Binnen vliegen in een CTR

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

PdeVos

New Member
Lid geworden
20 okt 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
44
Locatie
OV
Hallo ik heb het proberen te vinden in een EUROUSC handboek maar het is me niet duidelijk. (ROC light)

Voor een project zijn er wat beelden nodig mbv een drone nu mag dit zeer zeker niet buiten het gebouw want het valt in een CTR / No-Fly zone voor drones.

Maar mag je dan wel binnen vliegen?
En gelden dan hier gewoon de verdere regels dus niet boven een menigte. (hangen in de hoek van een gymzaal voor een paar panning shots terwijl in het midden van de zaal activiteiten zijn. (Dus technisch gezien geen 50 meter)

Ook is het dan weer binnen de bebouwde kom (aaneengesloten bebouwing)

Weet iemand wat nou echt mag of waar zou je dit kunnen vinden?
 
Binnen vliegen Wilt u binnen in een gebouw vliegen, dus niet in de buitenlucht? Dan geldt de luchtvaartwet niet. U moet dan toestemming vragen aan de beheerder van het gebouw. En soms ook aan de gemeente. U blijft natuurlijk altijd verantwoordelijk voor wat u doet.

Als aanvulling: Vergeet niet dat je ook toestemming moet vragen aan alle overige betrokkenen, i.v.m. de privacywet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dankjewel :)

Uiteindelijk via jouw tekst deze site gevonden:

Regelhulp :)
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Binnen gelden de regels voor het vliegen met drones niet.

Maar je moet wel op een aantal zaken letten.

Ten eerste zul je waarschijnlijk geen GPS signaal hebben. Dan ben je ofwel afhankelijk van Vision Positioning (VPS) voor de relatieve positionering, of je moet in Atti mode kunnen vliegen. Pas verder op met gebouwen waar veel staal in zit: het elektronisch kompas kan ervan op hol slaan. Ik praat uit ervaring, ik heb wel eens een Phantom 4 ongecontroleerd gedrag zien vertonen in een loods met stalen balken.

Ten tweede is het handig om 'Return to home' uit te schakelen. Mocht de drone het signaal verliezen, dan wil je niet dat-ie eerst tientallen meters omhoog gaat: dan raak je waarschijnlijk het dak. Beter is om 'auto landing' te kiezen bij signal loss.

Ten derde *kan* het gebeuren dat je drone toch een zwak GPS signaal oppikt. Als je op dat moment vet in de CTR zit, dan heb je kans dat de geofencingsoftware van je drone ingrijpt, en je helemaal niet meer kunt opstijgen. Je kunt dit voorkomen met (geen grap) wat aluminiumfolie bovenop de GPS ontvanger van je drone. Die schermt eventueel restsignaal af.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en rcee
Er zijn wel handige snuiters die het binnen vliegen prima voor elkaar hebben: