Amerikaanse verzekeraar lanceert app voor kortlopende droneverzekeringen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.326
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Wie professioneel met een drone gaat vliegen moet zijn toestel verplicht verzekeren voor schade aan derden, kaping en molest. Dat kan aardig in de papieren lopen, zeker als je meerdere toestellen wilt verzekeren. De Amerikaanse app Verifly biedt uitkomst: de app stelt je in staat om dekking per uur te kopen.

Lees verder
 
Interessante ontwikkelingen, al vraag ik mij wel af in hoeverre dit financieel onder de streep interessanter is dan een jaarlijkse WA verzekering. Zeker wanneer je met een enkel toestel vliegt lijkt mij dat dit niet het geval is, of je moet op jaarbasis dermate weinig en/of korte vluchten/vluchtdagen hebben dat het commercieel gebruik van het toestel überhaupt al weinig rendabel is.
 
Interessante ontwikkelingen, al vraag ik mij wel af in hoeverre dit financieel onder de streep interessanter is dan een jaarlijkse WA verzekering. Zeker wanneer je met een enkel toestel vliegt lijkt mij dat dit niet het geval is, of je moet op jaarbasis dermate weinig en/of korte vluchten/vluchtdagen hebben dat het commercieel gebruik van het toestel überhaupt al weinig rendabel is.

Dit gaat hem -denk ik- niet worden. Je krijgt de ROC-Light vergunning pas als je aan kan tonen dat je een zakelijke WA verzekering hebt afgesloten Je zou het echter kunnen proberen om een ROC-Light bij IL&T aan te vragen met deze ad-hoc verzekering. Het proberen kost je "slechts" 270 Euro aan leges die je sowieso kwijt bent, onafhankelijk of deze stunt nou gaat lukken of niet.

Deze vorm werkt ook niet voor de zakelijke verzekering van een tweede toestel die je ook prive -als hobby- gebruikt. Een zakelijke vlucht moet nl. met een -bij IL&T- geregistreerde drone worden gedaan en prive drones worden automatisch zakelijke drones als je ze bij IL&T registreert. Het drone serienr wordt bij registratie aan een PH Nr gekoppeld en dat is -voor zover ik weet- niet meer terug te draaien. Een drone is na zijn registratie een heus vliegtuig geworden.

Mijn inzicht van deze week: Ik registreer/verzeker mijn Inspire-1 drone en ga daarmee op voor de ROC-Light. Ik hou de MavicPro drone voor de hobby en laat deze gewoon op de prive WA & Reis verzekering mee lopen. Ik ga de Inspire-1 alleen maar voor zakelijke vluchten gebruiken en ga de mavic alleen maar voor recreatieve vluchten gebruiken.