Bereik door objecten heen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

r0eladn

New Member
Lid geworden
8 sep 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
37
Locatie
Almere
Beste,

Ik ben van plan een DJI Mini 2 te kopen.

Enige wat ik me afvraag is hoe het bereik is door objecten heen.

Ik heb begrepen dat in 'line of sight' met de drone, dat deze afstand kilometers kan zijn.
Maar hoe is het bereik als er bijv. een huis tussen zit, of als je de drone bestuurt vanuit huis, met de muren van je huis tussen jou en de drone.

Elk antwoord wordt gewaardeerd.

Groet, Roeland
 
  • Verdrietig
Waarderingen: JH54
Dan zul je iets hoger moeten gaan vliegen om een goed bereik te houden en zicht op je drone.
Hetzelfde geldt zeker voor bomen.
Maar als je per ongeluk even iets te ver vliegt dus even uit het zicht is (huis, flat, boom)is de verbinding echt niet gelijk weg.




Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb begrepen dat in 'line of sight' met de drone, dat deze afstand kilometers kan zijn.
Dat heb je verkeerd begrepen. Een Mini begint vanaf een meter of 50 afstand al lastig te volgen.
Maar hoe is het bereik als er bijv. een huis tussen zit, of als je de drone bestuurt vanuit huis, met de muren van je huis tussen jou en de drone.
Als tussen jou en de drone een muur zit, heb je 'm niet 'in sight'. Hiermee is de vraag dus eigenlijk niet relevant.
 
Hi Roeland,

Volgens de regels hoor je altijd een VLOS (Visual Line Of Sight) te hebben met je drone. Kort gezegd, je moet hem altijd kunnen zien.
Afhankelijk van (zon)licht, bewolking, grootte van je drone en achtergrond (als hij voor een boom vol blad hangt bijv.) varieert dat enorm. Zelf kan ik hem wat hoger in onbewolkte lucht op zo’n 250-300 meter nog goed waarnemen.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat je binnen vanaf de bank een rondje om een huizenblok of flat maakt, maar ik denk dat meerdere piloten het met mee eens zijn dat als hij even achter een paar bomen of 1 gebouw verdwijnt je niet VLOS vliegt.
Verder is het jezelf verdiepen in het standpunt van de camera en de omgeving zodat je altijd weet waar je drone zich bevindt en wat er om de drone heen aanwezig is.
Zelf 1 keer de drone achter mij gehad om een drone selfie te maken, maar bij het achteruitvliegen kwam hij in de boom terecht.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Ik ben gemachtigd radio zend amateur, ik kan je dit vertellen: Hoe hoger de frequentie hoe meer het signaal gedempt wordt door objecten. Je kunt dit ook zien op je display als je kijkt naar de signaalmeter of de videokwaliteit. Dit jaar nog een sloopfabriek gefilmd en ja, niet VLOS, ik weet het. Op een afstand van zo'n 200 meter achter het leegstaande gebouw gevlogen, het gebouw was zo'n 100 meter breed en de mini 2 gaf geen kik, ik kon prima FPV vliegen. Maar iedere situatie is anders dus een voorspelling is bijna niet te doen. Zorg er in ieder geval voor dat je RTH op een goede hoogte staat, 30 meter of zo, mocht het signaal te zwak worden dan kan de drone nog terug komen.

En voor de fatsoensrakkers, ik verwacht dat iedereen z'n drone wel eens kwijt raakt en tijdelijk op het scherm verder vliegt.
(En ik heb afgelopen zondagmiddag 130km/h gereden met m'n auto.)
 
Een reactie dan van een andere radiozendamateur: ik zie mijn Mini-2-drone, ik kijk even op mijn scherm voor een foto of instelling, en dan heb ik vaak de grootste moeite mijn drone terug te vinden in de lucht.
Eigenlijk zou een drone minimaal 1m x 1m moeten zijn, maar dan wél lichter dan 250 gram... :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM, Sjakie en Higgie
Een reactie dan van een andere radiozendamateur: ik zie mijn Mini-2-drone, ik kijk even op mijn scherm voor een foto of instelling, en dan heb ik vaak de grootste moeite mijn drone terug te vinden in de lucht.
Eigenlijk zou een drone minimaal 1m x 1m moeten zijn, maar dan wél lichter dan 250 gram... :cool:

IMG_8701.JPG
Of 1 met een draadje eraan.
Is groter dan een Mini2.



Mavic2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Aloys