Blokken op vliegbewijs

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Sommige ingrediënten zijn best handig en soms noodzakelijk…..en beslist niet overbodig.
Een accubrand krijg je niet zomaar uit met een willekeurige brandblusser bijvoorbeeld. Hoeft niet zo groot te zijn.
Een EHBO doos heb je meestal al bij je in de auto.Image1651654692.930023.jpg
En als je met een groepje bezig bent zijn piloten, afzetlint en hesjes heel fijn om nieuwsgierige mensen op afstand te houden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Even teruglezen….. de meesten in dit lijntje vinden deze stof en het examen “blokken”?
Of overbodig?
Of het overbodig is moet je maar afwachten. Tot je er mee te maken krijgt bedoel ik.
En over blokken gesproken: ga maar een vaarbewijs halen. Niet die van een paar jaar geleden, maar het huidige. Is bijna 3x zo moeilijk als het auto theorie examen.
Ik snap trouwens sowieso niet waarom een examen makkelijk moet zijn. Je hoort de Belgen ook niet zeuren terwijl het examen daar veel zwaarder is.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Een examen hoeft niet makkelijk te zijn, zolang de inhoud van de cursus maar zinvol is.
Is de Belgische cursus ook inhoudelijk beter dan de Nederlandse, of de Luxemburgse? Die laatste komt van een gerenommeerd instituut.
 
De cursussen zijn nagenoeg hetzelfde. De examens variëren wel per instituut, gerenommeerd of niet. Van de groep piloten die ik ken en hun A1 en A3 in Luxemburg hebben behaald was het alleen om de prijs te doen. Voor A2 gaan ze niet op want dan moet je echt naar Luxemburg rijden en dat kost geld


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
A2 kun je daarna gewoon betaald doen, in Nederland.
En een gratis Luxemburgse A1/A3 heeft exact dezelfde waarde als een in Nederland behaalde (en betaalde) A1/A3. Dat is Europees geregeld. Hoewel nergens voor nodig kreeg ik van de RDW ook nog een Nederlandse A1/A3 op vertoon van mijn Luxemburgse.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat is dus wat ik zeg, Aloys.
Betaald doen in Nederland…. maar de meesten doen dat niet omdat er dan betaald moet worden.
En als je mijn bericht goed leest zie je daar staan dat de cursussen nagenoeg hetzelfde zijn.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb vorig jaar de gratis online-cursus gedaan bij Eurocontrol in Luxemburg. Na circa 4 uurtjes aan de leuke cursus te hebben gewerkt had ik mijn internationale A1/A3-bewijs per email thuis, dezelfde zondagmiddag nog.
Ik kan me zo niet herinneren dat ik ook allemaal afkortingen moest stampen. En "blokken" wil ik het zeker niet noemen.

Vorig weekeinde in iets minder dan 3 uur mijn A1-A3 behaald in Luxemburg, eergisteren in 2 uur A2 bij eudronebewijs.nl, ging mij allemaal wat te makkelijk voor mijn gevoel.
 
Nou, de cursus van Drone Flight Academy lees je niet door in 4 uur tijd. Dat is onmogelijk, zelfs bij snellezen. A2 zal misschien in 4 uur te doen zijn.
En OK, misschien leer je iets meer dan je doorgaans hoort te weten maar je weet dan wel waar je het voor doet.
Ik zou graag zien dat de cursussen verzwaard en gelijkgesteld worden.
En drones in de lucht herkenbaar maken middels een transponder zoals in de burgerluchtvaart.
Misschien komen we dan af van die blindgangers die boven mensenmassa’s, te hoog vliegen of zich niets aantrekken van bv het broedseizoen.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen en JH54
Nou, de cursus van Drone Flight Academy lees je niet door in 4 uur tijd. Dat is onmogelijk, zelfs bij snellezen. A2 zal misschien in 4 uur te doen zijn.
En OK, misschien leer je iets meer dan je doorgaans hoort te weten maar je weet dan wel waar je het voor doet.
Ik zou graag zien dat de cursussen verzwaard en gelijkgesteld worden.
En drones in de lucht herkenbaar maken middels een transponder zoals in de burgerluchtvaart.
Misschien komen we dan af van die blindgangers die boven mensenmassa’s, te hoog vliegen of zich niets aantrekken van bv het broedseizoen.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Geen idee wat het verschil in syllabus is, wat ik wel weet dat ik er echt 2 uur over gedaan heb, kan een kwartiertje gescheeld hebben. Het examen deed ik in 20 minuten, voor mijn gevoel te eenvoudig. Maar om heel eerlijk te zijn had ik dat gevoel twee jaar geleden ook toen ik de theorie papieren voor rijbewijs C bij het CBR zat, ik stond vrijwel altijd als eerste op maar ben voor niet een examen gezakt.

Ik bereid mijn vluchten voor, lees notam's, vlieg niet in gebieden waar dit niet mag en houd rekening met de mens om mij heen en de natuur. Het zal wel met mijn achtergrond te maken hebben dat ik het eenvoudig vond, ik kom uit een wereld waar vlieg operaties een dagelijks terugkerend fenomeen zijn. Ik ben bekend met vliegveiligheid, procedures en regelgeving en dat zal er in zekere mate aan hebben bijgedragen.
 
Dat laatste zal zonder meer mee te maken hebben. Ondanks dat ik veel gevlogen had, ook in heli’s, heb ik er helaas geen kennis aan overgehouden. (Was voor videografie)
Maar nu snap ik het.
Misschien had Aloys ook al enige achtergrondkennis.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Net mijn online examen A1/A3 gedaan met 97,5% geslaagd.
Opzich niet heel moeilijk, maar persoonlijk zie ik nog wel wat ruimte voor het meer accepteren van drones/uas in lage hoogtes. Zeker wanneer transponders (ADS-B) en remote id verplicht zouden zijn.

Volgende stap A2. En dan tegelijkertijd registreren.
 
Gefeliciteerd Martijn.
En ook fijn hoe je instelling is over het dronen.
Registreren kan je eigenlijk gelijk al doen omdat het niets met je behaalde examens van doen heeft.
Maar dat wist je al waarschijnlijk.
A2 kan handig zijn, zeker als de regelgeving straks gaat veranderen.
En ook gewoon fijn om te hebben.
Veel vliegplezier


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
A2 kan "fijn zijn om te hebben" maar een nadeel is wel (met al die bewijzen): je moet elke 5 jaar opnieuw. Dus heb je A2 eigenlijk niet nodig, hij kost je wel gemiddeld € 20 per jaar aan opleidingskosten.
 
Ik heb mijzelf al geregistreerd als exploitant. Stiekem hoop ik dat ik mijn A1/A3 en A2 vliegbewijzen gelijktijdig kan laten verstrekken via het RDW, ipv twee transacties te moeten doen.
Ik vind de afgifte kosten voor een geautomatiseerd Pdf-je eigenlijk wel hoog.
 
A2 kan "fijn zijn om te hebben" maar een nadeel is wel (met al die bewijzen): je moet elke 5 jaar opnieuw. Dus heb je A2 eigenlijk niet nodig, hij kost je wel gemiddeld € 20 per jaar aan opleidingskosten.
Het behalen van een A2 zou, mijnsinziens, een A1/A3 automatisch verlengen. De kennis voor A2 lijkt vele malen dieper in te gaan dan A1/A3.

Vandaag ook mijn eerste eigen vlucht gemaakt met een Dji Mini 3 Pro. Ik begin zeker voor deze kleinere drones een voorkeur te krijgen voor andere kleuren dan grijs. Zo'n klein sub 250 gram ding is nauwelijks nog te zien op 100 meter afstand en op 50 meter hoogte. Helemaal tegen een klein sluimerdekje aan wolken aan steekt het niet af.

Vanaf maandag de stof voor A2 eigen gaan maken.
 
A2 kan "fijn zijn om te hebben" maar een nadeel is wel (met al die bewijzen): je moet elke 5 jaar opnieuw. Dus heb je A2 eigenlijk niet nodig, hij kost je wel gemiddeld € 20 per jaar aan opleidingskosten.
De rijksoverheid vermeld dat je na 5 jaar een zogenaamde "herhalingsseminar" kan volgen om te verlengen. Wat dat exact inhoud en wat dat gaat kosten is bij geen enkele opleider tot nu toe bekend in Nederland (ik heb ze 1 voor 1 aangeschreven)