Bewaartemperatuur lipo accu's

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Falco

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
325
Waarderingsscore
65
Punten
28
Leeftijd
44
Ik bewaar voor de zekerheid mijn lipo accu's in de schuur in zo'n speciale Safety Bag. Uiteraard zet ik ze eerst aan de lader in storage mode. Maar vroeg me eigenlijk af of dit weer niet te koud is voor de accu's om in een schuur weg te leggen.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Volgens mij kan dit voor het bewaren niet heel veel kwaad, als het geen extreme temperaturen zijn. Soms lees ik zelfs dat men accu's in de koelkast bewaard, al zou ik dat zelf niet doen.
Op het moment dat je de accu's weer gaat gebruiken, is het wel beter dat je ze eerst op kamertemperatuur laat komen alvorens je ze gaat opladen. Laden in de kou vinden ze meestal niet zo fijn.
 
Mij is altijd geleerd de accu's te bewaren binnen een range van -20 tot 30 graden celsius. Uiteraard idealiter in een LiPo bag en ver weg van vochtige plekken en dergelijke.

Ik ben echter geen natuurkundige en kan je niet veel wijs maken over het hoe en waarom dergelijke ranges bij opslag gelden. Laat staan waarom deze range voor het opladen en het gebruik van de accu's in het toestel tijdens de vlucht weer anders zijn, en zo ook voor verschillende type accu's...
 
LiPo's kan je het best bewaren terwijl ze 40-65% geladen zijn. LiPo Batterijen kunnen in theorie tegen gebruik/opslag in temperaturen tussen -10 en +50 graden celsius

Ik zou zelf echter niet aanbevelen om in extreme kou/hitte met een DJI drone te gaan vliegen. Bij extreme kou krijg je maar enkele (<10) minuten vliegtijd uit een volle LiPo. Bij extreme hitte zijn de LiPo's gevoeliger voor explosie bijv. i.g.v. een botsing. Ik vlieg zelf dus alleen tussen -2 en +38 graden met mijn DJI drones.

Ideale storage temperatuur
is tussen +22 en +28 graden. Daarbuiten verslechterd de max opslagcapaciteit onomkeerbaar met een paar procent per kwartaal.

Als je de batterijen een paar wintermaanden in een kast gaat leggen: doe ze dan ff in een brandveilige LiPo Bag of LiPo kluis (het betreft immers nog regelmatig onvoorspelbare "Made in China" kwaliteit).

Ter info: Batterijen van DJI drones uit 2015+ ontladen zelf al tot 65% als ze 10 dagen niet gebruikt zijn. Je hoeft deze dus niet meer verder te ontladen voor de winterslaap.
 
Laatst bewerkt:
Ik ontlaad ze met mijn lader op de juiste percentage. En zo te lezen is het qua temperatuur dus ook geen probleem. En op kamertemperatuur komen ze vanzelf als ik ze weer oplaadt voor het vliegen

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Om geen nieuw topic te starten haak ik even in. Als het al elders besproken is mijn excuus.

Ik was opzoek naar hoe de mini 2 accu’s in storagemode te krijgen. Vandaag de 3 accu’s zo goed als leeg gevlogen. moet ik de accu’s nu in de multilader helemaal opladen Of tot 2-3 ledjes? Of anders?
 
Om geen nieuw topic te starten haak ik even in. Als het al elders besproken is mijn excuus.

Ik was opzoek naar hoe de mini 2 accu’s in storagemode te krijgen. Vandaag de 3 accu’s zo goed als leeg gevlogen. moet ik de accu’s nu in de multilader helemaal opladen Of tot 2-3 ledjes? Of anders?
Zie hier de reactie van een van de moderatoren op het DJI forum: Mini 2 battery storage: Half or full charge
 
  • Leuk
Waarderingen: P@trick
zoals ik het lees kun je ze volladen en dan gaan ze vanzelf naar 72%, buiten de lader en drone bewaren. Correct? Raar dat er geen storagemode op de lader zit, dit heeft de lipo lader van de rc auto wel. Het is zoals het is.
 
zoals ik het lees kun je ze volladen en dan gaan ze vanzelf naar 72%, buiten de lader en drone bewaren. Correct?
Ja, zo lees ik het ook. Maar ook dat de accu's beschermd zijn tegen te diep ontladen, doordat ze op een gegeven moment in de 'slaapstand' gaan. Toch? Of interpreteer ik dat verkeerd?
1662926030283.png
Ik meen gelezen te hebben dat je ze in die staat ook geleverd/toegestuurd krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Dat ze zo geleverd worden weet ik niet, maar diverse filmpjes op YouTube zeggen; niet laden als je niet gelijk weer gaat vliegen, maar pas als je weer gaat vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ideale temperatuur is reeds gemeld. Al m'n accu's zitten in LiPo safe bags en recent kon ik een oud geldkistje kopen via een kringloopwinkel waar die nu weer in zitten op zolder. Belangrijk is in ieder geval de batterijen rond 20-30 graden te hebben voordat je ze gaat gebruiken óf opladen. Let dus op na gebruik zijn de batterijen opgewarmd dus even minimaal een half uur laten rusten voordat je ze oplaadt. Op die manier houd ik m'n originele Mavic Pro batterijen uit 2016 nog in best goede conditie. Laat batterijen nooit in de auto (in de zon)