Camera settings

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

bnwgraaf

Active Member
Lid geworden
6 jan 2020
Berichten
105
Waarderingsscore
44
Punten
28
Leeftijd
50
Locatie
Kaatsheuvel
Ik heb er best al wat over gelezen en gemerkt dat het deels van persoonlijke voorkeuren af hangt, maar omdat ik me er nog nooit zo ver in verdiept heb (behalve met mijn compactcamera), heb ik toch zo wat vragen over de diverse camera instellingen. Misschien kunnen jullie me hier wat bij helpen.

En natuurlijk ga ik vooral ook uitproberen, want daar leer je natuurlijk ook een hoop van!

h.264 versus h.265
In mijn quad kan ik tussen beide kiezen. Als ik het goed begrepen heb, is h.265 de nieuwere compressie methode van de twee en zou je bij gelijkblijvende videokwaliteit minder data genereren en dus minder ruimte nodig hebben en sneller kunnen distribueren.
Is dat inderdaad juist en is het eigenlijk een no-brainer om dan ook die instelling te gebruiken (ondanks dat bij mij de fabrieksinstelling op h.264 staat) of zijn er wel degelijk nadelen om af te wegen?

4K 30fps vs 2.7K 60fps
Met 4K heb je meer resolutie en kun je achteraf verder inzoomen of een frame uit je video gebruiken als losse afbeelding met hogere resolutie dan bij 2.7K, terwijl je een video in 60fps kunt vertragen, zonder minder vloeiend te worden in vergelijking met 30fps.
Wanneer je de video op normale snelheid af gaat spelen, merk je dan nog verschil tussen 30fps en 60fps, of is 30fps dan voor het oog perfect? Of hangt dat er bijvoorbeeld ook weer vanaf of je snel bewegende voorwerpen in beeld heb?

Voor wat betreft 4K, ik heb geen 4K apparatuur waar ik mijn video's op af ga spelen en verwacht dit voorlopig ook nog niet. Is 2.7K dan zo slecht? Okay, als ik er een frame uit wil halen als foto, dan scheelt het nog wel wat. Als ik het in de vlucht al weet kan ik denk ik sowieso beter een foto nemen, want een foto resolutie van 12M pixels is nog een beetje hoger toch?

Whitebalance
Auto of preset gebruiken (zoals sunny, cloudy)?

Color en F-log
Wanneer gebruik je F-log en wat zijn hier de grootste voor- en nadelen van?

Meetmethode
Spot, center of average?

Handmatige instelling
Verder kan ik kiezen voor auto-setting, waarbij ik nog kan over- of onderbelichten via handmatig aanpassen van de ev-waarde, of ik kan kiezen voor auto, waarbij ik zowel de ISO waarde als de sluitertijd kam instellen op handmatig of zelf een waarde kan kiezen.
Ik ken al deze begrippen vanuit fotografie en neem aan dat voor snel instellen tijdens de vlucht, het het makkelijkst is om de ev-waarde bij te stellen, maar je via ISO en sluitertijd natuurlijk meer kunt sturen.


Iemand nog interessante info over settings voor je camera?
 
Settings hangen idd af van persoonlijke voorkeuren.
Ik film altijd in h264. Is ook goed voor youtube. Mbt h265 weet ik bij mijn mp2 pro dat de horizon gebogen is en dat er bij dji een file is die je kunt downloaden zodat deze recht gezet kan worden.( ik weet niet of dit kwaliteitverlies veroorzaakt)
Met mn mavics film ik 4k25fps en met de fpv drone 4k50fps.
4k kan je ook meer croppen in de nabewerking. 2.7k of 4k is voor het oog volgens mij weinig van te zien. Zelfs 1080p is voldoende.
En ik hou meer van een koelere kleur dan geelachtig warme kleur dus ik zet mijn whitebalance tussen 5000-5300.
Ik zet de kleur ook gewoon op normaal daar ben ik te vreden mee en soms in de nabewerking pas ik dit nog een beetje aan. F log gebruik je meer om in de nabewerking via zgn kleurluts de kleur aan te passen en te bewerken hoe jij dat wilt. Het filmmateriaal dat uit de drone komt is wat flatser.
Ik heb vaak geen tijd en geen zin om te pielen mbt camera instellingen( iso , shutter)handmatig aan te passen en laat dit op automatisch staan. Alleen als ik laag over de grond vlieg(met de fpv) of als ik weet dat er beweging is of komt( bv rijdende auto) dan gebruik ik nd filters en zet de instelling op 100 is en dubbel de frame rate( 25 fps dan framerate 50 , (50fps dan 100)
Als je hoger vliegt bv landschap heb je nd filters eigenlijk niet nodig)
Dit is natuurlijk allemaal persoonlijk en ik ben er erg te vreden mee


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Settings hangen idd af van persoonlijke voorkeuren.
Ik film altijd in h264. Is ook goed voor youtube. Mbt h265 weet ik bij mijn mp2 pro dat de horizon gebogen is en dat er bij dji een file is die je kunt downloaden zodat deze recht gezet kan worden.( ik weet niet of dit kwaliteitverlies veroorzaakt)
Met mn mavics film ik 4k25fps en met de fpv drone 4k50fps.
4k kan je ook meer croppen in de nabewerking. 2.7k of 4k is voor het oog volgens mij weinig van te zien. Zelfs 1080p is voldoende.
En ik hou meer van een koelere kleur dan geelachtig warme kleur dus ik zet mijn whitebalance tussen 5000-5300.
Ik zet de kleur ook gewoon op normaal daar ben ik te vreden mee en soms in de nabewerking pas ik dit nog een beetje aan. F log gebruik je meer om in de nabewerking via zgn kleurluts de kleur aan te passen en te bewerken hoe jij dat wilt. Het filmmateriaal dat uit de drone komt is wat flatser.
Ik heb vaak geen tijd en geen zin om te pielen mbt camera instellingen( iso , shutter)handmatig aan te passen en laat dit op automatisch staan. Alleen als ik laag over de grond vlieg(met de fpv) of als ik weet dat er beweging is of komt( bv rijdende auto) dan gebruik ik nd filters en zet de instelling op 100 is en dubbel de frame rate( 25 fps dan framerate 50 , (50fps dan 100)
Als je hoger vliegt bv landschap heb je nd filters eigenlijk niet nodig)
Dit is natuurlijk allemaal persoonlijk en ik ben er erg te vreden mee


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Dank je voor je uitgebreide reactie.
Ik ga sowieso een hoop uitproberen. Het zal natuurlijk ook per drone weer verschillen, afhankelijk van wat de fabrikant instelt.

Wel leuk om eens in te duiken, maar ik zal wel wat batterij ladingen nodig hebben om alles te testen! :)
 
E.e.a. is sterk afhankelijk van de hardware, en elke camera is weer anders.

In de basis is mijn recept:

Resolutie: Zo hoog mogelijk
Framerate: Zo hoog mogelijk
ISO: Zo laag mogelijk
Codec: De meest efficiënte beschikbaar, dus eigenlijk altijd H265
Shutter: Dubbele van de framerate.
Filters: Gebruik ik nooit, ik heb er nog nooit een dronevideo beter van zien worden.

De exposure laat ik meestal op auto staan, de drone vliegt toch vaak rond met verschillende lichtomstandigheden. Fijn als ie dat zelf bijhoud.