Bewerken van drone-video's

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

rowiri15

Member
Lid geworden
18 okt 2020
Berichten
35
Waarderingsscore
9
Punten
8
Leeftijd
87
Locatie
Lichtenvoorde
Er zijn drones te koop die 4 K opnames kunnen maken of zelfs meer dan 4 K opnames.
Maar veel video-bewerkingssoftware kan 4 K beelden helemaal niet aan...... Hoe zijn de ervaringen van anderen op dit terrein?
Zelf film ik op 2,7 K omdat mijn video-bewerkinsprogramma dat nog wel aankan. Monteren in 4K is onmogelijk.
 
Het zal niet aan de software liggen maar eerder aan de (verouderde) hardware van je computer?
Je hebt wel een stevige PC/laptop nodig voor dit - wat zwaardere - werk!
 
Je hebt inderdaad 4K compatible software en een redelijke hardware configuratie nodig om 4K te kunnen bewerken. Hier een draadje die je misschien op weg helpt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
De software kan het prima aan, maar het vergt inderdaad wel wat van de hardware ook. Zeker in het geval van 4K (en ook daarin kan veel verschil zitten, afhankelijk van het gebruikte formaat)

Ter beeldvorming: ik edit nu in Final Cut Pro op een iMac uit 2017 en die kan "gewoon" 4k nog wel redelijk aan. Maar doordat ik toch wel gebaat ben bij meer snelheid, zeker bij grotere edits zal ik dit jaar nog wel op zoek naar vervanging.
 
De software leunt doorgaands zwaar op de aanwezige videokaart. Een goede videokaart doet dan ook wonderen op dit gebied. Daar hangt wel een prijskaartje aan.
 
Veelal is de harddisk de flessenhals, vervang de harddisk voor een ssd.
 
Ik heb het nieuwste bewerkingsprogramma van Magix aangeschaft, en volgens insiders zou dat 4 K beelden makkelijk kunnen verwerken.
Ik heb nog geen tijd gehad om dat uit te proberen.
11-12-2023: uiteindelijk ben ik gekomen op het bewerken met Power Director 365 en deze software kan 4 K opnamen probleemloos aan! Ook video-opnamen gemaakt met een Sony avchd-camera kan deze software aan mits je de invoer van de beelden regelt via de speciale output-poort van de video-camera. Rechtsreeks van het geheugenschijfje worden de AVCHD-beelden niet geaccepteerd.
Power Director 365 werkt vrij eenvoudig en vergt niet veel tijd om eraan te wennen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nieuwste bewerkingsprogramma van Magix aangeschaft, en volgens insiders zou dat 4 K beelden makkelijk kunnen verwerken.
Ik heb nog geen tijd gehad om dat uit te proberen.
Ben ik ook een insider als ik op de website van Magix lees dat het programma zelfs 8K ondersteunt, of gewoon een sitebezoeker? ;)