Accu tot hoever ontladen tijdens vlucht

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Gerard morsink

New Member
Lid geworden
7 dec 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
13
Punten
3
Leeftijd
59
Locatie
Nieuwegein
Hallo, tot hoever ontladen jullie je accu tijdens het vliegen?
Volgens de handleiding staat mijn app ingesteld bij 30%. Ik krijg dan de melding om direct te landen. Als ik dat doe zit er vaak nog meer als 20% capaciteit in de (overigens orginele intelligente) accu. Als ik doorvlieg naar 10% capaciteit bereik ik de critical capacity van de accu maar dat is dan misschien te weinig om veilig terug te keren naar het home-point dus dat wil ik ook niet. Ik heb de neiging om de low warning in te stellen op 20% en dan direct te landen als ik die waarde bereik. Is volgens mij beter voor de levensduur. Er valt veel te lezen over dit onderwerp, maar wil graag jullie mening en ervaringen hierover horen.
 
Er wordt veel gezegd en verteld over hoe je het beste met een accu kunt omgaan, maar denk ook dat het vooral is voor het bedrijf (DJI in dit geval) om zich in te dekken voor eventuele claims.

Ik vlieg inmiddels al weer 6 jaar, en heb diverse modellen van DJI gehad.
Ik heb nog nooit opgelet hoever een accu is ontladen, of storage ladingen aangehouden (Wat uiteindelijk automatisch gebeurt, maar dat staat op 10 dagen bij mij.)

Mijn drone staat standaard ingesteld op 20% voordat ik melding krijg. Ik vlieg niet onnozel ver weg dus komt dat altijd goed.

Bij mijn Mavic heb ik 1x een slechte accu gehad, maar dit was volgens mij eerder omdat die accu heel ruim 100 ladingen had gehad.

Waar je WEL voor moet oppassen is dat de accu niet valt o.i.d. Deuken kunnen ervoor zorgen dat de cellen elkaar raken, met brand tot mogelijk gevolg, dit geldt ook voor een opgeblazen accu, deze kun je beter ook niet gebruiken.
 
De korte versie: meestal vrij conservatief, geen zin in dan mijn drone crasht omdat ik 5 minuten langer wilde vliegen.

De lange versie:

Ik laat de instelling beetje afhangen van de situatie waar ik in zit.

Voor een lithium accu (ook voor die van je telefoon dus etc) is het het best voor zijn levensduur om tussen de 30 en de 80 procent vol te zitten. Breng je ze in diepontlading dan gaan ze stuk. Daarom gaan de accu's ook stuk als je ze bv heel lang laat liggen en niet oplaadt. Vlieg je niet, wel af en toe de accu's ff opladen. Lithium accu's hebben geen geheugen en je kunt ze dus ook op elk moment opladen. Zal je verder niet vermoeien met info over accu's.

Wat betreft RTH, DJI drones (heb ik zelf) kunnen, als jij zelf beetje rekening met de richting en de kracht van de wind (dus dat je niet tegen de harde wind in terug vliegt) houdt, prima bepalen of ze terug kunnen vliegen dat stuk is mijn mening. Maar als ik vlieg boven iets waar ik niet zomaar kan landen, bv water, dan heb ik liever wat over zodat ik niet met samengeknepen billetjes sta te hopen dat het goedkomt.

Standaard staat hij op eerste melding 30%, vlieg ik bv vanaf een boot dan zet ik hem op 50% zodat ik tijd heb als er iets onverwachts gebeurt. Vlieg ik bv dicht bij mezelf omdat ik bv een hyperlapse aan het maken ben, dan zet ik hem zo laag mogelijk om een zo lang mogelijke hyperlapse te maken.

In de echte kou (-30 t/m -5 ongeveer) ben ik ook altijd heel voorzichtig. Ik heb ook standaard aan staan dat de accu spanning in mijn scherm getoond wordt. Als je bv in sportmodus met een wat lege accu volgas vooruit en omhoog tegelijk gaat vraag je zoveel van een koude accu dat hij zo uit de lucht kan vallen. (Is mijn inschatting aan de hand van de foutmeldingen die kreeg bij deze actie met een volle batterij). Maar als je in de kou vliegt is er sowieso een hele waslijst met waar ik rekening mee houd. Maar ook daar zal ik je verder niet mee vermoeien want zo koud is het niet vaak in NL 8)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app