving bijna nergens mogen vliegen.
2. Ook wordt de vraag hier regelmatig gesteld welke drone moet worden aangeschaft met het oog op de nieuwe Europese regelgeving omtrent het vliegen met drones. Denk hierbij aan de komende Cx-labeling van de drones
 
Welkom op het forum Dieseltijger.

Waarschijnlijk heb je toch wel wat te “brengen” gezien je ervaring met bewerkings software.
De rubriek foto en video kan misschien als inspiratiebron voor je werken en anders staat het WWW vol met mooie drone foto’s.

Valkuilen zijn de vaak de plekken waar je een mooi shot kan maken, maar waar je in de Open Categorie niet mag vliegen (Natura2000 gebieden bijv.) en het drama van de CX labels vanaf 2023.
En de lastige vraag welke drone het meest voor jouw hobby geschikt is.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Welkom Dieseltijger,

Ik heb veel gefotografeerd met een DSLR en ben dat nu weer aan het oppakken met een full frame systeemcamera.
Een drone was ook mijn idee om andere perspectieven te bieden voor foto's. En tegelijkertijd ook leuk om de wereld van de video's in te duiken. Ik heb mij niet zoveel aangetrokken van de komende beperkingen per 01-01-2023 en een DJI Air 2S gekocht. Ben ik nog steeds heel blij mee.
Houdt wel rekening met het feit dat je met een fototoestel volledige controle hebt.
Bij een drone heb je vaak geen controle over de aperture. Volgens mij is de Mavic 2 Pro daar de enige uitzondering in.
Deze kun je instellen vanaf f/2.8-f11.

In ieder geval veel plezier gewenst!
 
Welkom kerel, ik heb net een mini gekocht en ook al wat fotografie ervaring, maar deze kant ken ik nog niet en dus weer een uitdaging om dit in de vingers te krijgen. Ik heb een absolute beginnersdrone gekocht omdat deze hoofdzakelijk op vakantie gebruikt gaat worden. En dat is maar een keer of 2 per jaar. Inderdaad als je zoals ik onder de rook van schiphol woont, is het best lastig een leuke vliegstek te vinden. Maar dan combineer ik mijn andere hobby rijden op de honda goldwing met een stukje vliegen.

Gr. Ron
 
Herkenbaar, ik heb zojuist mijn Enfield dieselmotorfiets na 16 vervangen door een Honda Deauville uit 2006. Want: betrouwbaar, saai, er past iemand achterop en je kan er je boodschappen in kwijt. Voor mijn andere hobby ben ik al gewend om te reizen naar donkere gebieden - maar dan zit je wel met zo'n 80 kg bagage: Kijker, statief, volg- en besturingselectronica, contragewichten, camera, ontelbare ringetjes en snoertjes waarvan er geen één mag ontbreken.

Dus om ook met de motor gewone landschapsfoto's te kunnen maken heb ik een rollei reisstatief aangeschaft (< 950 gram en zo'n 40 cm ingeklapt, 8 kg draagvermogen - aanrader). En omdat ik geen dronist ben moet het drone ding "idiot proof" zijn. De nieuwe Hubsan bestaat vooralsnog alleen op papier, het vliegen van de huidige Zimo vereist ervaring die ik nauwelijks kan onderhouden en de support van de fabrikant (niet van de Hubsan winkel - laat dat duidelijk zijn!) daar zijn de meningen over verdeeld.
 
Het kan raar lopen: het oorspronkelijke plan was rustig eens de poes uit de boom te kijken, en wat op marktplaats te gaan koekeloeren. Dat laatste: Totdat er een DJI mini 3 uit is, lijkt de mini 2 fly more combo behoorlijk waardevast te zijn. Verkopers willen minimaal 475,- Euro hebben voor een zo goed als nieuwe versie, waarbij het onduidelijk is of er ook een care refresh pack bij zit.

Dat vond ik een beetje "te" totdat....het toeval wou dat er gisteren een aanbieding was bij een grote webwinkel waar in de fly more combo voor 479,- de markt ging verzieken. Ik heb maar meegedaan aan het verzieken. Vanmorgen bij toeval na een gekkenhuis op het werk een beetje lodderig voor mij uit zitten kijken, en na het lezen van de online gebruiksaanwijzing (het ding kan morgen afgehaald worden) gedacht: "Waar moet ik in godsnaam beginnen?" En toen maar de Luxemburgse EASA A1/A3 cursus gedaan en het examen afgelegd. Leuk en nuttig. De belangrijkste les voor mij: kalm aan doen en systematisch opbouwen, afbreken en doortastend handelen.

Ik betwijfel of ik de A2 cursus ook ga doen - voor het doel waar ik de mini 2 ga gebruiken zijn de basics aanwezig, en ik heb me ook al bij de RDW geregistreerd. We zullen zien.
 
Zelfs voor de Mini-2 heb je eigenlijk geen certificaat nodig, vanwege de "minder dan 250 gram..."
 
Klopt, maar behalve voor kennisverwerving leek het mij ook handig om de mogelijkheid te hebben een zwaardere drone te vliegen - uit de buurt blijvend van mensen. Die dingen zijn fotografisch beter, en wellicht ook zeer betaalbaar tegen eind 2022 (want: legacy drone - categorie A3)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PHTB
Klopt. Ik heb 'm ook in Luxemburg gehaald ten tijde van de aanschaf van mijn Mini-2. Altijd handig om wat meer te weten, dacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom10
Thx. Gisterenmiddag het ding voor het eerst uitgeprobeerd. Het is wel puzzelen om een lokatie te vinden, het is het noorden van de Zoetermeerse plas geworden. Post straks wel de eerste shots van deze beginneling.

Wat vliegt zo'n ding makkelijk in vergelijking met een instabiele heli van een vriend die ik tig jaar geleden met het klamme zweet op de rug onder controle probeerde te houden. Ondertussen kwam een oudere heer met schoffel op z'n fiets meekijken. Hij vond het wel leuk om zijn vertrouwde omgeving vanaf 60 meter hoogte te bekijken. Leuk. Ik heb genoten.

Lekker wat oefeningetjes gedaan. Nu wil ik nog kijken of ik wat automatische functies kan uitschakelen, zodat ik ook wat meer in controle kan komen.
 
En even wat "pixelpeeping" gedaan. Verschil tussen JPG en RAW. Je ziet dat er in de JPG wat lenscorrectie en kleurcorrectie wordt toegepast, en ietwat verscherping plaatsvindt.

pixelpeep
 
Thx. Gisterenmiddag het ding voor het eerst uitgeprobeerd. Het is wel puzzelen om een lokatie te vinden, het is het noorden van de Zoetermeerse plas geworden. Post straks wel de eerste shots van deze beginneling.

Wat vliegt zo'n ding makkelijk in vergelijking met een instabiele heli van een vriend die ik tig jaar geleden met het klamme zweet op de rug onder controle probeerde te houden. Ondertussen kwam een oudere heer met schoffel op z'n fiets meekijken. Hij vond het wel leuk om zijn vertrouwde omgeving vanaf 60 meter hoogte te bekijken. Leuk. Ik heb genoten.

Lekker wat oefeningetjes gedaan. Nu wil ik nog kijken of ik wat automatische functies kan uitschakelen, zodat ik ook wat meer in controle kan komen.
Hee da's toevallig, ik had gisteren ook naar de Zoetermeerse plas willen gaan om te vliegen, maar omdat het een beetje puinhoop op de A12 was, heb ik het wat meer naar het zuidwesten gezocht. Uiteindelijk uitgekomen op een mooi leeg terrein niet ver van de Maeslantkering.
 
Ik vind de mini 2 echt leuk te bedienen, en de foto's zijn best wel van redelijke kwaliteit. Die waterwegen zijn fascinerend. Het seizoen is mooi. Ik zat te loeren naar Kinderdijk in de ochtend, daar is een reepje waar je een drone mag "uitlaten". In combinatie met de opgaande zon echt een lekker hapje - maar ja...dan moet er geen grijze wolkendeken het feestje verstieren.