Mini 2 Absolute beginner - vragen rond DJI Mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Misschien een domme vraag maar bewerken jullie altijd de foto's nadien? Ben wat aan het oefenen met mijn mini 2 om goede foto's te maken. Ik heb ook wat geprobeerd om een Raw foto te verbeteren in Rawtherapee maar is niet zo simpel. Meestal is de Jpeg foto veel zuiverder dan de Raw foto. De Raw foto kan ik wel mooier maken van kleur enzo maar als je de foto dan lichtjes gaat inzoomen dat zie je al snel ruis in de foto.Misschien verwacht ik teveel van deze camera? Maar ik denk dat je toch wel betere foto's moet kunnen maken dan ik nu maak.
Misschien dat ik eens deze instellingen moet proberen waarmee ze deze foto's hier hebben gemaakt?


Mvg Wes.
 
De Raw foto kan ik wel mooier maken van kleur enzo maar als je de foto dan lichtjes gaat inzoomen dat zie je al snel ruis in de foto.

Ik schat maar zo in dat er bij de conversie naar JPEG ruisonderdrukking wordt toegepast.
 
Ik denk om de Jpeg foto's te gebruiken die zo uit de mini2 komen. Op zich als ik een beetje kijk in de dji fly app, en gebruik maak van de histogram + overexposure tab dan heb ik best wel goede foto's in Jpeg.
Een Raw foto bewerken lijkt me nog wat te moeilijk.
In RawTherapee zit ik maar te klikken en schuiven aan de knopjes op goed geluk zonder echt te weten wat ik nu aan het doen ben.
Dus denk dat ik het best simpel ga houden.
Mvg Wes.
 
Een late reactie, en niet de gehele thread gelezen, maar de 136 euro was voor de oude regelgeving in België. Zover ik zie is alles (buiten opleiding dan?) compleet gratis te noemen in België - en ja, een verademing dat we eindelijk niet meer boven de brave boer z'n veld moeten vliegen.
 
Gisteren de Mini 2 wat gepersonaliseerd. Benieuwd of dit lang houdt maar het ziet er niet slecht uit alvast.

1610379762321.png
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo en Wes56
Misschien een domme vraag maar bewerken jullie altijd de foto's nadien? Ben wat aan het oefenen met mijn mini 2 om goede foto's te maken. Ik heb ook wat geprobeerd om een Raw foto te verbeteren in Rawtherapee maar is niet zo simpel. Meestal is de Jpeg foto veel zuiverder dan de Raw foto. De Raw foto kan ik wel mooier maken van kleur enzo maar als je de foto dan lichtjes gaat inzoomen dat zie je al snel ruis in de foto.Misschien verwacht ik teveel van deze camera? Maar ik denk dat je toch wel betere foto's moet kunnen maken dan ik nu maak.
Misschien dat ik eens deze instellingen moet proberen waarmee ze deze foto's hier hebben gemaakt?


Mvg Wes.
Wes,

Dit is absoluut normaal, dit is de werkelijke foto die je camera produceert. De JPEG heeft zowiezo al denoise & verscherping gehad, vanuit de drone zelf. Bij RAW heb je meer werk, maar heb jij de keuze waar je naartoe wil - en je kan "meer" want de data is 10-bits ipv 8-bit wat inhoudt dat je meer ruimte hebt om mee te spelen zonder vreemde bijeffecten te hebben.

Je zal dus op je RAW's altijd wat denoise & sharpening moeten uitvoeren.

Er is niets zoals "standaard instellingen" die je moet gebruiken, je moet het zien als een canvas waar je nog op kan werken!

Er zit inderdaad wel een leercurve aan.

PS. Probeer eens een trial van een deftige RAW processor, zoals lightroom, capture one, ...
 
Gisteren de Mini 2 wat gepersonaliseerd. Benieuwd of dit lang houdt maar het ziet er niet slecht uit alvast.

Bekijk bijlage 2039
Had dit ook gedaan met de Mini 1 - ook al had ik de wet & dry cleaning gebruikt op voorhand, begon het toch af te pellen. Zal wel aan mij liggen. :D

Ik zou wel voor knalgroen of zo gaan, kwestie van de drone wat beter te zien.
 
Als nieuweling in deze topic al veel info gelezen. Heel interessant. Heb mij in België reeds ingeschreven voor de "Certificaat van Exploitant" bij de FOD/be/drones. Dit is (vooralsnog) gratis.
 
Hallo Spectro, drone-vliegen is een uitdagende sport en het is erg belangrijk dat je zo gauw mogelijk zo goed mogelijk leert vliegen.
Ik ben zelf lid van een drone-vliegclub en geef daar ook vlieginstructie. Die club heet: Interessegroep Drones van de HCC en hoe je lid kunt worden zie je op de site: www.hcc.nl/IG-aanmelding. Hoe beter je leert vliegen, hoe kleiner de kans op ongelukken want vliegen is vele malen riskanter dan rijden op de grond!
 
Trouwens in de dji fly app kun je ook mooi en op een simpel manier filmpjes bewerken.

Ik gebruik het zelfs voor videos die ik met mijn telefoon heb gemaakt, om daarmee mooie filmpjes te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz