Atz Teuge???

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

The Master FK

Member
Lid geworden
26 jan 2021
Berichten
101
Waarderingsscore
17
Punten
18
Leeftijd
47
Locatie
Nederland
Hoi,

Onderstaande is in dit forum paar keer aan de orde gekomen en antwoorden gegeven maar geeft nog niet duidelijk beeld.

Mag je nou wel of niet over groot deel van Deventer vliegen met drone ivm Atz Teuge.

Vind wel raar dat de atz teuge over Deventer gaat.

Waar kan ik info over Atz Teuge vinden. Is het zo dat rood niet vliegen is of zijn er nuances.

Zie bijlage voor pdk,godrone aeret
Screenshot_20210214-103458_Samsung Internet.jpgScreenshot_20210214-103302.jpgScreenshot_20210214-103353_Samsung Internet.jpg
 
Aeret is leading ga ik vanuit! Mag dus.
 
Klopt ook, maar LVNL verwijst weer naar PDOK viewer.
(In geval van Deventer lijkt deze overeen te komen met Aeret:))

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: GuusS
Bij de overheid (PDOK / GoDrone) zitten geen droners maar luchtverkersleiders. "With all due respect", die hebben een heel andere mindset en prioriteit.
Die ATZ is daar inderdaad gedefinieerd zoals de rode vlakken weergeven. Alleen is de ATZ pas actief buiten UDP (Universal Daylight Period). En omdat Aeret wèl specifiek drone gericht is (voor en door droners), geeft Aeret die ATZ niet weer. Omdat je er toch niet mag vliegen op het moment dat die ATZ geactiveerd is. Dus is ie voor zich aan de regels houdende droners niet van toepassing.
Wil je 's avonds gaan vliegen, dan is die ATZ dus wèl actief en mag je dáár dus niet vliegen (is dan alleen bestemd voor vliegverkeer van en naar vliegveld Teuge). Dan is het wel handig te weten dat die ATZ daar ligt. Dat ga je dan dus niet zien op Aeret, wel op GoDrone en PDOK.
Kortom: het is maar net hoe zeer je de rand van wat mag en kan wilt opzoeken of het handig is dat je weet dat die ATZ bestaat.
Persoonlijk vind ik (al vanaf de oprichting) Aeret de beste bron voor dronevliegers. Dat is dan vooral omdat ze de officiële bron (AIP) hanteren en verdomd goed zijn in het bijwerken van alle wijzigingen daarin, rekening houdend met wat je als dronevlieger moet weten.
 
Bij de overheid (PDOK / GoDrone) zitten geen droners maar luchtverkersleiders. "With all due respect", die hebben een heel andere mindset en prioriteit.
Die ATZ is daar inderdaad gedefinieerd zoals de rode vlakken weergeven. Alleen is de ATZ pas actief buiten UDP (Universal Daylight Period). En omdat Aeret wèl specifiek drone gericht is (voor en door droners), geeft Aeret die ATZ niet weer. Omdat je er toch niet mag vliegen op het moment dat die ATZ geactiveerd is. Dus is ie voor zich aan de regels houdende droners niet van toepassing.
Wil je 's avonds gaan vliegen, dan is die ATZ dus wèl actief en mag je dáár dus niet vliegen (is dan alleen bestemd voor vliegverkeer van en naar vliegveld Teuge). Dan is het wel handig te weten dat die ATZ daar ligt. Dat ga je dan dus niet zien op Aeret, wel op GoDrone en PDOK.
Kortom: het is maar net hoe zeer je de rand van wat mag en kan wilt opzoeken of het handig is dat je weet dat die ATZ bestaat.
Persoonlijk vind ik (al vanaf de oprichting) Aeret de beste bron voor dronevliegers. Dat is dan vooral omdat ze de officiële bron (AIP) hanteren en verdomd goed zijn in het bijwerken van alle wijzigingen daarin, rekening houdend met wat je als dronevlieger moet weten.
Bedankt voor de antwoord en goede uitleg.

Je geeft aan dat godrone dat dat luchtverkeersleiders zitten, ok maar overheid verwijst naar de godrone a0p6en daarin staat de udp etc niet waardoor het lijkt alsof het 24 uur lang verboden is.

Als ze willen dat men netjes aan de regels houden dan moeten ze het ook makkelijker maken.

Ik kan me voorstellen dat veel droners ivm onduidelijkheid gewoon hun gang zullen gaan.

Ik vind Aeret ook makkelijker en wil me aan de regels houden maar je wordt beetje suf van het zoeken.

Waar heb je udp gevonden
 
De kaartaanduiding met restrictie is soms wat vreemd. Waar ik woon is een paar kilometer verderop een zweefvliegveld. Ik mag tot 120 m hoog vliegen. Als een zweefvliegtuig bij de rand vd kaartcirkel op 200 meter hoog zit, haalt hij nooit meer het vliegveld. Ik begrijp dat veiligheid voor alles gaat, maar gezond verstand hoor daar wel bij. Wat ik probeer te zeggen is dat de cirkel niet zo groot hoeft te zijn.

Andersom zit in Nijmegen een helihaven tbv het Radboud ziekenhuis. Die cirkel (op de kaart) is voor mijn gevoel weer erg klein omdat de heli al vroegtijdig zakt in hoogte. Ik heb al eens gehad dat ik op ongeveer 100 meter hoogte zat (in toegestaan gebied) en voor mijn gevoel de heli erg laag over vloog. Waarschijnlijk is dat ook wat gezichtsbedrog, maar toch. Ik schrok toen behoorlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Waar heb je udp gevonden
Ik neem aan dat je bedoelt te vragen waar ik vandaan heb dat de Teuge ATZ alleen na UDP actief is? Dat heb ik uit mijn vliegopleiding / de kaarten die bij het vliegveld Teuge horen. Daarop staat dat de ATZ alleen na UDP geldt. Dat is voor mij met mijn vliegtuig namelijk ook belangrijk te weten, want een ATZ mag je alleen invliegen als je "bestemmingsverkeer" bent. Dus in dit geval van of naar Teuge vliegt. Overdag mag ik er gewoon langs vliegen en ik heb nog geen night rating, dus ik mag niet na UDP vliegen. Dus geldt voor mij als GA piloot hetzelfde als voor mij als drone piloot: geen last van de ATZ, zolang ik me aan de regels houd.

En omdat je als drone piloot niet de hele vliegopleiding voor een GA piloot hoeft te volgen, vind ik Aeret dus de beste keuze als app, omdat die die vertaalslag naar drone vliegen wèl gemaakt hebben.
 
Ik neem aan dat je bedoelt te vragen waar ik vandaan heb dat de Teuge ATZ alleen na UDP actief is? Dat heb ik uit mijn vliegopleiding / de kaarten die bij het vliegveld Teuge horen. Daarop staat dat de ATZ alleen na UDP geldt. Dat is voor mij met mijn vliegtuig namelijk ook belangrijk te weten, want een ATZ mag je alleen invliegen als je "bestemmingsverkeer" bent. Dus in dit geval van of naar Teuge vliegt. Overdag mag ik er gewoon langs vliegen en ik heb nog geen night rating, dus ik mag niet na UDP vliegen. Dus geldt voor mij als GA piloot hetzelfde als voor mij als drone piloot: geen last van de ATZ, zolang ik me aan de regels houd.

En omdat je als drone piloot niet de hele vliegopleiding voor een GA piloot hoeft te volgen, vind ik Aeret dus de beste keuze als app, omdat die die vertaalslag naar drone vliegen wèl gemaakt hebben.
Ik wilde weten waar je de udp info vam teuge had gevonden, zodat ik eventueel ook voor andere situaties kon kijken.

Maar begrijp dat je dus bij de vliegveld moet zijn.

Ik ben een a1 drone vlieger, omdat ik veilig volgens regels wil vliegen en geen gedoe wil, ben ik dus gaan kijken en zag dus verschillen. Maar zal vanaf nu veel meer de Aeret gebruiken totdat godrone bijgewerkt wordt. Want daar staat udp etc niet in.

Kortom uit de reacties begrijp ik dat ik overdag daar mag vliegen max 120 mtr hoog.

Even natura 2000 buiten beschouwing gelaten, want dat is wat anders dan vliegrestricties ivm andere luchtverkeer
 
Ik wilde weten waar je de udp info vam teuge had gevonden, zodat ik eventueel ook voor andere situaties kon kijken.

Maar begrijp dat je dus bij de vliegveld moet zijn.

Ik ben een a1 drone vlieger, omdat ik veilig volgens regels wil vliegen en geen gedoe wil, ben ik dus gaan kijken en zag dus verschillen. Maar zal vanaf nu veel meer de Aeret gebruiken totdat godrone bijgewerkt wordt. Want daar staat udp etc niet in.

Kortom uit de reacties begrijp ik dat ik overdag daar mag vliegen max 120 mtr hoog.

Even natura 2000 buiten beschouwing gelaten, want dat is wat anders dan vliegrestricties ivm andere luchtverkeer
Aeret toont ook netjes bij warning zones max hoogte wat je wel mag vliegen in vergelijking met godrone.

Waarom wordt Aeret dan niet door de overheid aangewezen als kaart voor drone vliegen.

Zou okk handig zijn als dji ook deze info zou opnemen in zijn eigen kaart
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark en GuusS
Waarom wordt Aeret dan niet door de overheid aangewezen als kaart voor drone vliegen.
Omdat Aeret geen overheidsorganisatie is en de Aeret kaart niet in opdracht van de overheid gemaakt heeft. Dan kun je als overheid niet uitgaan van continuïteit. Bovendien hadden ze bedacht dat ze dat ook wel in eigen beheer zouden kunnen (blijkt toch lastiger dan vooraf ingeschat. Duh...)


Zou okk handig zijn als dji ook deze info zou opnemen in zijn eigen kaart
Zeker! Die DJI app gooit ook alleen maar een steen in ongeveer de juiste richting. Alleen dat zouden ze dan voor alle landen in de wereld moeten doen. En dat werkt dan weer niet, tenzij die informatie (regelmatig geüpdate) door ieder land in hetzelfde format wordt aangeleverd
 
Ik ben ook benieuwd wat jullie het prettigste vinden (voor de Aeret kaart die ik beheer)

1) Wel gebieden op de kaart, bijv ATZ Teuge met de melding dat deze pas actief is buiten UDP (bron eAIP)
2) De gebieden die niet relevant zijn voor drone operators weg laten, of pas visualiseren als deze actief zijn. (Dynamische kaart).

Persoonlijk neig ik meer naar punt 2.

Groeten,

Mark
 
Ik ben ook benieuwd wat jullie het prettigste vinden (voor de Aeret kaart die ik beheer)

1) Wel gebieden op de kaart, bijv ATZ Teuge met de melding dat deze pas actief is buiten UDP (bron eAIP)
2) De gebieden die niet relevant zijn voor drone operators weg laten, of pas visualiseren als deze actief zijn. (Dynamische kaart).

Persoonlijk neig ik meer naar punt 2.

Groeten,

Mark
Optie 2 zou geweldig zijn, maar lijkt mij veel ingewikkelder. Daarbij werkt dat niet zo goed als ik vooruit wil plannen waar ik kan vliegen. Bijvoorbeeld ben ik nu al aan het plannen voor mooie gebieden voor in het voorjaar. Een vaste aanduiding is dan handig zodat ik weet dat er mogelijk een verbod is of kan komen.
 
Optie 2 lijkt mij ook geweldig.
Voor de van te voren geselecteerde gebieden is het toch wenselijk om die kort voor je gaat vliegen nog even te controleren
 
Ik ga ook voor optie 2, maar dan het liefst met een plan-optie.
 
Het belangrijkste is dat duidelijk is wanneer de gebieden actief zijn. Het voordeel van optie 1 is dat je ook de juiste informatie kunt vinden als je een of enkele dagen voor de vlucht (en/of op een ander tijdstip) Aeret raadpleegt.
Een plan-optie zou een mooie toevoeging zijn, ook voor de notams. Maar waarschijnlijk is dat niet zo eenvoudig en zolang de data c.q. tijden maar duidelijk zijn aangegeven werkt het voor mij ook prima.
 
of pas visualiseren als deze actief zijn. (Dynamische kaart).
Als dit (een dynamische kaart) zou kunnen zou het wat mij betreft perfect zijn; de mogelijkheid om aan te geven wanneer/hoe laat je wilt vliegen en een kaart die zich daar aan aan past. Ik zou daar voor betalen iig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark
Ik ben ook benieuwd wat jullie het prettigste vinden (voor de Aeret kaart die ik beheer)

1) Wel gebieden op de kaart, bijv ATZ Teuge met de melding dat deze pas actief is buiten UDP (bron eAIP)
2) De gebieden die niet relevant zijn voor drone operators weg laten, of pas visualiseren als deze actief zijn. (Dynamische kaart).

Persoonlijk neig ik meer naar punt 2.

Groeten,

Mark
Voor beide opties is er wat ye zeggen.

Optie 1 is wel volledig en komt ook overeen met de godrone, maar geeft onnodig verkeerde beeld. Want overdag geldt de atz ivm udp niet.

Voor iemand die net begint moet je net weten dat er ook een udp is.
In godrone staat dit niet waardoor je onterrecht denkt dat je dan niet mag vliegen.

Optie 2: is eigenlijk to the point voor drone gebruikers.

Ik prefereer eigenlijk naar een optie waarbij je obv systeemtijd dynamische kaart toont.

Dus kijk je overdag dan zie je geen atz, kijk je avonds dan wel.

Eventueel met een optie om systeemtijd aan en uit zet zodat je ook op gewenste tijd wel niet atz ziet.

Een optie om vooruit te plannen lijkt me niet handig, want denk dat betrouwbaarheid van de data teveel afwisselend is waardoor je eigenlijk nooit van te voren kunt plannen. Want kijk ik bv nu naar 3mnd later dan kan ik iets anders zien dan bv over 2 mnd omdat nieuwe dingen zijn gekomen.

Dus maakt het onnodig complex en minder betrouwbaar
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark
Een optie om vooruit te plannen lijkt me niet handig
Wel als je iets minder ver vooruit kijkt. Zo van: ik wil komende zaterdagmiddag daar-en-daar gaan vliegen... wat kom ik daar tegen?
Aeret maakt gebruik van de AIP data. Het AIP heeft een wijzigingscyclus van 4 weken. De volgende wijziging staat nu al klaar en daaropvolgende wijzigingen worden dus pas over minstens 4 weken (max. 8 weken) doorgevoerd. Het is zo'n soort 4 wekelijks doorgeefsysteem: zodra een nieuwe cyclus ingevoerd wordt, dan wordt de daaropvolgende bevroren en de dááropvolgende aangemaakt om vanaf dan alle wijzigingen in door te voeren.
Aeret kan dus in die bevroren toestand 4 weken vooruit zien wat er gaat wijzigen. Gegeven dat al die wijzigingen geanalyseerd en doorgevoerd moeten worden (wat ook tijd kost), zou een planperiode van 1 of twee weken vooruit realistisch kunnen zijn (uitzonderingen als grote of goed verborgen wijzigingen daargelaten).

Optie 2 (met eventueel wat beperkingen en voorwaarden) lijkt me een waardevolle optie dei Aeret nog hoger op mijn bewonderingsladder laat stijgen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ en Mark