Autolanding / lost drone - Problemen met Parrot customer support

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Phantogram

Member
Lid geworden
12 okt 2020
Berichten
74
Waarderingsscore
39
Punten
18
Leeftijd
48
Locatie
Koewacht
Hi,


Even mijn wedervaren delen met de Parrot customer service.
Op 13 januari (tja) deed ik twee vluchten met mijn Anafi, bij een temperatuur van ongeveer 5 graden, droog, max windstoten ongeveer 25-30km/h op 50m hoogte volgens UAV forecast. De eerste vlucht ging normaal, landing, batterijwissel, en dan tweede vlucht.

Daar ging het echter mis. Na ongeveer 30 seconden in de vlucht zette de drone een autolanding in, die niet overruled kon worden.
Aangezien hij op dat moment boven rietvelden hing, op de rand van een schor, net na zonsondergang (ja, dat mag in België), en bij opkomend tij, kon ik hem niet recupereren. Zelfs nu nog niet, aangezien het niet zonder gevaar is om in dat gebied te gaan zoeken (moerasgebied / schorre aan de oevers van de Schelde) en de drone ondertussen zijn lading brak water en slik al binnen zal hebben...

Helpdesk gecontacteerd, beetje trage maar gestage communicatie (ze zenden hun mails elke dag uit om 18h00, en zijn niet bereikbaar via telefoon). Na een beetje communicatie zeggen ze dat ze geen garantie kunnen geven aangezien ze de flight log niet hebben.

Klein detail: als de drone crasht, wordt bij een Anafi de logfile niet overgeschreven naar de FreeFlight 6 app. De laatste logfile die daar beschikbaar is, is dus die van de eerste vlucht van die dag, die dus ok ging. Komt Parrot blijkbaar erg handig uit bij drones die wegvliegen of crashen op een onbereikbare plaats.

Anyway, via Parrotpilots.com vind ik uit dat er wél logfile staan op de smartphone, maar op een beetje een verborgen locatie, in een ingewikkeld format. Ik vind die logfiles, en sorteer ze een beetje in een spreadsheet. Zo kon ik reconstrueren wat er gebeurde:


De vlucht startte normaal.
Na 18 seconden was er een eerste product battery warning ("61"). De "product battery log value" was echter "6951" juist voor die melding, en "6747" juist erachter.

Na 20 seconden kreeg de Anafi zijn GPS lock (ervoren werd long / latt / alt aregelogd als waarde "500" - erna stonden er actuele waares)

Na 23 seconden kwam er een tweede product battery warning ("60"). De product battery log value is "6956" juist ervoor en "6623" juist erna.

Na 30 seconds, was er een derde product battery warning ("59"). De product battery log value is "6726" jusit ervoor en "6655" juist erna.

Op 31,295 seconds, was er een "forced landing error value 1" ( bij startup is deze waarde 0)

Onmiddellijk daarachter zet de drone een autolanding in (ook melding op de smartphone)
De hoogte zakt. Ik probeer de landing te overrulen via de control sticks (zie je ook in de logfile), maar er is geen reactie van de drone.
Ook'MPP button value 16' staat dikwijls in de logfile die ik terugvond - ik denk dat die erop duidt dat ik de "return to home" knop ingedrukt heb, wat meerdere malen is gedaan, eveneens zonder reactie.

Andere error logs op dat tijdstip:

31,295product_forced_landing1
31,453product_alert6
31,453product_fp_state1
31,473product_flying_state4
31,474product_rth_state2
31,474product_followme_state0


De droon zet dus zijn autolanding voort en daalt gestaag.

Op 57.4 seconds, is er een tweede "forced landing" error, tegelijk met een motor error:
57,405product_forced_landing1
57,563product_alert6
57,563product_alert2
57,563product_fp_state1
57,563product_motor_error2
57,563product_followme_state0
57,564product_flying_state5
57,575product_followme_state0

Op dat moment wordt de drone height gelogd als 2,318m. Waarschijnlijk raakte ie toen de toppen van het riet, wantde volgende logging, 0.2 seconden later, duidt hoogte 0 aan en alle snelheden ook 0 (de seconden ervoor was de z speed -1,57m/s ).
De "product roll" was gemiddeld -0.18 in de seconden voor die tweede warning, en was plots -1,2 bij de tweede warning. Het minimum wat ik tijdens het hele voorgaande deel van de vlucht gelogd zie, is -0.26. Waarschijnlijk is de drone dus omgekanteld nadat de propellor het riet geraakt heeft op 2,3m hoogte.

Wat veroorzaakte mogelijk dit event?

Voor zover ik kan zien, een plotse iets te grote battery voltage drop.
De motor overheat error die ik helemaal op het einde zag, werd allicht veroorzaakt doordat de propellors het riet raakten, en zijn niet de oorzaak van de autolanding.

Wat kan ik nu doen?

Ik heb mijn analyse opgestuurd naar Parrot, in de hoop dat ze hun weigering herzien.
in het vervolg ga ik ook nooit meer vliegen zonder een screen recorder.


Voor de geïnteresseerden heb ik in bijlage nog mijn flight graph bijgevoegd (op basis van de logfile), en een zipfile van de logfile. ik hoop dat die laatste een beetje lukt, want ik heb de analyse gemaakt in OpenOffice, maar de file gesaved als excel 2000.

De liefhebbers die hun eigen licht willen laten schijnen over deze zaak, mogen dat natuurlijk altijd doen.
 

Bijlagen

  • 761d3b91-a2fd-451d-8625-0ea2868acef5~excel2000.zip
    42,4 KB · Weergaven: 11
  • flight graph.GIF
    flight graph.GIF
    284,4 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: Albi007 en Max*
Interesante case, misschien handig als je de orginele flightlog er even bijdoet.
 
Ga ik vanavond doen. De originele file is een gecomprimeerde file (zip) met een erg warrige opbouw. Eventlogs met timing, bestaande uit drie groepen: twee groepen drone gegevens en een gedeelte error logs / status change logs. Niet alles wordt op hetzelfde tijdstip gelogd, dus je moet ze nadien ordenen in een spreadsheet om een goed overzicht te krijgen.
 
De orginele file vind je op je telefoon. volgens mij heeft die een *.JSON extentie.

Die vind je in de map com.parrot.FreeFlight
 
Android/ data / enz.
Die file heb ik gevonden en geanalyseerd, zie openingspost. Maar hij is niet zichtbaar als een uitgevoerde vlucht in de freeflight app.
Parrot customer support geeft enkel instructied hoe een json file down te loaden via de freeflight app, maar verzwijgt dat er nog een andere manier is om die file te vinden.
Anyway, het hele verhaal hierboven heb ik ook aan Parrot customer support gemeld. Nu nog afwachten of / hoe ze reageren. Ze zijn in ieder geval niet bereikbaar via het UK telefoonnummer dat vermeld staat in hun correspondentie.
 
Zal ik vanavond moeten doen. Een .bin file extensie uploaden is blijkbaar niet toegestaan.

Edit: heb de unzipte file opnieuw gezipped, en zipfiled kunnen wel. Zie attachment.
 

Bijlagen

  • 761d3b91-a2fd-451d-8625-0ea2868acef5_.zip
    16,6 KB · Weergaven: 6
Dat is niet het juiste bestand, het zou er zo uit mioeten zien:

0914_2020-07-24T165159+0100_974090_000B.json
 
Neen, de file die jij vraagt wordt niet gecreëerd als de vlucht niet mooi is afgerond (fly away, crash, autolanding in water, ...).
Maar via parrotpilots.com kwam ik te weten dat er dus nog andere logfiles zijn, waarmee je de vlucht eveneens kan analyseren.
 
Maar via parrotpilots.com kwam ik te weten dat er dus nog andere logfiles zijn, waarmee je de vlucht eveneens kan analyseren.
Precies, dat zijn de eerdergenoemde *.json files,
 
Kijk, de files die op die plek staan, zijn gecomprimeerde jsons zoals ik ze heb doorgegeven. De reguliere jsons die gecreëerd worden na het beeindigen van de vlucht staan er niet.

Is er een mogelijkheid om de vlucht te analyseren met de reguliere jsons die er niet is niet deze files?
 
Laatst bewerkt:
Dat is een screenshot van de freeflight app. Daar staat die vlucht niet tussen. Zie bijlage. Het is net dat aspect dat Parrot zo mooi uitkomt. Niet-afgeronde vluchten verschijnen niet in de app, en kunnen dus niet geëxporteerd worden.
Maar er bestaan dus wel logfiles van.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210114-195554_FreeFlight 6.jpg
    Screenshot_20210114-195554_FreeFlight 6.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 4
Aha, je hebt de log niet. Dat had ik dan even niet goed begrepen. Dan wordt het een lastig verhaal denk ik.
Meestal worden er idd op de SD kaart ooks logs weggeschreven....maarja die heb je niet....
 
...maar ik heb wel de logs die op de smartphone staan, onder de .com.parrot.freeflight map. En die geven het plaatje zoals in de openingspost.
Dat zijn geen fake data, die komen gewoon van die file.
 
Die file in de startpost is een exel bestand [gezipt]
 
Ja, dat is de geordende versie die ik heb uiteengepuzzeld. De originele logfile staat een paar posts verder.
In de originele file kan je moeilijk iets ontwaren, laat staan grafieken maken.