Blokken op vliegbewijs

Johan v. V.

New Member
Lid geworden
17 apr 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
15
Punten
3
Leeftijd
68
Locatie
Amersfoort
Ik ben bezig met de studie voor vliegbewijs A1/A3&A2 bij de Drone flight Academy. Dat valt nog niet mee. Dat hoeft ook niet, maar ik kom zaken tegen waarvan ik me afvraag of ik dat écht moet weten. Ik kom zaken tegen als CTA, TMA, CTR, EHP, RMZ, enzovoort. Moet ik echt weten wat ICAO-kaarten zijn en wat het EASA is? Hoe relevant is dat? Worden al dit soort dingen gevraagd bij het examen, of zit ik op overbodige kennis te blokken?
 
Er zitten inderdaad een hoop onderwerpen bij die gevraagd kunnen worden op het examen. Toen ik hiermee bezig was dacht ik precies hetzelfde, maar je moet je er even doorheen worstelen. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
‘t Is me duidelijk. Er valt niet aan te ontkomen. Ik ga maar even afstanden stampen!
 
Ik heb vorig jaar de gratis online-cursus gedaan bij Eurocontrol in Luxemburg. Na circa 4 uurtjes aan de leuke cursus te hebben gewerkt had ik mijn internationale A1/A3-bewijs per email thuis, dezelfde zondagmiddag nog.
Ik kan me zo niet herinneren dat ik ook allemaal afkortingen moest stampen. En "blokken" wil ik het zeker niet noemen.
 
Ik ben recent nog geslaagd voor dezelfde opleiding. Heel veel kom je niet tegen. Alleen veel vragen zijn raar gesteld, en gaan dieper erop in. Dus vooral weten, wat wat inhoud.
 
Nou, ik heb A1/A3 en A2 in huis! Soms had ik de indruk dat ik me aan het voorbereiden was op vlucht naar Mars!

Ik heb onder andere moeten leren dat ik op de landingsplaats een aantal zaken klaar moet hebben:
brandblusser
EHBO-doos
toegankelijkheid voor hulpdiensten
windzak.

Ook zou ik het gebied met bijvoorbeeld pylonnen moeten afzetten en zou ik een bord moeten plaatsen met een waarschuwing dat er een operatie met een drone aan de gang is.

Ik heb vaker iemand zien dronen, maar ik heb die zaken er nooit bij gezien. Zijn al die piloten strafbaar? Hebben jullie dat soort zaken écht allemaal bij de hand? Wat moet dat moet, maar ik heb de indruk dat ik een beetje voor gek sta wanneer ik op die manier in het weiland sta!
 
Nou, ik heb A1/A3 en A2 in huis! Soms had ik de indruk dat ik me aan het voorbereiden was op vlucht naar Mars!

Ik heb onder andere moeten leren dat ik op de landingsplaats een aantal zaken klaar moet hebben:
brandblusser
EHBO-doos
toegankelijkheid voor hulpdiensten
windzak.

Ook zou ik het gebied met bijvoorbeeld pylonnen moeten afzetten en zou ik een bord moeten plaatsen met een waarschuwing dat er een operatie met een drone aan de gang is.

Ik heb vaker iemand zien dronen, maar ik heb die zaken er nooit bij gezien. Zijn al die piloten strafbaar? Hebben jullie dat soort zaken écht allemaal bij de hand? Wat moet dat moet, maar ik heb de indruk dat ik een beetje voor gek sta wanneer ik op die manier in het weiland sta!


Image1651178536.272876.jpg
Beetje afhankelijk van de situatie.
Als ik zakelijk vlieg en voorbijgangers vermoed, dan word de boel opgetuigd.
Puur uit risicobeheersing.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerwin.Exters en JH54
Ook zou ik het gebied met bijvoorbeeld pylonnen moeten afzetten en zou ik een bord moeten plaatsen met een waarschuwing dat er een operatie met een drone aan de gang is.
Ik kondig mijn vluchten een week van te voren aan in de Staatscourant en laat de dag er voor nog een sleepvliegtuig met tekst boven de omgeving rond gaan. ;)
 
Bekijk bijlage 3676
Beetje afhankelijk van de situatie.
Als ik zakelijk vlieg en voorbijgangers vermoed, dan word de boel opgetuigd.
Puur uit risicobeheersing.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Puur uit angst voor claims en verzekerings kwesties, begrijpelijk hoor maar zo werkt de angst cultuur denk ik alles indekken zodat je niet aansprakelijk gesteld kan worden, maar of dit zinvol is weet ik niet


Verzonden via mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ik ben niet van mening dat je voor gek sta als je de spullen gebruik die genoemd worden. Tevens is het een onderdeel van je praktische zelf test die je getekend bij je moet hebben. Het is voor de veiligheid en aangezien je met luchtvaart bezig bent is dit prio nr1.
Je komt juist professioneel over als je genoemde spullen gebruikt dus ik doe het wel en raad het jou ook aan.
 
Tjezus wat een onzin! En moet je dat leren voor A2? Wat een lachwekkende vertoning :p
 
Tjezus wat een onzin! En moet je dat leren voor A2? Wat een lachwekkende vertoning :p
Jij zegt het, ik dacht het. Straks moet je ook nog een defibrillator in je uitrusting hebben.
 
  • Haha
Waarderingen: ElRo1911
zin of onzin , als je zakelijk aant werk bent met een drone of er ongeval plaats vind of niet maar er komt inspectie en blijkt dat je je niet aan de voorschriften/regelgeving hebt gehouden , tja dan ben je de ...

Ik lees zo vaak op verschillende media , "oh gewoon doen " , of "even een hack of anders instellen dak kan je zomaar hoger dan 1000 mtr vliegen" of "gewoon vliegen daar , ze pakken je toch niet" enz enz.

stel , je raakt de controle kwijt en de prop van je drone slaat een oog van een klein kind eruit (of erger) , ben je dan ook zo stoer om alle kosten te te betalen? kan je leven met het leed wat je veroorzaakt hebt?

dat soort zogenaamde drone-piloten verpesten het voor de rest

bezint eer gij begint
 
  • Geweldig
Waarderingen: JH54
Nou, ik heb A1/A3 en A2 in huis! Soms had ik de indruk dat ik me aan het voorbereiden was op vlucht naar Mars!

Ik heb onder andere moeten leren dat ik op de landingsplaats een aantal zaken klaar moet hebben:
brandblusser
EHBO-doos
toegankelijkheid voor hulpdiensten
windzak.

Ook zou ik het gebied met bijvoorbeeld pylonnen moeten afzetten en zou ik een bord moeten plaatsen met een waarschuwing dat er een operatie met een drone aan de gang is.

Ik heb vaker iemand zien dronen, maar ik heb die zaken er nooit bij gezien. Zijn al die piloten strafbaar? Hebben jullie dat soort zaken écht allemaal bij de hand? Wat moet dat moet, maar ik heb de indruk dat ik een beetje voor gek sta wanneer ik op die manier in het weiland sta!
Ja dat is dus een vrachtwagen aanschaffen om een vluchtje te maken met je hobby drone
 
In de opleiding staat niet dat dat verplicht is, maar uiteindelijk zijn sommige zaken wel slim.

En uiteindelijk zijn de meeste zaken ook bedoeld voor mensen die professioneel vliegen en/of gewoon uiterst verantwoord bezig willen zijn.

Ik blijf het jammer vinden dat je bij een online opleiding weinig leert over de exacte reden van sommige regels, nu lijken ze inderdaad vaak overdreven, daar geef ik iedereen gelijk in.

Dit vond ik trouwens op internet