Contactgegevens hanggliderveld achterhalen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BRC

Member
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
80
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Noordwijkerhout
Ik wil onder ROC-light regelgeving vliegen op 2,5 km van Hanggliderveld Hoek (bij Terneuzen).
Met Google kan ik echter geen contactgegevens vinden die ik nodig heb om geen bezwaar van de exploitant te vragen.
Weet iemand of er misschien een site is met dit soort gegevens of wellicht kan er iemand beter Googelen dan ik? ;-)
 
In vervolg hierop mijn ervaringen. Ik wil in januari of februari met mijn drone gaan vliegen als recreant in de buurt van Moergestel. Dus ik heb eerst op de site Drone PreFlight Basic de omgeving gecontroleerd en ik zie daar de volgende info:

Naam: Hanggliderveld Moergestel
Afkorting: n.v.t.
Luchtruim: Hanggliderveld
ROC: n.v.t
ROC-light: Niet binnen 3 km van ongecontroleerde vliegvelden, tenzij geen bezwaar van exploitant
Recreatief: Niet binnen 3 km van ongecontroleerde vliegvelden, tenzij geen bezwaar van exploitant
Uitleg: Let op: Je bevindt je binnen 3 km afstand van een ongecontroleerd vliegveld

Vervolgens heb ik de exploitant gezocht en hem om uitleg gevraagd. Daarop kreeg ik het antwoord dat zij daar niet meer lieren en dan vul ik in dat dit veld buiten gebruik is. Maar er stond ook dat ik een VGB aan kan vragen bij de gemeente. Maar dat lijkt me als recreant toch echt niet nodig. Zouden jullie een poging wagen bij de gemeente of maar gewoon gaan vliegen, nu ik al best veel moeite gedaan heb om alles te regelen?
 
Als je het antwoord van de beheerder op schrift (email?) hebt, dan zou ik als ik jou was gaan vliegen en zorgen dat ik dat antwoord paraat had om te tonen aan een eventuele overijverige ambtenaar die je zou kunnen tegenkomen.
Je hebt sowieso meer je best gedaan dan 90% van de drone vliegers, plus: je hebt het antwoord van de beheerder en dat moet toch genoeg zijn?
In vervolg hierop mijn ervaringen. Ik wil in januari of februari met mijn drone gaan vliegen als recreant in de buurt van Moergestel. Dus ik heb eerst op de site Drone PreFlight Basic de omgeving gecontroleerd en ik zie daar de volgende info:

Naam: Hanggliderveld Moergestel
Afkorting: n.v.t.
Luchtruim: Hanggliderveld
ROC: n.v.t
ROC-light: Niet binnen 3 km van ongecontroleerde vliegvelden, tenzij geen bezwaar van exploitant
Recreatief: Niet binnen 3 km van ongecontroleerde vliegvelden, tenzij geen bezwaar van exploitant
Uitleg: Let op: Je bevindt je binnen 3 km afstand van een ongecontroleerd vliegveld

Vervolgens heb ik de exploitant gezocht en hem om uitleg gevraagd. Daarop kreeg ik het antwoord dat zij daar niet meer lieren en dan vul ik in dat dit veld buiten gebruik is. Maar er stond ook dat ik een VGB aan kan vragen bij de gemeente. Maar dat lijkt me als recreant toch echt niet nodig. Zouden jullie een poging wagen bij de gemeente of maar gewoon gaan vliegen, nu ik al best veel moeite gedaan heb om alles te regelen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik was ook van plan om daar te gaan vliegen, zeker met dit antwoord nu. Ik heb er nog een mail aan gewaagd naar de gemeente, ik ben benieuwd naar hun antwoord. Als ik dat heb, zal ik het hier ook laten weten.
 
Beste Ad / Eric Jan,

We hebben dit nagekeken en in de update van het AIP staat dat dit veld niet meer actief is. Hij is daarom ook per direct van de kaart afgehaald op zowel Basic als Pro. Jullie bedankt voor het melden.

Met vriendelijke groet,

Mark de Haan
Aeret / Drone PreFlight
 
Ja, dat kan goed. Zo gaan die dingen.
Jammer alleen, dat er meer af gaan dan bij komen. Dat is ook zo'n hobby die te lijden heeft onder negatieve pers en gebrek aan politieke prioriteit.
 
Bedoel je dat de velden zelf nieuw zijn, of dat ze nieuw op de Aeret kaart zijn?
In de 8 jaar dat ik me nu met (bemand) vliegen bezig houd (6 jaar vliegend) zijn er ongeveer 25 MLA velden verdwenen, namelijk. En bij mijn weten maar twee bij gekomen (en één verhuisd).
Het was een van de redenen voor mij om gewoon mijn PPL te halen op "reguliere" sportvliegtuigen. Ik mag daarmee niet landen op specifieke MLA velden, zoals Stadskanaal of Wieringermeer, maar daar staat tegenover dat je met een MLA internationaal meer beperkingen hebt (is gebaseerd op nationale wetgevingen). En die Schnitzzel is in Duitsland toch veel lekerder ;):D
 
Ik zag dat ze nu ook in het AIP stonden onder "8 CORRECTIONS TO CHARTS NOT CONTAINED IN THE AIP" en bij ENR 5.5 "4 OCCASIONAL ACTIVITIES" (dit buiten de bestaande 6 MLA activities die er al stonden). Deze Occasional activities / velden hebben we nu toegevoegd.

Echt heel druk zal het niet zijn op deze groene velden (doet denken aan TGB's) als je de beschrijving van een van de velden leest:

Op de luchthaven:
a. mogen in totaal maximaal 250 starts en 250 landingen per gebruiksjaar worden uitgevoerd;
b. mag perceel 3 maximaal 12 dagen per gebruiksjaar worden gebruikt voor maximaal 3 vluchten per dag;
c. is het maximaal aantal gelijktijdige gebruikers op enig moment beperkt tot 4;
d. wordt niet gelijktijdig gestart en geland;
e. worden uitsluitend lesvluchten en hobbymatige vluchten uitgevoerd;
f. zijn afdoende maatregelen getroffen om het publiek op een veilige afstand van het terrein te houden.

Maar het leek ons toch handig dronepiloten te waarschuwen / informeren.

Bedoel je dat de velden zelf nieuw zijn, of dat ze nieuw op de Aeret kaart zijn?
In de 8 jaar dat ik me nu met (bemand) vliegen bezig houd (6 jaar vliegend) zijn er ongeveer 25 MLA velden verdwenen, namelijk. En bij mijn weten maar twee bij gekomen (en één verhuisd).
Het was een van de redenen voor mij om gewoon mijn PPL te halen op "reguliere" sportvliegtuigen. Ik mag daarmee niet landen op specifieke MLA velden, zoals Stadskanaal of Wieringermeer, maar daar staat tegenover dat je met een MLA internationaal meer beperkingen hebt (is gebaseerd op nationale wetgevingen). En die Schnitzzel is in Duitsland toch veel lekerder ;):D