Aanvraag ontheffing in 'No Fly Zones'

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Oscar, 24 mei 2018.

  1. Oscar

    Oscar New Member

    Lid geworden:
    24 mei 2018
    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

    De keuze voor opleiding - beroepsmatig ROC of ROC-Light - hangt voor mij vooral af van één specifiek verschil: de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen in geval van ROC, aangezien het werkgebied omgeving Den Haag zal zijn welk op de kaart van de overheid zo'n beetje geheel als 'No fly zone' is gemarkeerd. De verschillen in kosten en tijdsinvestering tussen de beide opleidingen zijn aanzienlijk. De afweging betreft vooral de vraag: hoe zinvol is het om de dure opleiding voor beroepsmatig vliegen te volgen als meestal wordt gevlogen in gebied waar een vliegverbod geldt en dus ontheffing zal moeten worden aangevraagd? Is er überhaupt ontheffing mogelijk in een 'No fly zone' of is er alleen mogelijkheid tot verkrijgen ontheffing m.b.t. de afstandscriteria in de overige zones? Wat houdt zo'n aanvraag voor ontheffing precies in en hoe reëel is de kans in de praktijk dat je die ontheffing daadwerkelijk krijgt? Vraag je ontheffing aan voor een bepaald gebied en tijdstip/dag of moet je voor elke afzonderlijke vlucht (binnen een specifiek gebied en op een specifieke dag/tijd) een aparte ontheffing aanvragen?

    Groet,
    Oscar
     
  2. wdejager

    wdejager Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    1.271
    Leuk Bevonden:
    217
    Hallo Oscar,

    Welkom op het forum, goede vraag die je stelt. Helaas moet ik je teleurstellen. De meeste CTRs en nofly-zones die je op de kaart van Nederland treft (en het gaat om flinke gebieden) zijn ook voor full ROC operators een 'no go' gebied. Op dit moment moet je voor het uitvoeren van een vlucht in een CTR niet alleen beschikken over een drone met een peperdure (en gekeurde) transponder, je moet ook tweezijdig radiocontact onderhouden met de verkeerstoren (RT licentie) en je moet een door de ILT goedgekeurde operations manual hebben waarin je kunt aantonen dat je dergelijke vluchten volgens de eisen van de wet kunt uitvoeren. Er is momenteel maar 1 bedrijf in Nederland die in (de buitenring van) een CTR mag vliegen. Het lijkt erop dat de transponderplicht komt te vervallen, maar de RT-eis zal er waarschijnlijk blijven en dan zullen er nog steeds maar weinig bedrijven zijn die voldoen aan de strenge eisen voor het maken van vluchten in CTRs. Dat vergt investeringen van vele tienduizenden euro's, de vraag is of je die investering ooit terugverdient.

    Als het gaat om andere nofly-zones (zoals EHP25 rond Drakensteyn of EHP26 bij Den Haag / Wassenaar), daar is voor dronevluchten helemaal geen ontheffing mogelijk. Die optie is namelijk niet in de wet opgenomen en je kunt er dus ook geen ontheffing voor aanvragen.

    Als het gaat om vluchten in (militaire) laagvlieggebieden, daar mag je zowel met ROC-light als onder het full ROC vliegen, mits je niet hoger vliegt dan 40 meter en een observer meeneemt die het luchtruim in de gaten houdt. Vluchten nabij kleine (zweef)vliegvelden en helipads mogen alleen uitgevoerd worden na overleg met de havenmeester. Vaak volstaat het om een paar uur van tevoren even te bellen.

    Kortom: als het gaat om CTRs en nofly-zones heeft een full ROC gek genoeg weinig meerwaarde boven het ROC-light. Dat betekent inderdaad dat je in sommige gebieden - zoals Den Haag en omgeving - maar weinig kunt doen. Het is vooralsnog niet anders....
     
  3. Jurgen Kramer

    Jurgen Kramer Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    16
    Hoi, even korte reactie. Ooit een keer die vraag gesteld bij vliegbasis leeuwarden. Hierbij moest ik een vergunning / ontheffing aanvragen, maar over transponder werd niet gesproken (wel over gehad) wel dat er op het moment van vliegen radio contact moet zijn met de verkeerstoren. Kan ik hieruit opmaken dat het veranderd is of dat de vliegbasis niet op de hoogte is van de vereiste regels (lijkt met stug, maar zou kunnen) Helaas heb ik de vereiste documenten niet dus had het voor mij sowieso niet zoveel zin... Gek genoeg krijg ik veel aanvragen uit dat gebied maar moet continu nee verkopen. Gek wordt je er van (want als hobby vlieger wil je zo graag).
     
  4. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    354
    Leuk Bevonden:
    50
    Dat komt omdat Leeuwarden een militaire CTR is. Daar geldt geen verplichting voor een transponder, de RT-licentie en ook niet voor de zendapparatuur. Als full-ROC operator hebben wij een convenant met alle militaire CTRs en een ILT ontheffing om hier (na overleg én goedkeuring voor elke vlucht of serie vluvhten) wél te mogen vliegen. Civiele CTRs zijn echter ook boor ons een no-go.

    Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
     
  5. Jurgen Kramer

    Jurgen Kramer Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    16
    Bedankt voor je reactie. Resumeé: voor het vliegen in militair CTR gebied heb je minimaal volledig ROC nodig? Ik neem aan dat je het met ROC light niet red.
     
  6. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    354
    Leuk Bevonden:
    50
    Ik meen dat er ooit in een 'officiële' publicatie werd gesteld dat zowel ROC-L als ROC houders met toestemming zouden kunnen vliegen in een Militaire CTR, echter kan ik deze publicatie helaas niet meer terugvinden. Blijft de vraag in hoeverre dit rechtsgeldig is en hoe, bijvoorbeeld, een verzekeraar/ jurist daar tegenaan kijkt. En wat te denken van de luchtverkeersleiding zelf, in hoeverre zullen zij klaring geven als jij een aanvraag doet en men constateert dat je niet over een volledig ROC maar slechts een ROC-L beschikt?

    Vluchten in een CTR (militair óf civiel) zijn namelijk een activiteit waarvoor een ontheffing is vereist o.b.v. een convenant én door de IL&T goedgekeurde procedures die zijn omschreven in het Operationeel Handboek van de operator. Bij ROC-L is er echter geen mogelijkheid om aanspraak te maken op dergelijke ontheffingen en ook van een Operationeel Handboek is geen sprake. Ergo, hoe kijkt een verzekeraar/ jurist hier tegenaan mocht je in een militaire CTR schade/ letsel veroorzaken (ook al zou je toestemming hebben van de luchtverkeersleiding).
     
  7. Jurgen Kramer

    Jurgen Kramer Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    16
    Blijkbaar is deze vraag al eens eerder gesteld: Vliegen in CTR Leeuwarden Echter veranderd dat nog wel eens, dus als je die publicatie nog kan vinden houd ik me aanbevolen. Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik ook geen ROC-L heb, maar wel heb overwogen totdat ik er achter kwam dat het voor deze gebieden geen zin heeft. Ondertussen houd ik het zelf natuurlijk ook in de gaten.
     
  8. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    608
    Leuk Bevonden:
    153
    Sinds dat vorige topic en nu zijn militaire CTRs buiten "operational hours" van de betreffende basis geen gecontroleerd luchtruim meer, maar wel een RMZ (Radio Mandatory Zone). Dat staat hier:
    AIC 03 2018 SEVERAL CTRs OUTSIDE OPERATING HOURS CHANGED INTO RMZs
    (ik hoop dat de link nog werkt na de volgende AIRAC update op 21 juni)
    Formeel betekent dat, dat je er nog steeds niet mag vliegen, omdat je een tweeweg radioverbinding met de verantwoordelijke verkeersleiding (Dutch Mil in het weekend) moet heben. En daar heb ke weer een Radio Station License en een VFR RT certificaat voor nodig. Dat is op zich al ongeveer net zo duur als een ROC-light, dus een beetje overkill voor deze toepassing.


    Wat ik zo links en rechts hoor is dat ook ROC-light houders wèl toestemming krijgen - dat er zelfs NOTAMs voor ze uitgegeven worden - wanneer ze een aanvraag doen bij de juiste instantie voor de betreffende CTR. Maar of daar een officieel document van is... Ik ken 'm in ieder geval niet. Het hangt een beetje af van de locatie, hoogte en QRA planning (QRA = Quick Response Alert) of die toestemming gegeven wordt. Hoe het dan verzekeringstechnisch zit weet ik ook niet precies (goede reactie in een ander topic hierover). Verzekeraars hebben maar één doel: niet uitkeren, alleen innen. Dus die zullen wel alle onwettigheid aanpakken om dat doel te bereiken, natuurlijk ;)
     
  9. Jurgen Kramer

    Jurgen Kramer Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    16
    Bedankt voor je reactie Eric-Jan. Wat ik wel eens begrepen heb is dat ze dan iemand van de vliegbasis met je mee sturen die radio verkeer onderhoud. In die zin heb je dan zelf geen licentie nodig. Lijkt me wel prijzig maar het kan. Ik zal nog eens informeren bij de vliegbasis. Bedankt allen voor de info.
     

Deel Deze Pagina