Aansprakelijkheid gebruik (stock)beelden vanuit CTR / No Fly Zone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Nordflow

New Member
Lid geworden
3 mrt 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
4
Punten
3
Locatie
Rijswijk
Stel: ik maak een (bedrijfs-)film voor een klant, waarin een shot van een stad, die geheel in een CTR gebied ligt, moet komen. Vanzelfsprekend mag ik daar niet vliegen, maar via een stockbureau vind ik die beelden (die dus overduidelijk niet gemaakt hadden mogen worden) wel, en ik besluit deze stock clips aan te schaffen en in het bedrijfsfilmpje te verwerken.

In een vergelijkbaar geval van (schending van - ) portretrecht weet ik, dat de auteursrechthebbende (de maker) hiervoor aansprakelijk is. Het stockbureau, dat de gebruikslicentie uitgeeft, is medeverantwoordelijk. Is dat bij (illegale) dronebeelden ook zo?

Wat kunnen de consequenties hiervan zijn, en bij wie ligt de verantwoordelijkheid?
 
Ik zou me daar niet al te druk om maken. Pakkans is klein, veel mensen zijn immers niet oo de hoogte van de exacte regels.
 
Ik zou me daar niet al te druk om maken. Pakkans is klein, veel mensen zijn immers niet oo de hoogte van de exacte regels.
Precies, het hele subforum 'Regelgeving' zouden de moderators kunnen verwijderen. Volledig zinloos om je daar in te verdiepen. :rolleyes:
 
Ik zou me daar niet al te druk om maken. Pakkans is klein, veel mensen zijn immers niet oo de hoogte van de exacte regels.
Dit volgens de gedachtengang dat je ook zo hard mag rijden als je zelf wil zolang de pliesie het maar niet ziet?