Aanval op m,n drone door een scholekster

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Patrick S

New Member
Lid geworden
9 mei 2019
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
65
Locatie
Sluiskil
Vanmorgen dacht ik een stukje te vliegen echter weer die vervelende scholeksters in de buurt .
Dus ik vlug terug met m,n drone echter niet op tijd en toen was er een regelrechte aanval van een scholekster op de drone.
De drone was ongeveer tien meter hoog en buitelde naar beneden maar herstelde zich direct en kon ik toch nog veilig landen.
Had wel allerlei meldingen op mijn display maar na een herstart werkte alles weer oké en verder geen schade.
Hebben meer mensen dergelijke ervaringen?

m vr gr Patrick
 
Wel met naderende scholeksters op Terschelling. En wel eens zwermende zwaluwen op allerlei verschillende plaatsen. Maar gelukkig nog nooit echt een geslaagde aanval danwel aanvaring. Meestal maak ik dat ik weg kom; vogels wonen en leven daar immers.

(Stom zelf tegen een boomtakje vliegen waarna de buitelende drone op halve hoogte van de boom weer in hover kwam telt hier niet. )

Wel tijdens lessen modelhelicoptervliegen (zo'n zeven of acht jaar geleden) regelmatig op gewezen dat je moet oppassen met vogels, omdat (als ik het met goed herinner) vooral duiven de neiging hebben om onder bepaalde omstandigheden je hoofdrotor in te kunnen vliegen. Instructeur had dat volgens mij ooit wel eens zien gebeuren zelfs..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ON7UZ en HanstH
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, want ik heb mijn drone nog maar een paar weken.

Maar verbazen doet het me niet. Zeker niet in het broedseizoen zoals Eric-Jan al aangeeft. Zo zou ik bv. ook niet in de buurt van broedende meerkoeten gaan vliegen, aangezien ook die over het algemeen ook érg territoriaal zijn.
 
Wij, als drone gebruikers zijn de indringers in hun territorium. Scholeksters zijn niet lastig, ze verdigigen hun nest tegen indringers. Het is erg moeilijk als ze in het begin niet direct reageren op je drone, maar als je de drone heel wil laten en vooral: de dieren geen leed wil aandoen kun je beter kiezen om te landen en ergens anders te gaan vliegen waar geen vogels zijn. Kies eieren voor je geld....ehm, je drone.

Je kunt bovendien nog te maken krijgen met een natuur liefhebber die met je in discussie gaat of BOA met een pen en een bonnenboekje. Dan kost het je nog extra geld ook.

Tussen April en Augustus broedgebieden volledig vermijden.
 
Vanmorgen dacht ik een stukje te vliegen echter weer die vervelende scholeksters in de buurt .
Dus ik vlug terug met m,n drone echter niet op tijd en toen was er een regelrechte aanval van een scholekster op de drone.
De drone was ongeveer tien meter hoog en buitelde naar beneden maar herstelde zich direct en kon ik toch nog veilig landen.
Had wel allerlei meldingen op mijn display maar na een herstart werkte alles weer oké en verder geen schade.
Hebben meer mensen dergelijke ervaringen?

m vr gr Patrick
Hoi Patrick, tijdens mijn eerste testvlucht hing er een buizerd boven de drone, even later trok hij zijn vleugels in om aan te vallen. Toen ik een abrupte beweging opzij maakte brak hij zijn aanval af en vloog weg.

Even later had ik het aan de stok met een reiger, was niet veel aan de hand maar hij /zij liet duidelijk merken niet gediend te zijn van de drone, dit onder luid gekrijs en gecirkel om de drone heen. Toen ook maar snel geland om de rust te herstellen.

Ik maakte mij meer zorgen om de vogels zelf, ik denk dat er weinig heel blijft van hun poten.

Ik heb zelf een ongelukje gehad en kan je vertellen dat de props veel schade hebben aangebracht.

Groet Dennis

Verzonden via de Dronepilots.nl app
 
Ik heb eenzelfde ervaring gehad met een modelvliegtuig op ons veld, maar snel naar beneden duikende, een probleem kunnen voorkomen. In dit geval waren het arenden, die op zoek waren naar voedsel en op zo’n 100 meter hoogte rond cirkelden.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Ook meeuwen zien soms een drones als soortgenoot en/of als indringer.
Eenmaal bijna een aanvaring gehad.
Dus de keuze is niet meer moeilijk, of zij , of ik in de lucht, maar niet met z,n allen ☺
 
Ik vlieg met een drone t.b.v. De weidevogelbescherming om nesten op te sporen. Indien een scholekster een nest of jongen heeft dan vliegt hij op de drone af. Nog nooit meegemaakt dat hij hem aanviel. Beter is het om niet te vliegen waar weidevogels nestelen omdat die toch al teveel verstoord worden!
 
Ik vlieg met een drone t.b.v. De weidevogelbescherming om nesten op te sporen. Beter is het om niet te vliegen waar weidevogels nestelen omdat die toch al teveel verstoord worden!
Waarom doe je het dan zelf wel?
 
Wij sporen de nesten op en beschermen deze om te zorgen dat de weidevogels niet verder achteruitgaan. Een gruttonest is nauwelijks te vinden zonder drone.
Ik snap wel wat je doet, want ik doe zelf ook aan weidevogel bescherming. Maar je geeft zelf aan:" Ik vlieg . . . om nesten op te sporen. Beter is het om niet te vliegen . . . . . "
Vandaar mijn opmerking. Ik heb ook een drone, maar doe het bewust niet om geen nesten te verstoren. Voordat er drones waren zocht je ze toch ook gewoon op? Kost wellicht iets meer tijd en inzicht.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben Phil en ben sinds kort op het forum en ben mij nog aan het inlezen. Maar op dit onderwerp wil ik toch even reageren.

Ook ik doe aan weidevogelbescherming en stond altijd zeer sceptisch tegen de drone ontwikkeling ten aanzien van de weidevogelbescherming, want wat is er mooier dan in het land te lopen onder het gezang van deze prachtige vogels. Vorig jaar is mij gevraagd of ik mee wilde werken aan een project met de weidevogeldrone. Je begrijpt wel dat ik hier niet enthousiast over was maar mijn nieuwsgierigheid overwon het en zodoende heb ik mij laten overhalen.

Mijn ervaring:

Wij vliegen met de m100 en daaronder een thermische camera. En als wij een missie vliegen ontkom je er niet aan dat de scholeksters met veel kabaal om de drone heen vliegen en gelukkig vliegen zij om de drone heen en raken hem niet, tot nu toe. Met andere vogels heb ik nog geen ervaring.

Het primaire doel is dus het opsporen van de nesten van de weidevogels om deze te kunnen beschermen tegen het geweld van de maaimachine of andere landbouw werkzaamheden. Een andere zeer nuttige bijkomstigheid is dat je ook de pullen kan zien lopen of bambi’s zien liggen maar ook de nesten van de veldleeuwerik en graspieper worden met de drone gespot.

Binnen een uur heeft de drone zo’n 30 ha afgespeurd en een kwartier later is de data geanalyseerd. Inmiddels zijn de bonte pieten tot rust gekomen. Met de coördinaten in de hand gaan wij het land op. En nu is het niet alleen de scholekster die om je hoofd vliegt maar ook de grutto’s etc. Het gras reikt op sommige plekken tot aan je knieën zodat wij de nesten niet fysiek gaan opsporen maar de stokjes ruimschoots om het bewuste coördinaat plaatsen.

Je begrijpt wel dat het voor een vrijwilliger bijna niet te doen is om een weiland af te zoeken waar het gras tot aan je knieën komt. Je bent weet ik hoe lang bezig, je verstoord de broedende vogels en je vindt misschien maar 20%, want een vogel die heel vast zit, die moet je al op de staart trappen wil deze opvliegen.

Al met al ben ik zeer positief met deze ontwikkeling en de vrijwilliger is nog immer niet onmisbaar. Als vrijwilliger ben ik nog steeds in het land en geniet met volle teugen van het gezang.
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ, peSHIr en Sjakie
Dank voor je toelichting Phil. Leuk om het van iemand met praktische ervaring te lezen.
Het is dus kiezen tussen twee kwaden, of de vogel storen of zijn nest vernielen. Dat kan je zo'n vogel natuurlijk niet uitleggen. ;)
 
Helemaal mee eens. Dit jaar met de warmtecamera onder de drone verschillende grutto en wulpennesten gevonden omdat er gemaaid moest worden. Deze nesten waren niet te vinden want af en toe stonden we op 1 meter van het nest met de aanwijzing van de plaats met onze mobiele telefoon en nog zagen we het nest niet. Een enorme ondersteuning voor de weidevogel beschermers.
Het is fijn om de nodige nesten en jongen te redden!
 
Mijn drone werd afgelopen weekend achtervolgd door een paar Scholeksters. Levert wel leuke beelden op. Ze laten wel duidelijk merken in beeld en geluid dat je op hun terrein bent. Zie het filmpje hieronder.

 
  • Leuk
Waarderingen: DagodeWerd en Sjakie
Gelukkig heb ik tot nu toe nog geen botsing gehad met een Scholekster.
Wel heb ik er bijna bij elke vlucht wel last van. En dat verbaasd me wel want ik ben er bewust mee bezig dat ik vogels (en dan met name de agressieve Scholeksters) ontwijk en met rust laat.
Broedseizoen of niet, zodra ik met mijn drone de lucht in ga weten ze me direct te vinden. Gelukkig maakt mijn Mavic minder geluid dan de Phantom die ik voorheen had.
Maar het levert wel veel stress en irritatie bij me op want nu vliegen ze nog een meter van de drone vandaan maar het gaat een keer gebeuren dat ie geraakt word...
 
Gelukkig heb ik tot nu toe nog geen botsing gehad met een Scholekster.
Wel heb ik er bijna bij elke vlucht wel last van. En dat verbaasd me wel want ik ben er bewust mee bezig dat ik vogels (en dan met name de agressieve Scholeksters) ontwijk en met rust laat.
Broedseizoen of niet, zodra ik met mijn drone de lucht in ga weten ze me direct te vinden. Gelukkig maakt mijn Mavic minder geluid dan de Phantom die ik voorheen had.
Maar het levert wel veel stress en irritatie bij me op want nu vliegen ze nog een meter van de drone vandaan maar het gaat een keer gebeuren dat ie geraakt word...

Ik herken dit helemaal. Net als jij had ik eerder ook een Phantom (4) en eigenlijk nooit last van vogels. Maar dat kwam dus door zijn grootte en ook extra lawaai.

Voordeel: de drone is stiller
Nadeel: de drone is stiller

Nog meer opletten dus :)