Mini 2 Absolute beginner - vragen rond DJI Mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Spectro

Active Member
Lid geworden
13 nov 2020
Berichten
152
Waarderingsscore
34
Punten
28
Leeftijd
49
Locatie
Dottignies
Hallo,

Ik ben volledig nieuw in de wereld van de drones, denk er al een tweetal jaar over na en overweeg nu sterk de aankoop van een DJI Mini 2. Deze valt onder de C0-categorie, weegt minder dan 250 gr (incl. camera) maar beschikt dus wel over een camera waardoor - als ik het goed heb - registratie verplicht is.

Bovendien zou ik met dit toestel vrij mogen vliegen tot een maximale hoogte van 120 meter behalve in 'no fly'-zones en boven een privéterrein (bvb. voetbalterrein) enkel mits uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar.

Kan iemand mij vertellen of dit alles klopt ? En wat de kostprijs van een registratie is (want daar is tegenstrijdige info over terug te vinden op het net).

In België zou dit namelijk gaan over 136,00 euro waarvan niet duidelijk is of dit jaarlijks te hernieuwen is terwijl in Nederland sprake is van een éénmalige bijdrage van 23,00 euro met een jaarlijkse hernieuwing die 11,00 euro zou kosten. Wordt dit ikv de nieuwe Europese richtlijnen die in voege treden op 1/1/2021 ook de norm in België ?

Dank voor uw feedback.

Mvg,

Frederic
 
Hoi Frederic,

Klopt, registratie is verplicht, ivm de aanwezigheid van een camera. Verder mag je overal vliegen (ook boven bebouwing), tot 120 meter hoog, drone in het zicht, en niet in no-flyzones. Boven een priveterrein vliegen mag ook, want een grondeigenaar heeft niets te zeggen over het luchtruim... Maar houd wel rekening met de privacy (lees ook dit artikel).

Registratie gaat eenmalig 21 euro kosten bij de RDW, jaarlijks moet dat verlengd worden, kosten daarvoor zijn 11 euro. Dat geldt voor Nederland; in Belgie is het weer anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charice en Spectro
Bedankt voor jouw vlotte input. Er is nog weinig die me tegenhoudt om tot aankoop over te gaan. Alleen nog die registratie in België vollefig uitpluizen want 136 euro vind ik toch wel pittig. En zeker en vast mocht dit jaarlijks te betalen zijn.

Tot 31.12.2020 mag ik echter niet hoger dan 10 meter vliegen maar dat eigenlijk ideaal moeten zijn om in die tussenperiode dexdtone goed te leren kennen denk ik dan als ik het positief bekijk nietwaar ?

Op de Droneguide app (België) heb ik alvast een locatie gevonden boven een veld en buiten een no fly zone waar ik zou kunnen oefenen.
 
Ik heb enkele minuten geleden de knoop definitief doorgehakt en een DJI Mini 2 Fly More Combo besteld (met bijkomend een micro SD card van 128 GB en 1-year DJI Care Refresh Plan !

De kans is groot dat ik op dit forum nog veel vragen zal stellen, zeker omdat de levering nog zal gebeuren voor eind 2020 en ik dus nog wat in de schemerzone zit tussen de huidige regelgeving en de Europese die op 1.1.2021 van start gaat. Voorlopig zit ik dus nog wel even vast in mijn achtertuin dus ... ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Voorlopig zit ik dus nog wel even vast in mijn achtertuin dus ... ;-)

Welkom Spectro.
Misschien dat je hier op het forum ook nog wat 'eigen huis en achtertuin'-adviezen kunt krijgen. :D
 
Welkom Spectro.
Misschien dat je hier op het forum ook nog wat 'eigen huis en achtertuin'-adviezen kunt krijgen. :D
Wel, als ik eraan slaag om die drone veilig van en terug op de grond te krijgen en een rondje te maken dan is alles mogelijk nietwaar ?
 
Woohoo ! Delivery sheduled for tomorrow 'by the end of the day' !
 
Welkom hier,

Ja de Europese regels zullen voor jullie als een verademing voelen in België.
Maar wees wel alvast gewaarschuwd: jullie handhavers zijn nog gewend aan de regels dat niets mag....dat zal dus discussie opleveren als je ergens gaat vliegen.

Ruud
 
Welkom hier,

Ja de Europese regels zullen voor jullie als een verademing voelen in België.
Maar wees wel alvast gewaarschuwd: jullie handhavers zijn nog gewend aan de regels dat niets mag....dat zal dus discussie opleveren als je ergens gaat vliegen.

Ruud
Ook al heb ik nog geen enkele ervaring, ik volg je volledig in jouw redenering Ruud. De plaatselijke politieagent zal zich wellicht niet bezig houden met het strikt opvolgen van de wijzigingen rond drone reglementering. Maar goed ook, ik verkies dat ze boeven pakken ipv boeken lezen.

Dit gezegd zijnde : als je als piloot ervoor zorgt dat je aan alle regels voldoet m.b.t. verzekering, eventuele registratie, hoogte, privacy, verboden zones, mens en dier, ... (en missschien een korte samenvatting bij hebt die van toepassing is op jouw specifieke toestel) zie ik dat wel goed komen.
 
Deze ochtend maiden vlucht (of wat daarvoor moest doorgaan want gewoon in mijn tuintje) met de DJI Mini 2 achter de rug ! Het was super ! Rekening gehouden met alle pre-flight checks, rustig verkend en ik heb geen brokken gemaakt.

Heb alleen gemerkt dat de resterende tijd bij RTH op 0:00 bleef staan terwijl de andere twee tellers wel een tijd aangaven. Misschien gewoon omdat ik zeer dichtbij het homepoint was ... paar tientallen metertjes maar ?
 
Deze ochtend maiden vlucht (of wat daarvoor moest doorgaan want gewoon in mijn tuintje) met de DJI Mini 2 achter de rug ! Het was super ! Rekening gehouden met alle pre-flight checks, rustig verkend en ik heb geen brokken gemaakt.

Heb alleen gemerkt dat de resterende tijd bij RTH op 0:00 bleef staan terwijl de andere twee tellers wel een tijd aangaven. Misschien gewoon omdat ik zeer dichtbij het homepoint was ... paar tientallen metertjes maar ?
Leuk dat je ook al de maiden hebt gemaakt! Ik heb deze toevallig ook vandaag gedaan met mijn mini 2. Super hoe goed deze vliegt.
Mijn RTH blijft wel niet staan op 0.00 als ik in de tuin vlieg. Zeker dat je genoeg ontvangst? Om de funtie RTH te gebruiken moet je wel zeker minstens 20 tot 50 meter van dit punt vandaan vliegen.
 
Leuk dat je ook al de maiden hebt gemaakt! Ik heb deze toevallig ook vandaag gedaan met mijn mini 2. Super hoe goed deze vliegt.
Mijn RTH blijft wel niet staan op 0.00 als ik in de tuin vlieg. Zeker dat je genoeg ontvangst? Om de funtie RTH te gebruiken moet je wel zeker minstens 20 tot 50 meter van dit punt vandaan vliegen.
Great ! Bedankt Wes, weer een vraagstukje die een antwoord gekregen heeft.

Ik ben gewoon gestart in Cinematic mode vermits rondom mijn tuin een hoge haag staat. En het laatste wat ik wou was de drone daarin te zien crashen ofwel te hoog te vliegen en in de tuin van mijn zure buurman te sturen ... vrij zeker dat die voor het minste de politie belt en ik heb geen zin in discussie met die kerel.
 
Zelf heb ik ook een vraag over mijn mini. In afwachting op de nieuwe huidige Europese wetgeving zal ik ook zoveel mogelijk rekening houden met maximum hoogte van 10meter. Ik vraag me af of je dit kan instellen in de Dji Fly app? Op het eerste zicht is de minimum hoogte die je kan instellen 15 meter. Wanneer je gebruik wil maken van de RTH functie, waar je ook minimum 15 meter kan instellen, dan gaat de drone ook 5 meter te hoog wanneer deze terugkomt. Of beter om deze functie niet te gebruiken?
Mvg Wes.
 
Zelf heb ik ook een vraag over mijn mini. In afwachting op de nieuwe huidige Europese wetgeving zal ik ook zoveel mogelijk rekening houden met maximum hoogte van 10meter. Ik vraag me af of je dit kan instellen in de Dji Fly app? Op het eerste zicht is de minimum hoogte die je kan instellen 15 meter. Wanneer je gebruik wil maken van de RTH functie, waar je ook minimum 15 meter kan instellen, dan gaat de drone ook 5 meter te hoog wanneer deze terugkomt. Of beter om deze functie niet te gebruiken?
Mvg Wes.
Ik ken er natuurlijk niets van Wes maar als het technisch niet kan in de app dan zou ik 15 meter instellen. Hoger dan de meeste huizen en volgens mij is de kans dat een politieagent met een meetlat langskomt op het moment dat jij een automatische RTH uitvoert redelijk klein ... zou me daar weinig zorgen over maken als je je voor de rest wel aan dec regels (10 meter) houdt.
 
Beste Wes,

Zolang de maximum hoogte bij jullie in België nog steeds op 10 meter staat, zou ik me daar maar inderdaad aan houden. Zeker indien er buren zijn die de zwaantjes kunnen bellen.

Bij een vlucht in jouw tuin heb je inderdaad niets aan de RTH.
In de app moet je een minimum hoogte instellen voor de rth. Dit is een veilige hoogte zodat de drone boven het hoogste obstakel om jouw heen stijgt omdat hij daarna in een rechte lijn naar de start plek toe vliegt.
Is het hoogste gebouw of boom 30 meter dan voer je de minimum rth hoogte op 40 meter dan weet je zeker dat je nergens tegenaan vliegt na een rth commando.

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Bij gewone vluchten kan ik me perfect aan de 10 meter norm houden. Ook al sta je in open vlakte met niks van obstakels rond je dan kan je in principe ook de RTH niet gebruiken. De drone zal altijd minimum naar 15 meter stijgen om terug te komen.
Jammer eigenlijk want dit is wel een gemakkelijke functie. We zien wel en hou me nog wat gedeisd tot we meer weten over de nieuwe wetgeving.
Mvg Wes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Ik zou RTH toch op 30 meter zetten, stel de verbinding valt weg en je drone komt automatisch terug dan wil je niet dat deze in een boom vliegt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Ik weet zelf nog niet wat de functies quickshot (Dronie, Helix, Circle, Rocket) zullen doen?
Waarschijnlijk gaan deze ook hoger dan 10 meter.
 
Ik weet zelf nog niet wat de functies quickshot (Dronie, Helix, Circle, Rocket) zullen doen?
Waarschijnlijk gaan deze ook hoger dan 10 meter.
Wellicht wel ... dat zou ik voorlopig ook alleen maar in open ruimtes doen want gezien geen Obstacle Avoidance op de menu heb je geen vat op de capriolen van de drone tijdens zo'n quickshot als er toevallig iets op zijn pad komt ...