Goeie vraag, die lastiger te beantwoorden is dan het op het eerste gezicht lijkt. Ik ben het niet met de uitleg van
@Sjakie eens, het ligt genuanceerder.
Ik denk dat je namelijk nog wel van een drone kunt spreken als het ding groot genoeg is om een mens te vervoeren.
Laat ik een gedachte-experiment met jullie doen. Neem een Mavic of Phantom in gedachten, en maak deze een factor 20x groter (of in ieder geval dusdanig veel groter dat het ding zo'n 80 kg de lucht in kan tillen). Laat de denkbeeldige drone nu opstijgen, gewoon via je controller (die voor het gemak nog net zo groot is). Is het een drone? Ja, het is nog steeds een drone: een hele grote weliswaar, maar het is een drone. Toch?
Zet de drone weer aan de grond. Laat nu een denkbeeldige vriend, schoonmoeder of vage bekende die bij het gedachte-experiment staat toe te kijken op de drone klimmen. Laat het toestel opstijgen. Is het nog steeds een drone? Ja, ik vind van wel. Er zit weliswaar iemand op, maar het apparaat is verder niet veranderd.
Nu trekken we deze analogie door naar de werkelijke wereld. Er zijn 'drones' in ontwikkeling die groot genoeg zijn om mensen te vervoeren. Denk aan de
passenger drone van Ehang, of de
Volocopter. In principe vliegen die dingen autonoom cq. ze worden op afstand bestuurd. Je hebt als inzittende in ieder geval niet de mogelijkheid om handmatig te sturen. Zijn dit nog drones? Ja, ik vind van wel.
Het punt is een beetje dat het begrip 'drone' niet zo heel nauwkeurig is. Het is een containerbegrip, waar we van alles onder scharen: fixed-wing toestellen, single rotor toestellen, multirotors, etc etc. Dat noemen we allemaal 'drone'. Maar als deze toestellen ineens veel groter worden, en mensen kunnen vervoeren, dan zouden we ze ineens geen 'drone' meer noemen?
Eigenlijk moet je naar andere definities toe. Een
Unmanned Aerial Vehicle (UAV) is alleen een UAV als er geen mens in/op zit. Een
Remotely Piloted Aircraft System (RPAS, in professionele kringen vaak gebruikt ipv het woord 'drone') kan op zich prima een mens vervoeren, dan is het - zo lang die persoon niet zelf kan sturen - nog steeds een RPAS. Toch? Dan heb je nog de aanduiding 'EVTOL':
Electrical Vertical Take-off and Landing. Kan prima een mensvervoerende drone zijn, maar ook een klein toestelletje zoals je Mavic of Phantom.
Misschien is 'passenger drone' zo gek nog niet. Bij het woord 'drone' denk je in ieder geval niet aan een helikopter of vliegtuig, en bij het woord 'passenger' denk je al gauw aan een redelijk uit de kluiten gewassen toestel.