afstand

Albundy

New Member
Lid geworden
4 mei 2020
Berichten
15
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
58
Locatie
noordbrabant
Hoi,

ik ben nieuw hier en heb sinds enige tijd een drone (Mavic mini). Werkt op zich allemaal goed en gemakkelijk alleen heb ik moeite om met het camera beeld op mijn telefoon in te schatten hoe ver je van een object af bent. Hier schatten jullie dat in?

Het is bijvoorbeeld mooi om filmpjes te maken van een rivier waarbij je boven de rivier de contouren volgt. Echter als je wat verder weg bent ben je volledig aangewezen op het beeld op je telefoon en dan moet je daarmee inschatten hoever een boom / struik van je drone is verwijdert.
 
Als je de drone niet visueel kunt zien ben je eigenlijk illegaal bezig. Zelfde geldt met dicht bij gebouwen en infrastructuur vliegen.

Maar goed, veel mensen doen dat wel (al dan niet illegaal, of op of zelfs innen de randjes van de wet), waarschijnlijk op een combinatie van lokale kennis/ervaring, de kaart op je telefoon scherm in de app naast live camerabeelden, en veel ervaring met interpreteren afstand tot objecten vanaf dat live beeld (door veel gevlogen te hebben rond objecten waar je dst wel kunt zie). En mogelijk daarbij al dan niet wat ingecalculeerd risico nemen.

Als je zoiets ook wilt doen, zul je dat op dezelfde manier (en eigen verantwoording) moeten doen, vrees ik. Succes, als je daarvoor kiest.
 
Weet Peggy eigenlijk wel dat je een drone hebt gekocht? Straks leest ze hier mee.
 
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd gezien de reacties hier. Allereerst weet ik dat de drone zichtbaar moet blijven echter op een afstand van 100 meter zie je hem nog wel maar is afstand moeilijk in te schatten zeker ook omdat de mini heel klein is. Dus ben je op dat moment aangewezen op het beeld wat je op je telefoon ziet. Daarbij en dat komt misschien ook ook omdat het nieuw is voor mij vind ik het moeilijk afstand in te schatten vandaar mijn vraag. Zie ook onderstaande foto waarop je misschien ziet wat ik bedoel. Moeilijk op een telefoon in te schatten hoever de drone precies van de bomen is.

1357-57fdb6ad2b23fa651fab66fd2831751a.jpg
 

Bijlagen

  • screenshotmini.png
    screenshotmini.png
    302,8 KB · Weergaven: 29
Misschien heb ik het niet goed uitgelegd gezien de reacties hier. Allereerst weet ik dat de drone zichtbaar moet blijven echter op een afstand van 100 meter zie je hem nog wel maar is afstand moeilijk in te schatten zeker ook omdat de mini heel klein is. Dus ben je op dat moment aangewezen op het beeld wat je op je telefoon ziet. Daarbij en dat komt misschien ook ook omdat het nieuw is voor mij vind ik het moeilijk afstand in te schatten vandaar mijn vraag. Zie ook onderstaande foto waarop je misschien ziet wat ik bedoel. Moeilijk op een telefoon in te schatten hoever de drone precies van de bomen is.

1357-57fdb6ad2b23fa651fab66fd2831751a.jpg
Het is dus niet zo dat je een afstandsmeting kan doen hoever je van een bepaald onderwerp bent, sommige duurdere modellen hebben wel sensoren die een voorwerp detecteren als dat in hun vliegrichting ligt, maar of die afstand wordt opgegeven weet ik niet
 
Ervaring opdoen en een beetje oefenen. Ga dicht bij de boom staan kijk naar je drone en daarna naar je scherm. Vlieg langzaam dichter naar de boom, of ander object. Dit geeft je een beetje feeling voor wat je op het scherm ziet, het lijkt altijd dichter bij, dus ben je vanzelf voorzichtig.
 
  • Leuk
Waarderingen: eazye