Commercieel vliegen onder 1 kilo

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Christiaannn

New Member
Lid geworden
18 jun 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
27
Locatie
Nederland
Ik heb al geprobeerd te zoeken over dit onderwerp. Ik ga een DJI Mavic Air 2 kopen die 570 gram weegt en dus onder de 1 kilo. Nu heb ik op deze blog gelezen: Moet ik een ROC-light theorie-examen doen als ik beroepsmatig wil vliegen met een drone lichter dan 1 kg? dat als je het bewijs van inschrijving regelten de drone WA-verzekerd je dus geen theorie en examen hoeft af te leggen. Offerte van de verzekering al binnen en PH-nummer. Hoef alleen dus nog bewijs van inschrijving en dan het verzoek indien?
 
Op dit moment heb je nodig om bedrijfsmatig te kunnen vliegen met je drone:

- ROC-light ontheffing (kun je in het geval van de MA2 aanvragen zonder dat je eerst een theorie-examen hoeft te doen)
- verzekering conform EU verordening 785/2004
- PH registratie van je drone

Op 31-12-2020 wordt alles anders, ivm de invoering van de Europese regelgeving. Dan vervalt het verschil tussen beroepsmatig en professioneel gebruik van drones (let wel even op met je aansprakelijkheidsverzekering).

In de nieuwe situatie val je in Open categorie A2, voor drones zonder Cx CE label (500 gram tot 2 kg). Je zult dus het examen voor A2 moeten doen. Verder moet je je vanaf die datum als operator registreren (dus niet de drone).

Je kunt ervoor kiezen om nu voor het ROC-light te gaan. Dat papiertje houdt nog een jaar zijn waarde, vanaf 31-12-2020. Of je wacht even tot het eind van het jaar en gaat dan meteen voor A2.

Vul eventueel de Dronewijzer in en laat daarna je mailadres achter zodat je een seintje krijgt zodra je aan die nieuwe opleiding kunt beginnen.
 
Hey Wiebe!

Bedankt voor je reactie. Om de ROC-light ontheffing aan te vragen hoef ik dus geen ROC-light examen af te leggen bij een instantie als ik dit goed begrijp? Dit zou namelijk de opstartkosten aanzienlijk flink verlagen.

Ik wil deze zomer wel echt aan de slag dus wil mijn ROC-light ontheffing aanvragen en deze daarna omzetten naar de A2 regelgeving.

Ook heb ik de Dronewijzer ingevuld, bedankt voor het linkje.

Ik zie graag je reactie tegemoet =)