Boze mensen terwijl je een drone bestuurt, hoe kan ik dit aanpakken?

Chanan

New Member
Lid geworden
5 jan 2021
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
28
Ik heb wat advies nodig over hoe ik om moet gaan met mensen die je storen terwijl je een drone aan het besturen bent. Hoe gaan jullie hiermee om? Vooral wanneer de persoon boos en onredelijk of zelfs agressief is?

Dit is wat er gebeurde:
Ik ging vandaag met mijn drone vliegen om wat opnames te maken van mijn nieuwe huis en iemand in de buurt kwam agressief naar mij toe om mij weg te jagen. Op dat moment was ik al bezig met het landen van mijn drone toen hij naderde. Ik probeerde tegen hem te zeggen dat hij moest wachten tot ik was geland, dat we daarna kunnen praten. Hij zei: "Nee, wegwezen", wat moet ik daar mee aan? Ik moest hem letterlijk waarschuwen om afstand te houden van de landende drone, omdat een drone je serieus kan verwonden als hij je raakt. Het leek bijna alsof hij eropaf wilde springen en hem wilde grijpen zodra (of nog zelfs voor) ik hem had geland. Gelukkig was ik snel en gebeurde dat niet.

Hij begon agressief tegen me te zeggen dat hij de wetten kent en dat ik niet boven bebouwing mag vliegen. Dat ik alleen op mijn eigen terrein mag vliegen en niet hoger dan de schutting. Voordat ik het vergeet, ik heb een Mavic Air, een drone onder de 500 gram en de vereiste A1, A2 en A3 licenties en RDW exploitantregistratie. Ik probeerde hem te vertellen dat ik volledig geregistreerd ben met licenties en dat ik ook de regels ken en dat hij het over de oude wetten heeft, die van voor de nieuwe EU regels. Tijdens mijn vlucht hield ik de drone in zicht, vloog ik niet over mensen, vloog ik in de straat en mijn achtertuin en kwam niet eens boven de achtertuinen van anderen (hoewel ik een paar keer dicht bij de grens kwam).

Dus de eerste en belangrijkste vraag is, hoe ga ik om met zulke mensen? Wat doen jullie? Vooral het verstoren en confronteren van een dronepiloot midden in de vlucht kan gevaarlijk zijn.

De tweede vraag is, heb ik iets verkeerd gedaan? Zijn er regels die ik gemist heb? Alles wat ik online kan vinden over de Nederlandse wet is dat mensen recht hebben op privacy. Ik bedoel, ik vloog technisch gezien niet boven iemand anders zijn huis/tuin. Vanwege een grote boom die ik actief probeerde te vermijden, heb ik per ongeluk wat videobeelden gekregen waar je een paar meter van de achtertuin van een paar buren ziet, hoewel er niemand in de video is (ik laat de opname gewoon aanstaan, anders vergeet ik hem soms aan te zetten). Wat geluid betreft, een bladblazer is net zo storend, maar ook niet illegaal.

Ik denk eraan om een paar websites met de wetten uit te printen die ik hem de volgende keer kan geven en zeggen dat als hij problemen heeft, hij de politie mag bellen. Alle hulp en tips zouden zeer gewaardeerd worden!

• Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Ik probeer altijd te voorkomen om boven huizen te vliegen. Alleen bij het opnieuw bedekken van mijn dak en plaatsen van zonnepanelen heb ik een stukje gefilmd. Gaf dit ook mijn buurman aan. Het ligt gewoon gevoelig een drone boven je huis of tuin, mensen volen zich snel bespied. Sommige hebben een kort lontje, hier in ieder geval niet :)

Helaas is dit een bekend probleem. Mensen voelen zich al gauw aangetast in hun privacy, terecht of niet. Het feit dat een drone irritant zoemt (helaas is de Mavic Air op dit vlak erg in het nadeel), dat je niet kunt zien of de camera actief is en dat je vaak niet direct ziet wie de drone bestuurt is hier debet aan.

Mijn advies: zoek geen problemen op en blijf een beetje uit de buurt van mensen/buren. Zeker met een Mavic Air, die nu eenmaal heel irritant zoemt (ik heb hem zelf ook gehad en vond het zelf ook irritant klinken). Helaas valt de Mavic Air sinds begin 2024 in subcategorie A3 en moet je flink afstand houden van bebouwing en niet-betrokken personen, daarin had die man dan wel weer gelijk.

Het helpt meestal om een printje van de regels bij je te hebben en rustig te blijven als mensen je aanspreken. Als je mensen laat zien wat je aan het doen bent, dan heb je zelfs kans dat ze alsnog van mening veranderen.

Hi Chanan,

Wat vervelend dat er zo aggressief gereageerd word naar je.
Helaas hebben steeds meer mensen een kort lontje.
Weet niet hoe hoog je vloog, maar kan me voorstellen als er een drone op 10 meter hoogte (over)vliegt, dat men daar wat van vind.

Als ik (eventueel in opdracht) in de buurt van bebouwing vlieg worden de direct omwonenden vooraf (liefst schriftelijk) op de hoogte gesteld door de opdrachtgever of mijzelf met het doel van de dronevlucht.
Als men weet wat je aan het doen bent, is men vaak al milder.
Verder zorg ik dat er een afgebakende start/landingsplek is en ben ik duidelijk zichtbaar d.m.v. een Hi-Vis vest met tekst (zie foto).
Mocht er iemand op mij afkomen dan overhandig ik het zelfgemaakte document in de bijlage en ga door met mijn vlucht.
Tot nu toe in ruim 3 jaar tijd maar 1 keer een forse discussie gehad.

PS: zoals Wiebe al aangaf valt jouw drone nu in A3, dus zal je minimaal 150 meter afstand van mensen/gebouwen moeten houden.

Bijlagen

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Het was mij inderdaad even ontsnapt dat mijn drone vanaf dit jaar niet meer onder A1 valt. Ik dacht dat dat pas in 2025 zou zijn, dus het is nu al tijd voor een nieuwe drone.

Maar zelfs als het een drone was die wel onder A1 valt, zou deze situatie waarschijnlijk alsnog hebben plaatsgevonden.

Die informatiebrief is heel handig. Ik ga hem printen en ook wat kopieën van de droneregels maken.

Een Hi-Vis vest dragen in zo'n situatie is ook een goed plan, vooral met die tekst erop.

Hebben jullie nog advies over wat je kunt zeggen tegen onredelijke mensen? (Ik blijf sowieso rustig, dat is geen probleem)

Ik heb met nog iemand gisteren op het stadsstrand van Hoorn Miss Business World Gefilmd met drones. Omdat het druk was hebben we keurig een hesje gedragen met drone piloot niet storen... We werden in het begin veel aangesproken hoe het zat met de betaalautomaat en hoe met parkeren toen ze zich aan het omkleden was.. Voor de rest totaal geen last gehad. Normaal heb ik dat hesje nooit aan om geen extra aandacht te trekken. Maar nu had ik zoiets van zo professioneel mogelijk overkomen...

In andere gevallen laat ik omstanders een klein beetje meekijken en dan als ze een paar beelden gezien hebben hoor ik meestal alleen maar van wat een mooie beelden... En als iemand begint over regels dan dreun ik wat regels op waar we ons aan dien te houden... En dan wat we wel mogen.. Hierdoor nog niet echt problemen gehad.,.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Vervelend om zo je nieuwe buren te leren kennen.

Als tip: Geef aan je buren aan dat je met je drone opnames van je huis gaat maken, vertel ze dat je specifiek je eigenhuis wilt filmen.
En geef hen de kans hun bezwaren te uiten en samen naar een goede oplossing te kijken. Sommige zijn bang dat hen huis beschadigd word andere voor de privacy. Door het aan te geven neem je de "enge" verassing weg van de drone. En kun je hen gerust stellen door info te geven of afspraken te maken.

9 van de 10 gevallen zullen dan gerust geteld zijn, voor de 1 van de 10 gevallen raad ik je aan te verhuizen. Die mensen zijn over het algemeen "lastig" en hebben overal last van.

En dat net zo lang tot je buren treft die wel een drone accepteren? Beetje drastisch, niet?

Doel meer op het extreme in die als voorgaande oplossingen niet werken.

De extreme is die buur die overal een probleem van maakt, van die types die op TV komen met een buren ruzie.
9 van de tien gevallen zal gewoon praten alles al oplossen.

Ik heb wat advies nodig over hoe ik om moet gaan met mensen die je storen terwijl je een drone aan het besturen bent. Hoe gaan jullie hiermee om? Vooral wanneer de persoon boos en onredelijk of zelfs agressief is?

Dit is wat er gebeurde:
Ik ging vandaag met mijn drone vliegen om wat opnames te maken van mijn nieuwe huis en iemand in de buurt kwam agressief naar mij toe om mij weg te jagen. Op dat moment was ik al bezig met het landen van mijn drone toen hij naderde. Ik probeerde tegen hem te zeggen dat hij moest wachten tot ik was geland, dat we daarna kunnen praten. Hij zei: "Nee, wegwezen", wat moet ik daar mee aan? Ik moest hem letterlijk waarschuwen om afstand te houden van de landende drone, omdat een drone je serieus kan verwonden als hij je raakt. Het leek bijna alsof hij eropaf wilde springen en hem wilde grijpen zodra (of nog zelfs voor) ik hem had geland. Gelukkig was ik snel en gebeurde dat niet.

Hij begon agressief tegen me te zeggen dat hij de wetten kent en dat ik niet boven bebouwing mag vliegen. Dat ik alleen op mijn eigen terrein mag vliegen en niet hoger dan de schutting. Voordat ik het vergeet, ik heb een Mavic Air, een drone onder de 500 gram en de vereiste A1, A2 en A3 licenties en RDW exploitantregistratie. Ik probeerde hem te vertellen dat ik volledig geregistreerd ben met licenties en dat ik ook de regels ken en dat hij het over de oude wetten heeft, die van voor de nieuwe EU regels. Tijdens mijn vlucht hield ik de drone in zicht, vloog ik niet over mensen, vloog ik in de straat en mijn achtertuin en kwam niet eens boven de achtertuinen van anderen (hoewel ik een paar keer dicht bij de grens kwam).

Dus de eerste en belangrijkste vraag is, hoe ga ik om met zulke mensen? Wat doen jullie? Vooral het verstoren en confronteren van een dronepiloot midden in de vlucht kan gevaarlijk zijn.

De tweede vraag is, heb ik iets verkeerd gedaan? Zijn er regels die ik gemist heb? Alles wat ik online kan vinden over de Nederlandse wet is dat mensen recht hebben op privacy. Ik bedoel, ik vloog technisch gezien niet boven iemand anders zijn huis/tuin. Vanwege een grote boom die ik actief probeerde te vermijden, heb ik per ongeluk wat videobeelden gekregen waar je een paar meter van de achtertuin van een paar buren ziet, hoewel er niemand in de video is (ik laat de opname gewoon aanstaan, anders vergeet ik hem soms aan te zetten). Wat geluid betreft, een bladblazer is net zo storend, maar ook niet illegaal.

Ik denk eraan om een paar websites met de wetten uit te printen die ik hem de volgende keer kan geven en zeggen dat als hij problemen heeft, hij de politie mag bellen. Alle hulp en tips zouden zeer gewaardeerd worden!
Mijn ervaring met het "publiek"is dat men i.h.a. niet positief staat tegenover drone-piloten. Als je een film van je woning wilt maken en mogelijk ook van de omgeving van je woning, doe dat dan 's morgens heel vroeg: het licht is dan geschikt voor de film en niemand die komt storen! Ik maakte voor verschillende buren foto's van hun woningen maar zorgde er wel voor dat alle betrokken buren vooraf werden ingelicht. Doe dit altijd als voorzorgmaatregel want anders krijg je nog een BOA op je dak gestuurd. Boven de bebouwing niet vliegen met een drone.

Op 10 juli heb ik 's avonds nog zonder problemen mooie beelden van ons nieuwe huis, de woonwijk en een paar meter verder op de Maas gemaakt. Prima licht met een mooie zonsondergang. Hierbij de nodige woningen zonder problemen over gevlogen. Vrijwel niemand op straat en nergens auto's op de weg. Misschien dat die ene voetbalwedstrijd tegen Engeland er iets mee te maken had....