Airdata.com levert nu een gratis "Is it okay to fly?" website

Gebruik jij een dergelijke app voor je gaat vliegen?

  • Nee, ik wist nog niet van het bestaan ervan.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nee, ik vind dat onzin; ik kijk zelf op dat moment wel omhoog.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ja, ik gebruik meestal de UAV Forecast app

    Stemmen: 3 100,0%
  • Ja, ik gebruik meestal iets anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    3

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Ik zag net iets nieuws toen ik weer eens op mijn account bij airdata.com inlogde: een aankondiging van hun "OK To Fly" website: OK TO FLY - Accurate drone forecast by Airdata UAV

Het gaat om een variant van de functionaliteit van de UAV Forecast app (zie https://play.google.com/store/apps/details?id=com.uavforecast voor de Android app) waarvan ik weet dat een aantal dronepiloten (waaronder ikzelf) hem regelmatig gebruiken om te bepalen of het qua weers- en andere omstandigheden (denk aan aantal GPS-satelieten zichtbaar, en Kp-index-waardes) een goed idee is om te ergens te gaan vliegen op een bepaald tijdstip.

Screenshot_20191014-084928__01.jpg

Nadeel van de OK To Fly website is dat je er klaarblijkelijk niets aan kunt instellen (dus of je nu met een Spark vliegt, of een Matrice, de website geeft altijd een status weer aan de hand van door de makers ingestelde/gekozen grenswaarden).

Ook mist het overzicht van windsterkte per vlieghoogte zo te zien, hoewel de windmeldingen wel juist melding maken vanaf welke hoogte het "gevaar" begint, dus mogelijk is dat in één oogopslag makkelijk?

Wel fijn voor veel mensen: hij lijkt niet alleen gratis - als lokkertje van dronepiloten naar de andere services van Airdata, vermoed ik - naar waar de gratis variant van UAV Forecast maar een paar uur vooruit laat zien, en je eenmalig een keer moet betalen om ook de aankomende dagen te kunnen bekijken, geeft OK To Fly op dit moment "gewoon" gratis twee weken aan informatie weer.

Ook geinig: vermoedelijk op basis van recente flight log uploads naar Airdata.com (en dat zijn er wereldwijd best veel..) toont OK To Fly ook een "aantal piloten in de buurt".

Ik heb net pas gezien dat de website bestaat, dus ik heb verder nog geen kans gehad de daadwerkelijke getoond gegevens te vergelijken met UAV Forecast en/of andere weerwebsites/services, maar ik vind het nu al een prima toevoeging aan het drone-software-landschap.

Doe ermee wat je wil.
Veel vliegplezier (zodra het weer het weer toelaat...)
 
Laatst bewerkt: