Commercieel vliegen DJI Mini 2/3

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

NickV

New Member
Lid geworden
27 apr 2022
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
25
Locatie
Horst
Beste,

Ik ben nu al een tijdje actief in de dronewereld en ik heb al een aantal aanvragen gekregen of ik voor bedrijven, kennis en vrienden wat foto's of video kon maken. Dit heb ik destijds simpelweg voor een kratje bier gedaan (uiteraard wel gekeken op GoDrone of ik daar mocht vliegen). Nou leek het me leuk om hier iets mee te doen en dit aan te bieden voor meerdere bedrijven, makelaars of misschien zelfs evenementen in de buurt. Echter kom ik er niet helemaal uit wat nu precies de vereisten zijn om dit legaal aan te bieden. Het KVK gedeelte begrijp ik, maar heb ik hiernaast nog meer certificaten of benodigdheden nodig? Ik heb op het moment de DJI mini 3, hier heb ik (voor nu) dus geen vliegbewijs nodig, veranderd dit wanneer ik commercieel wil vliegen? Wel heb ik gelezen dat ik een andere verzekering zal moeten aanschaffen wanneer ik commerciële dronefoto's en video's wil maken.
Verder vroeg ik me af of hier meerdere personen aanwezig zijn die hier ook een bedrijfje in hebben, is dit een beetje te doen? Of kan ik beter voor de hobby drone shots blijven maken en af en toe wat voor vrienden filmen.

Alvast bedankt!
 
Wanneer je je inschrijft bij de KvK kun je ook een brief van de belasting verwachten. Je bent nu een ZZP'er. En als bedrijf(je) moet je een boekhouding gaan bijhouden, evt. BTW gaan afdragen etc. De belasting zal wel contact met je opnemen voor een huisbezoek, waarin ze een-en-ander aan je uitleggen.

Ik zou me goed informeren: je kunt in eerste instantie als Kleine Ondernemer gebruik maken van de KOR, de Kleine Ondernemers Regeling. Dan hoef je je klanten geen BTW in rekening te brengen, maar aan de andere kant: dan krijg je ook geen BTW terug!
En dat is dan ook weer van invloed op het wel/niet terugkrijgen van BTW wanneer je zonnepanelen op je huis legt.

Er zit hier en daar nog wel een nestje adders onder het gras, ik zou me goed laten voorlichten.
Misschien is het wel voordeliger om zo nu en dan een klusje te doen in ruil voor een kratje bier! :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Ik ben het met Aloys eens. Informeer je eerst goed voor je een bedrijfje begint.
Ik heb een paar websites gehad waar ik wat reclame-inkomsten van had; hooguit € 1.500 - € 2.000 per jaar. Ik heb die inkomsten altijd opgegeven als extra inkomsten en daar nooit problemen bij gehad.
De inkomsten waren ook zodanig laag dat ik niet BTW afdracht-plichtig was, en daarvoor geen boekhouding hoefde te voeren.
 
Als je gewoon werk hebt, zou ik de klusjes als vriendendienst etc doen. Reiskosten mag je altijd terugvragen en verblijfskosten ook. (Kan ook al leuk zijn, bv in een koeler land)
Heb je daarentegen geen werk mag je gewoon bijverdienen tot, ik dacht, rond de 8000 euro. Moet je wel opgeven maar geen belasting over betalen.
Heb je een uitkering mag je maar zo’n 1800 euro bijverdienen.
Zet dus allemaal geen zoden aan de dijk.
Laat 2 klant je A1 en A3 betalen! Ook fijn natuurlijk.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Ik ben aan het zoeken geweest, en ik meen dat ik bij ILENT op de website heb gelezen dat commercieel vliegen met een drone een Explotatie Vergunning vereist. Dit heeft o.a. te maken met het houden van toezicht. Vluchten kunnen nog steeds beperkt zijn tot de Open Categorie. Echter is het doorgaans niet aannemelijk dat een partij die dit commercieel doet uit de voeten kan met de voorwaarden van de Open Categorie. Zij zullen vaker in de Specific Categorie willen vliegen.
Ik krijg alleen de pagina zo snel niet terug gevonden.
Wil je in de categorie Specifiek in aanmerking komen dan moet je aan redelijk wat papierwerk voldoen, waaronder, maar niet beperkt tot, een Operations Manual en een Maintenance Manual. Verder is bij mijn weten ook een vluchtlogboek een vereiste per drone.
 
Dit is wel een handige tool:

 
Als je bij de RDW bent ingeschreven, wat moet, ben je al exploitant, zo zegt de cursus.
Verder maakt het niet uit of je in de open categorie vliegt ja of nee.
Alleen kun je in de open categorie geen vergunning aanvragen om in No Fly zones te vliegen. Er zit dan idd een kleine beperking aan vast.
Die Tool die rcee meegeeft stuurt je al goed op weg.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app