Canadees bedrijf ontwikkelt LiDAR-oplossing voor DJI M300 RTK

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.331
Waarderingsscore
2.953
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Canadees bedrijf ontwikkelt LiDAR-oplossing voor DJI M300 RTK

Het Canadese bedrijf Candrone heeft haar LiVOX LiDAR-oplossing voor DJI Enterprise drones nu ook geschikt gemaakt voor de onlangs geïntroduceerde DJI Matrice 300 RTK. Daarmee is Candrone de eerste aanbieder van een geïntegreerd LiDAR-systeem voor DJI’s industriële topmodel. Het systeem belooft een scanbereik van 260 meter bij een nauwkeurigheid van minder dan 5 cm.

Lees verder
 
Absoluut 5 cm? Of relatief 5 cm? Nogal een cruciaal verschil, waar in specs, nieuwsgeving, en offertes/opdrachten op dit gebied vaak zo maar overheen gestapt wordt zonder het zelfs maar te noemen.

(Reactie mag zowel hier, op LinkedIn, of/als Dronewatch zelf. )
 
Dat zou je denken, maar nee. Ik lees/hoor van alles rond LiDAR..
 
Meetnauwkeurigheid van de afstand tot de laser? Locatienauwkeurigheid van de RTK-drone? Puntnauwkeurigheid van opgeleverde puntdata na verwerking? En zijn die punten onderling tot op 5 cm nauwkeurig, of ook 5 cm nauwkeurig "in de ruimte geplaatst"? Dat staat er allemaal niet: het is volgens mij niets anders dan twee specs-cijfertjes van de mogelijk te gebruiken LiDAR units. en dat zegt netto dus eigenlijk helemaal niets over de relevantie/nauwkeurigheid van het eindresultaat..
 
Nu ga ik speculeren. Ik denk meetnauwkeurigheid van de laser. Ik zou als leverancier van de meetapparatuur geen uitspraken doen over de kwaliteit van verwerking die je na de meting gaat doen.