Altijd in zicht?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

stso77

New Member
Lid geworden
28 sep 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
47
Locatie
Den Haag
Het wordt gezegd een van de regels is je drone altijd in zicht te houden. Voor me met mijn DJI Mini 2 dit is erg moeilijk, na 100m ofzo kan ik mijn drone slecht zien, ook als ik in een open space ben.

Wat doen jullie?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het is bijna een retorische vraag. Wanneer ik op het punt ben dat ik 'm niet meer ga zien, vlieg ik niet verder. Anders zie ik 'm niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Klaaz
Het gaat ook om het grotere plaatje. Als jij ongeveer weet waar je drone uithangt en je goed zicht heb op de directe omgeving, dan kun je stellen dat het wel goed zit met je 'situational awareness'. Het idee van 'in het zicht houden' is namelijk dat je niet tegen obstakels aanvliegt en dat je weet wat je moet doen als er een ander luchtvaartuig nadert.

Het spreekt voor zich dat 'in het zicht' sowieso een subjectief begrip is, want de één kan een kleine drone op een paar honderd meter nog zien, waar de andere na tientallen meters al het ding uit het zicht verliest.
 
Het spreekt voor zich dat 'in het zicht' sowieso een subjectief begrip is, want de één kan een kleine drone op een paar honderd meter nog zien, waar de andere na tientallen meters al het ding uit het zicht verliest.
Hoe kan 'in het zicht' nou subjectief zijn? Je ziet 'm of je ziet 'm niet. Meer binair kun je een regel niet krijgen.
 
Hoe kan 'in het zicht' nou subjectief zijn? Je ziet 'm of je ziet 'm niet. Meer binair kun je een regel niet krijgen.

Precies. Ik heb ook de regel objectief waargenomen, en begrepen dat ik niet verder dan 100m ofzo mag vliegen!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik ga in het verhaal met Wiebe zijn reactie mee. De ene keer zie ik mijn drone nog op 200 meter (heldere lucht als achtergrond) en de andere keer zie ik hem na 50 meter (als hij voor bomen hangt) niet meer.
Zorg dat ik voor de vlucht de omgeving goed in mij heb opgenomen en dat ik in ieder geval “weet” waar mijn drone zich bevind.
VLOS = Visual Line of Sight, dus als jouw zichtlijn richting je drone is weet je redelijkerwijs ook waar hij is.


Mavic2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik ga in het verhaal met Wiebe zijn reactie mee. De ene keer zie ik mijn drone nog op 200 meter (heldere lucht als achtergrond) en de andere keer zie ik hem na 50 meter (als hij voor bomen hangt) niet meer.
Of je de drone wel of niet ziet (wel of niet 'in zicht' hebt) is toch geen mening? Dat is toch een objectieve waarneming?
Het 'ik weet ongeveer waar hij zit' vind ik wat losjes met de regels omgaan.
 
Ook ik zit meer op de lijn van "weten waar de drone is" en tegelijkertijd goed zicht hebben op de omgeving, zodat je bv. bij naderende luchtballonnen of ultra-light vliegtuigen tijdig kunt reageren.
Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan de drone continu in het zicht hebben, wat (heel strikt genomen) ook al zou betekenen dat je niet af en toe op je schermpje zou mogen kijken.
 
Hoe kan 'in het zicht' nou subjectief zijn? Je ziet 'm of je ziet 'm niet. Meer binair kun je een regel niet krijgen.
Ik bedoelde eigenlijk dat het subjectief wordt zodra er een handhaver naast je staat. Misschien heeft de beste man/vrouw wel slechtere ogen dan jij. Volgens hem/haar is de drone niet in het zicht, terwijl jij 'm nog prima kunt zien. Wie heeft er dan gelijk? Dus vandaar mijn stelling dat VLOS subjectief is.
 
Volgens hem/haar is de drone niet in het zicht, terwijl jij 'm nog prima kunt zien. Wie heeft er dan gelijk?
Dan hebben ze allebei gelijk. Het is geen mening of iets waar je een gezamenlijke consensus over kan bereiken, waar dat bij een subjectieve waarneming nog wel kan.
 
zodra je op je scherm kijkt heb je je drone niet in het "zicht" , is eigenlijk een regel die het gebruik van een drone onbruikbaar maakt.
 
Hoi Droners,

Ik ga hier niet met een pokerface beweren dat ik altijd letterlijk volgens de VLOS-regel vlieg.
Ik vlieg zoals Inspectie Drone ook vliegt: ik zorg wat ik weet waar mijn drone is en dat ik kan zien of andere gebruikers in het luchtruim zijn, ik zorg dat ik goed voorbereid ben door mijn vlieggebied te kennen (op kaart, via google maps) en bekijk ook goed de beelden die mijn drone doorstuurt. Ik weet dat ik daarmee niet de wet voor de volle 100% naleef maar beperk wel de risico's die ik neem.
Ik vergelijk het met te snel rijden op een lege weg bij mooi weer en goed zicht. Mag het? Nee. Neem ik risico's? Ja, ik kan een klapband krijgen en dan rij je beter aan 30 km/uur dan aan 130 km/uur.

De wet is dezelfde op het gebied van VLOS voor drones met of zonder camera, met of zonder geprojecteerde kaart op je beeldscherm. Ik heb al die hulpmiddelen wel en gebruik ze om veilig te vliegen.
Ik denk dat velen vliegen zoals ik hierboven beschrijf. Als ik alle filmpjes zie die ook op deze site staan kan ik niet geloven dat ze gemaakt zijn terwijl de wet strikt nageleefd is.
Voor zover ik zelf besef is het de enige regel die ik wat "oprek". Indien ik het niet meer zou doen dan begin ik met mijn drone fluo oranje te spuiten om mijn VLOS te verhogen ... maar daar wacht ik nog even mee.

Groetjes,

Riho
 
De Mini-2 is ook zó klein, dat wanneer ik naar mijn bediening kijk en daarna in de lucht, dan heb ik de grootste moeite om 'm terug te vinden... Dat maakt het soms ook moeilijk om hem handmatig terug naar huis te vliegen, ik herken mijn eigen wijk amper vanaf 100m hoogte. Ik moet wat dat betreft wellicht de kaart meer gaan gebruiken. Nu gebruik ik wel de RTH-knop om 'm terug te halen. En als ie dan 100m boven mij hangt, zoek ik nóg naar een speld in de hooiberg... Meestal omdat ie dan récht boven je hangt! :cool:
 
Het is een stip op de horizon……….zo klein, als > 50 mtr van je vandaan is.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Desondanks een fantastische Drone…………..


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Het is een stip op de horizon……….zo klein, als > 50 mtr van je vandaan is.
Klopt. En daarom is het ook goed om 'm constant in zicht te (laten) houden. Een observant die de drone vanaf de start blijft volgen kan 'm op zo'n grote afstand nog zien, waar je opkijkend van je telefoon 'm als stipje niet meer terug vindt.
Ik heb dat al meerdere keren ervaren. 1 van mijn jongens observeert en weet 'm nog aan te wijzen. Dan krijg je de volgende dialoog: Waar?, daar, waar? daar, waar dan?, dahaaar, oh ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB en Ardjoen
Wat ik hier in Belgie enorm fijn vind zijn de avond en nachtvluchten. (Zijn toegestaan). Ik zet onder en boven de mini een extra wit knipperled en de vlos wordt enorm verlengd. Waarschijnlijk zit ik wel iets boven de 250 Gr maar de mini is voor andere piloten goed zichtbaar.
Zijn wel fijne en zeker leuke vluchten.

Met het gewicht ga ik ook in de fout, maar soms gaat veiligheid boven denk ik dan.


Groetjes