ADSB verplicht of niet.

Mave

Member
Lid geworden
17 mei 2021
Waarderingsscore
22
Punten
8
Leeftijd
65
In het kader van de remote ID discussies vroeg ik mij af in hoeverre ADSB in bemande luchtvaart verplicht is. De berichten die ik vind op google zijn in de meeste gevallen al minstens drie jaar oud. Als het gaat om veiligheid zou ik het namelijk als dronevlieger erg prettig vinden als ik op tijd op de hoogte ben van bemande luchtvaart bij mij in de buurt zodat ik er gelijk op kan anticiperen. Ik denk dan met name aan een politie of trauma -heli die je op de meest onverwachte momenten op de meest onverwachte locaties en hoogtes kunt tegenkomen. Onlangs vlogen er een paar gemotoriseerde paragliders laag (<50 m) over het weiland voor mijn woning waar ik af en toe vlieg om wat te oefenen. Ook in zo'n geval (ik was overigens niet aan het vliegen op dat moment) zou het mooi zijn om hun aanwezigheid van te voren te weten.

ADSB is in de General Aviation niet verplicht. Wel in de commerciële luchtvaart (zeg maar het Schiphol verkeer), maar juist de gebruikers van het lagere luchtruim zijn niet verplicht ADSB te voeren. Wel is een mode C transponder verplicht boven 1200ft (zo’n 400m) in het grootste deel van Nederland, maar daar zou je als drone niet moeten komen en daar zie je niets van met een ADSB ontvanger.
Er zijn een aantal argumenten voor aangedragen, waarvan kosten er één is (al gauw een €2.500, terwijl nog niet zo heel lang geleden een zelfde bedrag uitgegeven moest worden om mode C of S aan te schaffen. Een ander argument van LVNL was “ADSB vervuiling” in ons toch al overbevolkte luchtruim. Nòg meer labels op een radarscherm maakt het niet beter leesbaar.

In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Bedankt voor de uitleg. Blijkbaar vindt men (de wetgever) het voordeel (verhoogde veiligheid) niet opwegen tegen de nadelen zoals kosten en de "vervuiling". Aan de andere kant denk ik dat het ook wel meevalt met de hoeveelheid droneverkeer. Uit mijn DJI jaaroverzicht van 2023 bleek dat ik bij elkaar 25 uur gevlogen had en dat was 97% meer dan alle andere piloten wereldwijd. Blijkbaar staat bij de overgrote meerderheid de drone meer in de kast dan dat er wat mee gedaan wordt.

• Leuk
Waarderingen: hansenn
Wel grappig dat jij het argument verhoogde veiligheid gebruikt, terwijl LVNL precies dat zelfde argument gebruikte om juist niet nòg meer ADSB blips op het toch al overvolle scherm te willen zien ;)
Veiligheid bestaat óók uit het uit elkaar houden van airliners. Als dat in gevaar gebracht wordt door G.A. vliegtuigen verplicht van ADSB te voorzien, dan is het middel erger dan de kwaal.
Daarom ook dat voor Remote ID voor een systeem gekozen is dat niet interfereert met ADSB (maar wel op een vergelijkbaar protocol gebaseerd is)

• Leuk
Waarderingen: MaartenV1 en wdejager
FLARM of OGN zou natuurlijk wel kunnen. Voor de liefhebbers, zwevers en allerlei andere gebruikers van drones tot zeilvliegers en drones (voornamelijk UK) maar ook kleine vliegtuigen met parchutisten en helikopters (ook de politie) ook te volgen via de gsm app OGN viewer.