afgelopen herfst 2018

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Prachtig dat Noorse Landschap, doet weer denken aan de vakantie van afgelopen September toen we 3 weken door Noorwegen hebben getrokken en ook door dit gebeid zijn gereden. Had toen nog geen drone maar moet zeker nog eens terug om dan wel met de drone opnames te maken.
Enige minpuntje vind ik wel de uitgebeten lucht een filter zou hier wel een oplossing zijn.
 
Prachtig dat Noorse Landschap, doet weer denken aan de vakantie van afgelopen September toen we 3 weken door Noorwegen hebben getrokken en ook door dit gebeid zijn gereden. Had toen nog geen drone maar moet zeker nog eens terug om dan wel met de drone opnames te maken.
Enige minpuntje vind ik wel de uitgebeten lucht een filter zou hier wel een oplossing zijn.
Ik heb een set ND filters maar tot nu toe heb ik die nog niet gebruikt. Ik moet daar nog mee experimenteren maar zou niet weten welk filter bij deze film een beter resultaat zou geven. Zou jij een tip hebben Menno?
 
Ik zou denk ik voor deze set gaan Gradient Collection | Cinema Series | Mavic 2

Zelf ga ik deze ook nog bestellen boven op de filters die ik al heb van Polar Pro.
Zelf heb ik nu deze Custom 6-Pack | Cinema Series | Mavic 2 Pro alleen dan zelf samen gesteld naar de behoefte van wat ik denk te gebruiken.
Het is niet goedkoop maar wel kwaliteit en van echt glas.

Voor het gewone fotograferen van landschappen gebruik ik de filters van Lee, worden met de hand gemaakt maar geeft wel de beste resultaten vind ik.

Dit is een voorbeeld gemaakt in Noorwegen afgelopen September.
 

Bijlagen

  • MSC-20180918-446.jpg
    MSC-20180918-446.jpg
    664,6 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Vandaag setje ND Gradient binnen gekregen. Nu eerdaags teste.
 

Bijlagen

  • 2207395D-7DBB-4F1B-BA39-DB647AF4D6B2.jpeg
    2207395D-7DBB-4F1B-BA39-DB647AF4D6B2.jpeg
    619,6 KB · Weergaven: 19
Vanmiddag even wat getest.

Foto 1 is zonder enig filter 1/800sec f4 iso 100
Foto 2 is zonder enig filter tegen de zon in 1/2500sec f4 iso 100

Foto 3 is met ND GR 32 gemaakt 1/80sec f4 iso 100
Foto 4 is met ND GR 32 gemaakt ook tegen de zon in 1/240sec f4 iso 100

Foto 5 is met ND PL 64 gemaakt 1/15sec f4 iso 100.

Alle foto's zijn niet of over of onder belicht EV is 0.0MSC-20190220-1.jpgMSC-20190220-2.jpgMSC-20190220-3.jpgMSC-20190220-4.jpgMSC-20190220-13.jpg
 
Vanmiddag even wat getest.

Foto 1 is zonder enig filter 1/800sec f4 iso 100
Foto 2 is zonder enig filter tegen de zon in 1/2500sec f4 iso 100

Foto 3 is met ND GR 32 gemaakt 1/80sec f4 iso 100
Foto 4 is met ND GR 32 gemaakt ook tegen de zon in 1/240sec f4 iso 100

Foto 5 is met ND PL 64 gemaakt 1/15sec f4 iso 100.

Alle foto's zijn niet of over of onder belicht EV is 0.0Bekijk bijlage 815Bekijk bijlage 816Bekijk bijlage 817Bekijk bijlage 818Bekijk bijlage 819
Fantastisch om te zien Menno, dank je wel voor de duidelijk uitleg hoe de foto's zijn gemaakt. Maarrrr, ik denk het werk om het juiste filter te zoeken bij de juiste weersomstandigheden dat dat moeilijk is en veel werk. Ik heb Adobe CC2019 en ik denk dat ik de verbeteringen die ik zie in de foto's ook bij een raw eab5 foto kan maken. Maar ik wens je veel succes en plezier met de filters.
Ik ben wel benieuwd naar je mening, sluit die aan bij je verwachting?
 
Ja dat uitzoeken welk filter te gebruiken is natuurlijk afhankelijk wat je wilt met de foto.
Maar met de ervaring die ik heb in de fotografie lukt mij dat wel. Enige is dat er op de drone maar 1 filter tegelijk kan.
Op mijn fototoestel kan verschillende filters achter elkaar gebruiken. Dat geeft nog meer mogelijkheden.
Maar gezien de resultaten van vanmiddag ben ik wel tevreden en denk dat ik deze filters wel vaak zal gebruiken voor de landschapsfoto's. En natuurlijk kan je in PS nog veel doen aan een foto maar als de lucht te uitgebeten is en er dus geen data meer in zit kan je niet veel meer. De foto van hierboven komen zo uit de drone en is verder niks mee gedaan.
 
Ja dat uitzoeken welk filter te gebruiken is natuurlijk afhankelijk wat je wilt met de foto.
Maar met de ervaring die ik heb in de fotografie lukt mij dat wel. Enige is dat er op de drone maar 1 filter tegelijk kan.
Op mijn fototoestel kan verschillende filters achter elkaar gebruiken. Dat geeft nog meer mogelijkheden.
Maar gezien de resultaten van vanmiddag ben ik wel tevreden en denk dat ik deze filters wel vaak zal gebruiken voor de landschapsfoto's. En natuurlijk kan je in PS nog veel doen aan een foto maar als de lucht te uitgebeten is en er dus geen data meer in zit kan je niet veel meer. De foto van hierboven komen zo uit de drone en is verder niks mee gedaan.
Top, je hebt gelijk, als je kleurenleer en fotografie beheerst weet je veel wanneer je welk filter kan gebruiken, ik heb die kennis deels maar nooit heel veel met filters gewerkt, wel gespeeld met de witbalans. Maar ik wens je het beste met de filters en benieuwd naar je "werken".
 
Ik heb Adobe CC2019 en ik denk dat ik de verbeteringen die ik zie in de foto's ook bij een raw eab5 foto kan maken.
Dit is een goed punt. Wat voegt een fysiek filter toe aan wat je met software in nabewerking kan? En zeker bij foto's.
 
Dit is een goed punt. Wat voegt een fysiek filter toe aan wat je met software in nabewerking kan? En zeker bij foto's.
Klopt Sjakie, mee eens. En alle correcties die je op raw foto's maakt met Adobe cc2019 kunnen ook op films toegepast worden met Adobe premiere pro cc2019. Het is ongelofelijk welke mogelijkheden prem.pro biedt.
 
Klopt Sjakie, mee eens. En alle correcties die je op raw foto's maakt met Adobe cc2019 kunnen ook op films toegepast worden met Adobe premiere pro cc2019. Het is ongelofelijk welke mogelijkheden prem.pro biedt.

Vind het wel een duur programma Adobe Premiere Pro CC, 25€ per maand. Of doen jullie dat anders?
 
Vind het wel een duur programma Adobe Premiere Pro CC, 25€ per maand. Of doen jullie dat anders?
Ja Menno, wij doen het anders hier in Noorwegen, we hebben geen Euro. Ik betaal 250 kronen per maand maar verder is alles het zelfde. ;):)
Maar je kunt er zoveel mee, en ook omdat ik websites maak met Dreamweaver. Blijft gewoon altijd de nieuwste versie houden.
 
Vind het wel een duur programma Adobe Premiere Pro CC, 25€ per maand. Of doen jullie dat anders?
Eens, het is achterlijk duur. Adobe rekent professionele prijzen, jammer dat ze voor privé-gebruik geen lagere tarieven hanteren.
Je zou dit gratis alternatief kunnen proberen: Shotcut - Home
 
Heb het progamma even snel bekeken en het ziet er goed uit en lijkt me niet al te ingewikkeld om hier me te werken.
Maar vroeg me af of je ook de lens vertekening kan aanpassen in dit programma?
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda