Mini 2 Absolute beginner - vragen rond DJI Mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Spectro

Active Member
Lid geworden
13 nov 2020
Berichten
152
Waarderingsscore
34
Punten
28
Leeftijd
49
Locatie
Dottignies
Hallo,

Ik ben volledig nieuw in de wereld van de drones, denk er al een tweetal jaar over na en overweeg nu sterk de aankoop van een DJI Mini 2. Deze valt onder de C0-categorie, weegt minder dan 250 gr (incl. camera) maar beschikt dus wel over een camera waardoor - als ik het goed heb - registratie verplicht is.

Bovendien zou ik met dit toestel vrij mogen vliegen tot een maximale hoogte van 120 meter behalve in 'no fly'-zones en boven een privéterrein (bvb. voetbalterrein) enkel mits uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar.

Kan iemand mij vertellen of dit alles klopt ? En wat de kostprijs van een registratie is (want daar is tegenstrijdige info over terug te vinden op het net).

In België zou dit namelijk gaan over 136,00 euro waarvan niet duidelijk is of dit jaarlijks te hernieuwen is terwijl in Nederland sprake is van een éénmalige bijdrage van 23,00 euro met een jaarlijkse hernieuwing die 11,00 euro zou kosten. Wordt dit ikv de nieuwe Europese richtlijnen die in voege treden op 1/1/2021 ook de norm in België ?

Dank voor uw feedback.

Mvg,

Frederic
 
Hoi Frederic,

Klopt, registratie is verplicht, ivm de aanwezigheid van een camera. Verder mag je overal vliegen (ook boven bebouwing), tot 120 meter hoog, drone in het zicht, en niet in no-flyzones. Boven een priveterrein vliegen mag ook, want een grondeigenaar heeft niets te zeggen over het luchtruim... Maar houd wel rekening met de privacy (lees ook dit artikel).

Registratie gaat eenmalig 21 euro kosten bij de RDW, jaarlijks moet dat verlengd worden, kosten daarvoor zijn 11 euro. Dat geldt voor Nederland; in Belgie is het weer anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charice en Spectro