Belgische droneguide nu offline op 31 december 2020

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Wat ik nog steeds bijzonder vervelend vind is dat je je nog steeds niet kan registreren bij de DSA met een @me of @iCloud account. Hoe moeilijk kan het zijn? :oops: Nu moet ik een mail adres opgeven dat ik eigenlijk nooit controleer. Daarnaast bestaat er geen mogelijkheid om achteraf de gegevens in je profiel te wijzigen. Toch wel wat bedroevend.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: EmpieDrone
Update over de DSA Fly module die vandaag wordt gelanceerd:


"We are releasing the new website including the link tonight at 17h.
The update (including DSA Fly) will be pushed tonight between 19h-23h, to avoid causing any downtime for users during the day.
Just a several more hours of wait, nearly there! :)"
 
Wat ik nog steeds bijzonder vervelend vind is dat je je nog steeds niet kan registreren bij de DSA met een @me of @iCloud account. Hoe moeilijk kan het zijn? :oops: Nu moet ik een mail adres opgeven dat ik eigenlijk nooit controleer. Daarnaast bestaat er geen mogelijkheid om achteraf de gegevens in je profiel te wijzigen. Toch wel wat bedroevend.
In zowat elke online e-mailaccount die je kan vinden kan je een forward instellen. Gmail o.a.

Dat lost je probleem op.
 
In zowat elke online e-mailaccount die je kan vinden kan je een forward instellen. Gmail o.a.

Dat lost je probleem op.
Sorry...maar ik ben niet zo iemand die meerdere mail-accounts in bezit heeft. Ik heb er ook geen behoefte aan. In ons gezin gebruiken we allen een iCloud account en niets anders.
Bizar voor woorden dat je hiervoor een extra ander ongebruikt account voor moet maken. Bovendien is dit probleem al voor meer dan een maand gekend bij hen maar er zit geen progressie in.
 
Naar het schijnt ligt het probleem niet bij hun, maar ergens ook bij Apple zelf.... Apple schijnt hun als 'spam' te catalogiseren...
 
Sorry...maar ik ben niet zo iemand die meerdere mail-accounts in bezit heeft. Ik heb er ook geen behoefte aan. In ons gezin gebruiken we allen een iCloud account en niets anders.
Bizar voor woorden dat je hiervoor een extra ander ongebruikt account voor moet maken. Bovendien is dit probleem al voor meer dan een maand gekend bij hen maar er zit geen progressie in.
Nja kijk, dan moet je wachten en kan je DSA niet gebruiken, Skeyes blijven aanschrijven. Ik vrees echter dat de priority van een (voor welke reden dan ook) gebande domeinnaam niet hoog zal liggen.

Mijn enig doel hier is behulpzaam te zijn & eventuele kennis die ik op doe, te delen.

Naar het schijnt ligt het probleem niet bij hun, maar ergens ook bij Apple zelf.... Apple schijnt hun als 'spam' te catalogiseren...

Moet inderdaad een issue zijn bij Apple dan. Als ik even mijn infrastructuurhoed opzet, dan merk ik dat "skeydrone.tech" als domeinnaam gebruikt bij e-mailverkeer. .tech is een weinig gebruikt TLD, maar los daarvan lijkt alles wel in orde. De SPF records zijn netjes aangemaakt, DMARC staat ingesteld maar (nog) niet actief. Er zit wel een void lookup exceeded op de SPF, maar als dat de reden is, dan staat Apple erg scherp met hun spamgevoeligheid.

Het is begrijpelijk als deze mail systematisch in de spamfolders van icloud.com terecht komt, dat ze dit als registratie even blokkeren. Als ze het zouden toelaten krijgen ze op hun support pakken mensen over zich heen voor een probleem die ze niet onder controle hebben. In ICT is het nooit simpel. "Hoe moeilijk kan het zijn", wel, soms is het niet evident.
 
Laatst bewerkt:
> deze zag ik bij FDR1.be > Het rare webdomein wat het DSA-portaal gebruikt (.tech-domeinnaam) wordt door Apple als spam gezien en de bevestigingsmail lijkt niet door te komen. Dus ja een vicieuze cirkel.... Je kan toch ook gewoon het originele email adres gebruiken waarop je geregistreerd bent in BE? Proximus of Telenet of? En ja, dan een forward instellen... kan toch niet zo erg zijn....
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
> deze zag ik bij FDR1.be > Het rare webdomein wat het DSA-portaal gebruikt (.tech-domeinnaam) wordt door Apple als spam gezien en de bevestigingsmail lijkt niet door te komen. Dus ja een vicieuze cirkel.... Je kan toch ook gewoon het originele email adres gebruiken waarop je geregistreerd bent in BE? Proximus of Telenet of? En ja, dan een forward instellen... kan toch niet zo erg zijn....
Mja...dat heb ik dus niet. Ik wissel wel eens van provider en als expat zijn zo’n adressen van ISP niet handig.

en ja tuurlijk kan je bv. een Gmail account snel activeren en instellen maar dat is toch absurd dat je zoiets moet creëren dat je toch nooit gebruikt.

Wat je er ook van denkt...ze hadden al lang voor een oplossing kunnen zorgen.
 
> deze zag ik bij FDR1.be > Het rare webdomein wat het DSA-portaal gebruikt (.tech-domeinnaam) wordt door Apple als spam gezien en de bevestigingsmail lijkt niet door te komen. Dus ja een vicieuze cirkel.... Je kan toch ook gewoon het originele email adres gebruiken waarop je geregistreerd bent in BE? Proximus of Telenet of? En ja, dan een forward instellen... kan toch niet zo erg zijn....
Voila, daar heb je 't.

de .tech TLD is al sinds 2015 actief, en geïntroduceerd door ICANN in 2012. Vreemd dat Apple niet mee wil.
 
De Skeyes fly module is actief en kan nu worden gebruikt om vluchten in VLL aan te vragen. Let wel op met de tijd die je moet ingeven - die staat altijd op UTC (GMT) en scheelt dus momenteel een uur met onze lokale tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
De Skeyes fly module is actief en kan nu worden gebruikt om vluchten in VLL aan te vragen. Let wel op met de tijd die je moet ingeven - die staat altijd op UTC (GMT) en scheelt dus momenteel een uur met onze lokale tijd.
Ow had ik nog niet opgemerkt, bedankt . Had vandaag een eerste vlucht om 10 u gepland. Dus +1.

U moet uw vluchtstatus ("in de lucht" of "aan de grond") via de DSA Fly-module aangeven. Wanneer uw operatie is voltooid, sluit u deze af in de DSA Fly-module.
Die status kan ik momenteel nog niet in de app terugvinden. Ik ga ervan uit dat dit op het moment zelf verschijnt?

Dat mogen ze in die cursus wel eens toelichten. (net zoals je in VLL2 maar tot 150 ft mag).
 
Ow had ik nog niet opgemerkt, bedankt . Had vandaag een eerste vlucht om 10 u gepland. Dus +1.

U moet uw vluchtstatus ("in de lucht" of "aan de grond") via de DSA Fly-module aangeven. Wanneer uw operatie is voltooid, sluit u deze af in de DSA Fly-module.
Die status kan ik momenteel nog niet in de app terugvinden. Ik ga ervan uit dat dit op het moment zelf verschijnt?

Dat mogen ze in die cursus wel eens toelichten. (net zoals je in VLL2 maar tot 150 ft mag).
't zit er in hoor, maar wat lastig. In DSY fly je operatie aanklikken, helemaal naar beneden scrollen, er is een balk (enkel tijdens die uren), als je die aanklikt kan je opstijgen/landen uitvoeren. Sorry, heb even geen screenshots
 
't zit er in hoor, maar wat lastig. In DSY fly je operatie aanklikken, helemaal naar beneden scrollen, er is een balk (enkel tijdens die uren), als je die aanklikt kan je opstijgen/landen uitvoeren. Sorry, heb even geen screenshots
Bedankt Tonio. Het is intussen gelukt, inderdaad op de operatie klikken en dan naar beneden scrollen. Het wijst zichzelf uit. Uiteindelijk is het heel gebruiksvriendelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Bedankt Tonio. Het is intussen gelukt, inderdaad op de operatie klikken en dan naar beneden scrollen. Het wijst zichzelf uit. Uiteindelijk is het heel gebruiksvriendelijk.

Het enige lastige is, als je dat doet op het toestel waarmee je vliegt, je geen meldingen meer ziet binnenkomen.
 
Hallo, ik heb hieromtrent een vraag ik ben woonachtig in de omgeving Ranst en de GEO zone duidt aan rood en denk in de zone VVL 1 te zitten kort bij de luchthaven zone, stel ik wil in mijn tuin even vliegen moet ik hiervoor via die tool toelating vragen? Ergens is dit mij niet zo duidelijk wanneer ik toelating moet vragen?
 
Hallo, ik heb hieromtrent een vraag ik ben woonachtig in de omgeving Ranst en de GEO zone duidt aan rood en denk in de zone VVL 1 te zitten kort bij de luchthaven zone, stel ik wil in mijn tuin even vliegen moet ik hiervoor via die tool toelating vragen? Ergens is dit mij niet zo duidelijk wanneer ik toelating moet vragen?
Je moet je in feite ALTIJD aan die regels houden. Als ik Ranst opzoek via Droneguide heb je inderdaad daar momenteel twee actieve geozones. EBAW VLL 1 & EBAW VLL 2.

Die VLL 1 is voor jouw niet zo erg. Want deze geozone is actief tussen 432 ft AMSL en 2500 ft AMSL. Deze restricties zijn dus van toepassing tussen 132 meter en 762 meter. Daar mag je al sowieso niet komen met je drone.

VLL 2 is wel voor jouw van toepassing en met een klein beetje moeite kan je je vlucht aanvragen en krijg je in de meeste gevallen wel toestemming wanneer dit geen gevaren inhoudt. Meer informatie over hoe je je vlucht moet aanvragen en het begin en einde hiervan te melden vind je op: Drone Service Application

Dus wens je in je eigen woonomgeving te vliegen zal je altijd rekening moeten houden met al tenminste één van de geozones, namelijk VLL 2. Als je je vlucht minstens drie uur op voorhand aanvraagt en goed beschrijft is dat de kans reëel dat je mag vliegen.

In principe zo maar eens opstijgen in je tuin zonder een aanvraag hiervan mag in feite niet. Hoe stom het misschien ook klinkt. Maar je weet maar nooit wanneer je drone een eigen leven gaat leiden in een omgeving vol met gevaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo en Didier
Wij wonen in dezelfde zone. Die DSA is echt gebruiksvriendelijk. Wel max h 150 ft en je gebied niet groter dan 1 km2. Je drone dient ook een exploitatienummer te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Bedoel via de site OpenAM , dat heb ik gedaan maar ik zie daar géén nummer staan van exploitant?
 
Ik snap echt niet wat ik verkeerd ingeef maar alles wordt afgewezen? Iemand enig idee?

Screen Shot 03-10-21 at 12.01 PM.PNG
 
? max vlieghoogte is 150ft >45m? Duidelijk omschrijven wat je wenst te doen. Helpt allemaal. Soms is het minimaal 3 dagen op voorhand aan te vragen? Ik deed laatst een aanvraag voor in Oostende, daar was het zelfs 8 dagen op voorhand.
Ik dacht als je op de stipjes klikt? Zie je dan niet de reden waarom het is afgewezen? Ik kon het dan wel zien hoor?