Hi,
Even mijn wedervaren delen met de Parrot customer service.
Op 13 januari (tja) deed ik twee vluchten met mijn Anafi, bij een temperatuur van ongeveer 5 graden, droog, max windstoten ongeveer 25-30km/h op 50m hoogte volgens UAV forecast. De eerste vlucht ging normaal, landing, batterijwissel, en dan tweede vlucht.
Daar ging het echter mis. Na ongeveer 30 seconden in de vlucht zette de drone een autolanding in, die niet overruled kon worden.
Aangezien hij op dat moment boven rietvelden hing, op de rand van een schor, net na zonsondergang (ja, dat mag in België), en bij opkomend tij, kon ik hem niet recupereren. Zelfs nu nog niet, aangezien het niet zonder gevaar is om in dat gebied te gaan zoeken (moerasgebied / schorre aan de oevers van de Schelde) en de drone ondertussen zijn lading brak water en slik al binnen zal hebben...
Helpdesk gecontacteerd, beetje trage maar gestage communicatie (ze zenden hun mails elke dag uit om 18h00, en zijn niet bereikbaar via telefoon). Na een beetje communicatie zeggen ze dat ze geen garantie kunnen geven aangezien ze de flight log niet hebben.
Klein detail: als de drone crasht, wordt bij een Anafi de logfile niet overgeschreven naar de FreeFlight 6 app. De laatste logfile die daar beschikbaar is, is dus die van de eerste vlucht van die dag, die dus ok ging. Komt Parrot blijkbaar erg handig uit bij drones die wegvliegen of crashen op een onbereikbare plaats.
Anyway, via Parrotpilots.com vind ik uit dat er wél logfile staan op de smartphone, maar op een beetje een verborgen locatie, in een ingewikkeld format. Ik vind die logfiles, en sorteer ze een beetje in een spreadsheet. Zo kon ik reconstrueren wat er gebeurde:
De vlucht startte normaal.
Na 18 seconden was er een eerste product battery warning ("61"). De "product battery log value" was echter "6951" juist voor die melding, en "6747" juist erachter.
Na 20 seconden kreeg de Anafi zijn GPS lock (ervoren werd long / latt / alt aregelogd als waarde "500" - erna stonden er actuele waares)
Na 23 seconden kwam er een tweede product battery warning ("60"). De product battery log value is "6956" juist ervoor en "6623" juist erna.
Na 30 seconds, was er een derde product battery warning ("59"). De product battery log value is "6726" jusit ervoor en "6655" juist erna.
Op 31,295 seconds, was er een "forced landing error value 1" ( bij startup is deze waarde 0)
Onmiddellijk daarachter zet de drone een autolanding in (ook melding op de smartphone)
De hoogte zakt. Ik probeer de landing te overrulen via de control sticks (zie je ook in de logfile), maar er is geen reactie van de drone.
Ook'MPP button value 16' staat dikwijls in de logfile die ik terugvond - ik denk dat die erop duidt dat ik de "return to home" knop ingedrukt heb, wat meerdere malen is gedaan, eveneens zonder reactie.
Andere error logs op dat tijdstip:
De droon zet dus zijn autolanding voort en daalt gestaag.
Op 57.4 seconds, is er een tweede "forced landing" error, tegelijk met een motor error:
Op dat moment wordt de drone height gelogd als 2,318m. Waarschijnlijk raakte ie toen de toppen van het riet, wantde volgende logging, 0.2 seconden later, duidt hoogte 0 aan en alle snelheden ook 0 (de seconden ervoor was de z speed -1,57m/s ).
De "product roll" was gemiddeld -0.18 in de seconden voor die tweede warning, en was plots -1,2 bij de tweede warning. Het minimum wat ik tijdens het hele voorgaande deel van de vlucht gelogd zie, is -0.26. Waarschijnlijk is de drone dus omgekanteld nadat de propellor het riet geraakt heeft op 2,3m hoogte.
Wat veroorzaakte mogelijk dit event?
Voor zover ik kan zien, een plotse iets te grote battery voltage drop.
De motor overheat error die ik helemaal op het einde zag, werd allicht veroorzaakt doordat de propellors het riet raakten, en zijn niet de oorzaak van de autolanding.
Wat kan ik nu doen?
Ik heb mijn analyse opgestuurd naar Parrot, in de hoop dat ze hun weigering herzien.
in het vervolg ga ik ook nooit meer vliegen zonder een screen recorder.
Voor de geïnteresseerden heb ik in bijlage nog mijn flight graph bijgevoegd (op basis van de logfile), en een zipfile van de logfile. ik hoop dat die laatste een beetje lukt, want ik heb de analyse gemaakt in OpenOffice, maar de file gesaved als excel 2000.
De liefhebbers die hun eigen licht willen laten schijnen over deze zaak, mogen dat natuurlijk altijd doen.
Even mijn wedervaren delen met de Parrot customer service.
Op 13 januari (tja) deed ik twee vluchten met mijn Anafi, bij een temperatuur van ongeveer 5 graden, droog, max windstoten ongeveer 25-30km/h op 50m hoogte volgens UAV forecast. De eerste vlucht ging normaal, landing, batterijwissel, en dan tweede vlucht.
Daar ging het echter mis. Na ongeveer 30 seconden in de vlucht zette de drone een autolanding in, die niet overruled kon worden.
Aangezien hij op dat moment boven rietvelden hing, op de rand van een schor, net na zonsondergang (ja, dat mag in België), en bij opkomend tij, kon ik hem niet recupereren. Zelfs nu nog niet, aangezien het niet zonder gevaar is om in dat gebied te gaan zoeken (moerasgebied / schorre aan de oevers van de Schelde) en de drone ondertussen zijn lading brak water en slik al binnen zal hebben...
Helpdesk gecontacteerd, beetje trage maar gestage communicatie (ze zenden hun mails elke dag uit om 18h00, en zijn niet bereikbaar via telefoon). Na een beetje communicatie zeggen ze dat ze geen garantie kunnen geven aangezien ze de flight log niet hebben.
Klein detail: als de drone crasht, wordt bij een Anafi de logfile niet overgeschreven naar de FreeFlight 6 app. De laatste logfile die daar beschikbaar is, is dus die van de eerste vlucht van die dag, die dus ok ging. Komt Parrot blijkbaar erg handig uit bij drones die wegvliegen of crashen op een onbereikbare plaats.
Anyway, via Parrotpilots.com vind ik uit dat er wél logfile staan op de smartphone, maar op een beetje een verborgen locatie, in een ingewikkeld format. Ik vind die logfiles, en sorteer ze een beetje in een spreadsheet. Zo kon ik reconstrueren wat er gebeurde:
De vlucht startte normaal.
Na 18 seconden was er een eerste product battery warning ("61"). De "product battery log value" was echter "6951" juist voor die melding, en "6747" juist erachter.
Na 20 seconden kreeg de Anafi zijn GPS lock (ervoren werd long / latt / alt aregelogd als waarde "500" - erna stonden er actuele waares)
Na 23 seconden kwam er een tweede product battery warning ("60"). De product battery log value is "6956" juist ervoor en "6623" juist erna.
Na 30 seconds, was er een derde product battery warning ("59"). De product battery log value is "6726" jusit ervoor en "6655" juist erna.
Op 31,295 seconds, was er een "forced landing error value 1" ( bij startup is deze waarde 0)
Onmiddellijk daarachter zet de drone een autolanding in (ook melding op de smartphone)
De hoogte zakt. Ik probeer de landing te overrulen via de control sticks (zie je ook in de logfile), maar er is geen reactie van de drone.
Ook'MPP button value 16' staat dikwijls in de logfile die ik terugvond - ik denk dat die erop duidt dat ik de "return to home" knop ingedrukt heb, wat meerdere malen is gedaan, eveneens zonder reactie.
Andere error logs op dat tijdstip:
31,295 | product_forced_landing | 1 |
31,453 | product_alert | 6 |
31,453 | product_fp_state | 1 |
31,473 | product_flying_state | 4 |
31,474 | product_rth_state | 2 |
31,474 | product_followme_state | 0 |
De droon zet dus zijn autolanding voort en daalt gestaag.
Op 57.4 seconds, is er een tweede "forced landing" error, tegelijk met een motor error:
57,405 | product_forced_landing | 1 |
57,563 | product_alert | 6 |
57,563 | product_alert | 2 |
57,563 | product_fp_state | 1 |
57,563 | product_motor_error | 2 |
57,563 | product_followme_state | 0 |
57,564 | product_flying_state | 5 |
57,575 | product_followme_state | 0 |
Op dat moment wordt de drone height gelogd als 2,318m. Waarschijnlijk raakte ie toen de toppen van het riet, wantde volgende logging, 0.2 seconden later, duidt hoogte 0 aan en alle snelheden ook 0 (de seconden ervoor was de z speed -1,57m/s ).
De "product roll" was gemiddeld -0.18 in de seconden voor die tweede warning, en was plots -1,2 bij de tweede warning. Het minimum wat ik tijdens het hele voorgaande deel van de vlucht gelogd zie, is -0.26. Waarschijnlijk is de drone dus omgekanteld nadat de propellor het riet geraakt heeft op 2,3m hoogte.
Wat veroorzaakte mogelijk dit event?
Voor zover ik kan zien, een plotse iets te grote battery voltage drop.
De motor overheat error die ik helemaal op het einde zag, werd allicht veroorzaakt doordat de propellors het riet raakten, en zijn niet de oorzaak van de autolanding.
Wat kan ik nu doen?
Ik heb mijn analyse opgestuurd naar Parrot, in de hoop dat ze hun weigering herzien.
in het vervolg ga ik ook nooit meer vliegen zonder een screen recorder.
Voor de geïnteresseerden heb ik in bijlage nog mijn flight graph bijgevoegd (op basis van de logfile), en een zipfile van de logfile. ik hoop dat die laatste een beetje lukt, want ik heb de analyse gemaakt in OpenOffice, maar de file gesaved als excel 2000.
De liefhebbers die hun eigen licht willen laten schijnen over deze zaak, mogen dat natuurlijk altijd doen.
Bijlagen
Laatst bewerkt: