Bewaren van de accu`s

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Drone2

Active Member
Lid geworden
24 apr 2020
Berichten
171
Waarderingsscore
34
Punten
28
Locatie
Delft
hoe bewaren jullie de accu`s van je drone?

In de mini combo set kan je de accu`s in de lader zetten en alles zit mooi opgeborgen in het koffertje, maar bij slecht weer of in de winter maanden als er weinig gevlogen word lijkt mij dit niet het beste voor je accu`s.
persoonlijk als ik de drone een tijdje niet gebruikt laad ik ze op tot 2 ledjes en bewaar ze uit de lader.
Hoe gaan jullie hier mee om?
 
Ik laad mijn accu's nooit volledig op, zelfs m'n telefoon en laptop niet. (M'n laptop heeft een functie ingebouwd die je in kunt stellen tot hoe ver de accu geladen moet worden.)
Bij alle Li-ion accu's kijk ik naar de laadstroom, wordt deze lager dan haal ik ze van de lader. De accu zit dan ca. 80% vol.

powermeter.jpg

Bovenstaande foto is van de lader van de Mavic mini. Komt de stroom onder de 1.3A dan haal ik de accu uit de lader. Behalve als ik zeer binnenkort weer ga vliegen uiteraard.

Het is inderdaad bij Li-ion accu's aan te raden om ze niet helemaal vol te laden, dit verlengt de levensduur aanzienlijk.
 
laad ik ze op tot 2 ledjes en bewaar ze uit de lader
Dat is het beste nooit volledig geladen wegleggen , de mini2 heeft lipo's indien je die volledig geladen weglegd
Dan gaan ze op den duur bol staan en krijg je ze niet meer in of uit de drone.
 
Bij mijn mavic zijn de accu's zogenaamd intelligent. Ze houden hun volle lading ongeveer een 3 weken vast waarna ze zichzelf gaan beginnen te ontladen.
Maar ik sla ze inderdaad nooit opgeladen op.

Ruud
 
Kan je dit ergens controleren of je batterij zogenaamd intelligent is?

Groetjes,
Tom
 
DJI, noemt het zelf intelligent flight batteries.
En bij het updaten van de firmware van de mavic moet je ook de firmware van de battery updaten.
Verder kun je in de app precies zien hoe vaak je elke battery hebt opgeladen en ook hoe iedere individuele cell van de battery er aan toe is. Ook zal de battery zich zelf ontladen na ongeveer 3 weken zodat de lipo cellen niet beschadigen.
Dus intelligent, ik zou zeggen met een chip geprogrammeerd.

Ruud
 
Ik vlieg mijn accu's leeg tot ca 6% en bewaar ze dan in mijn tas. Ik laad ze pas op als ik weer ga vliegen. Moet ik ze voor het bewaren eerst verder opladen?
 
Ik vlieg mijn accu's leeg tot ca 6% en bewaar ze dan in mijn tas. Ik laad ze pas op als ik weer ga vliegen. Moet ik ze voor het bewaren eerst verder opladen?
Om de levensduur te verlengen, twee tips:
1. Houd altijd 20% in de accu (dus niet leegvliegen tot 6%)
2. Opslaan bij 40-60% (dus ja, opladen na het vliegen, niet direct, laat de accu eerst even 15-30 min tot rust komen)
 
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911 en peSHIr