Als de professionals het niet weten.... Video transmissie vanaf 3km hoogte

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Proxiart

New Member
Lid geworden
3 nov 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
35
Locatie
Noordwijk
Hi allemaal,

Nieuwe op het forum en onbekend met Drone technologie, vandaar dat ik het even aan de professionals vraag ;)
Zoals ik heb gezien zijn er meerdere FPV drones die verder dan 3km kunnen vliegen en nog steeds beeld doorsturen naar een bril waarbij de bestuurder kan meekijken. Wat ik begrijp is dat de hoge resolutie beelden vervolgens van een bijgebonden GoPro komen en pas later worden uitgelezen.

Mijn vraag is wat daar precies voor gebruikt wordt en in het specifiek, bij DIY drones. Ik heb een project waarbij ik vanaf ongeveer 3 kilometer hoogte beelden naar beneden wil sturen. Als IRL streamer stuur ik ze doorgaan door via H.265 (SRT) en een 4G verbinding. Maar zoals jullie weten is die ver te zoeken op zo'n hoogte. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een stand-alone pakketje die vanaf 3-4km hoogte beelden naar de grond kan sturen die ik vervolgens doorstuur met HDMI.

Hebben jullie enige ervaring/ideeën?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Groeten,
Proxiart
 
Sowieso denk ik niet dat het mogelijk is legaal met een drone op 3 km hoogte te vliegen in Nederland. Ook niet voor een "professional". Alles boven 120m wordt "lastig" en niet toegestaan voor de gemiddelde dronepiloot.
Bovendien lijkt het mij voor een waarnemer (verplicht bij FPV vliegen) best lastig op die hoogte nog een drone waar te kunnen nemen. Dus dat zal in de Specific categorie met BVLOS toestemming moeten plaatsvinden.
Onder welke subcategorie van de wetgeving denk je dat voor elkaar te kunnen krijgen?

Naast de drone / luchtvaart wetgeving ga je ook nog met de Telecom wetgeving te maken krijgen. Misschien dat er anderen op dit forum aanwezig zijn die daar meer verstand van hebben dan ik. Maar voor een dergelijk zendvermogen ga je vast een radio station license of iets dergelijks moeten hebben.
 
3 km. Nooit en te nimmer niet. Neem je aanhanger met batterij mee naar boven dan ? Alleen dat idee al. No
Go.


Litchi en FCC Daar bereik je pas afstanden mee
 
  • Leuk
Waarderingen: CoAerial
Er is wel eens een Russische DIY-er geweest die zijn racedrone tot een hoogte van 33.000 voet (ca. 10 km) bracht, zie Russische doe-het-zelver brengt drone tot vlieghoogte van 33.000 voet | Dronewatch.

Hij gebruikte een analoge videoverbinding.

Tegenwoordig in het digitale tijdperk vliegen veel racers met het DJI Digital FPV system, bestaande uit het DJI HDL FPV Transmission system en de DJI FPV Air Unit. Het bereik hiervan bedraagt volgens mij een paar kilometer. Via de DJI Goggles kun je het videosignaal ook digitaal doorsturen.

Maar zoals hierboven in meerdere reacties al is aangegeven, het is veiligheidshalve niet zo'n goed idee om met een drone op kilometers hoogte te gaan vliegen. Sterker nog, hoger dan 120 meter is niet toegestaan. Je zit zeker in Nederland al snel in aanvliegroutes van vliegtuigen. Daar wil je echt niet met je drone tussen gaan zweven.
 
Maar zoals hierboven in meerdere reacties al is aangegeven, het is veiligheidshalve niet zo'n goed idee om met een drone op kilometers hoogte te gaan vliegen.
En wat wil je er filmen/streamen? Op de video van Klaaz hierboven zie je dat er echt niet veel spannends te zien is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CoAerial en Klaaz
En wat wil er filmen/streamen? Op de video van Klaaz hierboven zie je dat er echt niet veel spannends te zien is.
Ja idd, ben ook wel benieuwd naar "het project"....
 
Ik heb ergens een russisch bestandje gehad om te uploaden naar drone. MaxHeight.zip. 3000 meter wat een uitdaging hoor. Totdat je terug wilt en op 2500 meter bent en nog 15% accu hebt. En dan. Vrije val meteen les geleerd dan.


Litchi en FCC Daar bereik je pas afstanden mee
 
Ik heb ergens een russisch bestandje gehad om te uploaden naar drone. MaxHeight.zip. 3000 meter wat een uitdaging hoor. Totdat je terug wilt en op 2500 meter bent en nog 15% accu hebt. En dan. Vrije val meteen les geleerd dan.
En dan heb je nog mazzel dat je Russisch bestandje geen ongewenste ellende op je computer heeft veroorzaakt. Of dat is nog onopgemerkt gebleven.
 
Hmm. Vaak buj te bange. Dat gebeurt ook met Amerikaanse bestandjes hoor. Beetje kort door de bocht.


Litchi en FCC Daar bereik je pas afstanden mee
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet49
Hmm. Vaak buj te bange. Dat gebeurt ook met Amerikaanse bestandjes hoor. Beetje kort door de bocht.
De lijn tussen bang en bedachtzaam is dun. Maar software uit Rusland of China van onbekende bron word ik inderdaad voorzichtig van.
 
3km signaal sturen met een fpv drone is niet zo’n probleem. Zeker als er geen obstakels tussen staan. Met een dji digitaal systeem, zoals die van caddx of dji zelf heb je in principe hd beeld. Die kan je weer via de googles doorgeven en bijvoorbeeld dat beeld live streamen.
Echter is dit niet zo goed als een gopro oid.
Je hoeft de drone ook niet zelf te bouwen, er zijn zat ready to fly drones te vinden.
Nadeel is wel dat het even flink oefenen is om ze te leren besturen. Dat is niet te vergelijken met een gps drone zoals de mavic of mini. Je moet ook een manier zien te vinden om de camera naar beneden te richten. Fpv drones hebben over het algemeen een vaste camerapositie.
Voordeel is dan weer wel dat je geen restricties hebt zoals bij dji ingebouwd.

Let wel op dat hoewel het theoretisch prima mogelijk is het simpelweg niet mag. Alles boven de 120 meter is illegaal en potentieel levensgevaarlijk. Bovendien zie je op 3k hoogte amper nog details. Wat verwacht je te zien dan?
 
Allemaal bedankt voor de reacties! En excuses voor mijn afwezigheid. Het idee is inderdaad niet om daadwerkelijk een drone te sturen maar om het mee te nemen in een live skydivesprong. De reden dat ik het hier dropte is omdat jullie ervaring hebben met video op langere afstand. Ik hoop van harte dat er geen obstakels tussen mij en de ontvanger zit, haha.

Als iemand hier interesse heeft kunnen we wel een keer een call inplannen om dit verder te bespreken! Ik hoor graag of jullie denken dat zoiets te realiseren is.

Edit: En zoals bekend kunnen skydivers niet al te veel meenemen, vandaar het idee van een drone wat kleine technologie is.
 
Laatst bewerkt:
DJI een van de grootste en bekendste drone fabrikanten bied het DJI FPV system los aan, daarnaast zijn er mogelijkheden als DJI Lightbridge of het toekomstige DJI transmission.

Een en ander stijgt ook qua prijs telkens.
Daarnaast zou ik zulke systemen ook altijd vooraf eens testen met een sprong.

Je wilt niet op de grote dag geen video link hebben terwijl je wel enkel schermen hebt geregeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aloys
Je mag dus best op 3km hoogte opnamen maken met een drone zolang je die drone, als parachutist, maar gewoon in je handen houdt! :p
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM en Martijn.Gr
Dat is correct, de drone mag niet zelfstandig vliegen.

Ik ben wel benieuwd wat het controle systeem zou zeggen als er wel een video link met GPS data beschikbaar is.
 
Misschien krijg je toestemming als je alle brevetten gehaald hebt en je certificering in de specific categorie. En daarna via ILT een vergunningsaanvraag doet.

Zoals je in de opening zegt dat je nieuw bent met drone technologie denk ik niet dat je van ILT een vergunning krijgt omdat je de ervaring niet hebt om succesvol met een fpv drone op 3 km hoogte vliegen. in de buurt van mensen die snel naar beneden vallen.

Als het je lukt ben ik wel heel benieuwd naar je resultaat.
 
Ik snap werkelijk niet wat je op die hoogtes wil doen.