Batterijen discipline

Jroose79

New Member
Lid geworden
23 dec 2020
Berichten
22
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
41
Locatie
Vlissingen
Mijn eerste fatsoenlijke drone (na een aantal ‘speelgoed’ drones met piepschuim bescherming en bediening via telefoon en de cheerson cx-20 pathfinder), was een DJI phantom 3 standard met 1 batterij, dus op was laden. Simpel

Ik heb mezelf ge-upgrade naar een Mavic air 2.
Nu zaten hier 3 batterijen bij (fly more combi). Ideaal ok wat langere vliegtijden te halen zonder te moeten laden.
Nu is mijn vraag, hoe gaan jullie om met de batterijen qua laden.

Soms vlieg je al je batterijen in ene achter elkaar leeg en een andere keer gebruik je er 1. Idealiter leg je een LiPo weg met zo’n 60% lading. (DJI slimme accu’s ontladen ook tot ongeveer deze waarde na een aantal dagen.

1. Proberen jullie altijd de roulatie aan te houden van accu’s? Dus zelfs na een aantal dagen eerst met accu 3 vliegen als je vorige keer 1 en 2 hebt gebruikt?

2. Laden jullie je accu’s altijd weer volledig na het vliegen zodat ze zelf weer kunnen ontladen? Of keggen jullie ze gewoon weg met nog maar 15%?

Ikzelf probeer (!) de roulatie aan te houden, maar na een aantal dagen / weken ben ik de tel kwijt en begin ik gewoon weer bij 1, dus heeft wel degelijk meer ontladingen dan nr 3.
Als ik weet dat ik langer niet ga vliegen laad ik ze vol zodat se zelf ontladen volgens de slimme funtie..

Ben benieuwd wat jullie doen of tips hebben buiten hele logboeken bij te houden..

(Hoop op eerlijke antwoorden en niet de ideale..)
 

Higgie

Active Member
Lid geworden
20 jul 2020
Berichten
120
Waarderingsscore
41
Punten
28
Locatie
Waalwijk
Ik heb mijn accu's genummerd en gebruik ze van links naar rechts, zodat ze allemaal hetzelfde gebruikt worden. (Ik schuif ze telkens door.)
Ik heb een stokje in de koffer gelijmd zodat de accu's niet kunnen verschuiven tijdens transport.
Nu, in de winter liggen ze te slapen in de kast met ca. 60% lading.

koffer.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jroose79

Sjakie

Well-Known Member
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
2.958
Waarderingsscore
988
Punten
113
Leeftijd
55
Locatie
Utrecht
Ik heb mijn batterijen zeker discipline bijgebracht:
- Ze moeten 'u' tegen mij zeggen
- Ze houden zich gedeisd in de auto
- Vloeken, liegen en onderlinge ruzie worden niet geaccepteerd
;)

Nu serieus. Ik heb maar twee accu's die vlieg ik leeg. Ook als ik nog restcapaciteit over heb, vlieg ik het gewoon leeg en gebruik die tijd om wat bewegingen te proberen/oefenen. Zo is het geen verloren capaciteit. Ik heb dus geen batterijen discipline.
 

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.373
Waarderingsscore
461
Punten
83
Leeftijd
47
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Proberen jullie altijd de roulatie aan te houden van accu’s? Dus zelfs na een aantal dagen eerst met accu 3 vliegen als je vorige keer 1 en 2 hebt gebruikt?

Dat probeer ik zeker te doen ja. Nummerstickers op alle batterijen helpen hierbij, en ook het logboek op Airdata.com waarop een speciaal onderdeel met allerlei informatie over individuele batterijen staat is daarbij een grote hulp.

Laden jullie je accu’s altijd weer volledig na het vliegen zodat ze zelf weer kunnen ontladen? Of keggen jullie ze gewoon weg met nog maar 15%?

Meestal vlieg ik accu's tot zo'n 25 a 20 procent.

In seizoen met veel licht en vaker vliegen is het dan niet direct een probleem om ze een dag of wat te laten liggen en (de avond) voor de volgende vlucht(en) pas eerst weer helemaal op te laden.

Maar meestal laad ik bij thuiskomst de accu's weer op, vertrouw ik de ingebouwde logica voor langzaam wat ontladen na poosje liggen op/rond hoge lading, en laad ik dan de avond voordat ik (na wat langere tijd) weer ga vliegen de boel weer op/bij.

De paar keer dat drones mee gingen op vakantie in het vliegtuig deed ik wel heel bewust moeite bij zowel heen als terugvlucht om alle accu's tussen de 20 en de 40 procent lading te geven, ook al had dat bijvoorbeeld een poosje stationair draaien zonder props nodig om daar te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jroose79