Vergeet ook niet dat wanneer je je Drone hebt geregistreerd, dat je altijd met deze Drone beroepsmatig vliegt en niet meer hobbymatig! Daarom een tweede Drone aangeschaft (ongeregistreerd)
Klopt niet helemaal.
Een drone registreren maakt deze nog geen beroepsmatige drone. Registreren mag ook met drones die voor de hobby en privégebruik zijn. Bron:
Moet ik mijn drone registreren? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Hobby drone registeren
Vliegt u als hobby met een drone? Dan hoeft u de drone niet te registreren. Het mag wel. Registratie kan helpen wanneer u uw drone kwijtraakt.
Een ROC(-light) is wat anders en meer onduidelijk. Zelfs als je belt met IL&T krijg je wisselende antwoorden of naast zakelijk gebruik je drone nog wel of niet privé gebruikt mag worden. Toen ik dit de laatste keer vroeg (ik belde eigenlijk om een PH-nummer aan te vragen) vertelde de dame aan de lijn mij dat ze het niet wist en werd ik later teruggebeld door een inspecteur en die zei dat privé-vluchten gewoon nog mogen, zolang ik mij dan uiteraard aan de wetgeving houdt die geldt voor privégebruik. Een beetje zoals een race-auto die op het circuit rijdt, maar ook op de openbare weg. Zo lang men voor beide situaties maar aan de wetgeving voldoet die voor die situatie geldt (verkeersregels (dus op de openbare weg een andere snelheid dan op het circuit bijvoorbeeld), juiste papieren, eisen waaraan het voertuig voldoet, etc.). En dat klinkt ook veel logischer, want zelfs een vrachtwagenchauffeur mag zijn vrachtwagen naast zijn werk ook voor privé-ritten gebruiken (als het zijn eigen wagen is), mits hij zich maar houdt aan de wetgeving. Dus waarom zou dat met een drone dan niet mogen? Bovendien wordt binnenkort zeer waarschijnlijk toch de regelgeving voor ROC-light en privé gelijk getrokken wat betreft hoogte, afstand, obstakels, etc.
Dat is althans wettelijk, hoe je verzekering ermee omgaat als er bij privé-vluchten wat mis gaat weet ik niet.
En wat ook al is gezegd: bewijs jij (of IL&T) maar eens dat je niet bezig was met oefenen, of proberen mooie foto's te maken die je later wilt verkopen voor op ansichtkaarten, posters, wanddecoratie, etc. (dus niet direct in opdracht). Zo lang je dan aan de wetgeving van het ROC(-light) voldoet is dat niet te bewijzen.
Zelf wilde ik ook een ROC-light nemen, maar heb alleen nog maar mijn drone geregistreerd. Het aanvragen van het ROC-light doe ik toch nog maar even niet. Onder andere vanwege toch iets te vage/onduidelijke regels m.b.t. privé gebruik (wat nog niet de grootste belemmering is) en omdat ik nog niet zeker weet of ik het wel terug ga verdienen. Die eenmalige kosten van de vergunning zelf zijn het probleem niet (ik heb een DJI Mavic, dus hoef in principe geen duur theoriecertificaat), maar de jaarlijks terugkerende kosten van de verzekering (minstens zo'n €200,- per jaar) leggen de lat wel wat hoger! Het is leuk de optie te kunnen bieden om drone-beelden te gebruiken, maar als ik niet weet of ik er wel klanten voor krijg... ik wacht nog wel even.