Cursus boeken nieuwe regelwetgeving?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Robje54

Member
Lid geworden
28 sep 2018
Berichten
59
Waarderingsscore
11
Punten
8
Leeftijd
69
Locatie
Lelystad
Hoi,

Zijn er al in omloop cursus boeken voor zelfstudie volgens de nieuwe Europese regelgeving?
Zo ja, bij wie?
 
Nee, die zijn er nog niet. Naar verwachting komt in Q4 van dit jaar het eerste cursusaanbod online. In de meeste gevallen gaat het volgens mij om online opleidingen (e-learning), niet zozeer om fysieke boeken. Vul anders alvast deze tool in en laat je mailadres achter, dan hoor je als eerste wanneer je kunt beginnen met studeren.
 
Klopt, er zijn nog geen opleidingen beschikbaar voor de open categorie.

Het is - ik spreek even als drone opleider vanuit Drone Class - wel frustrerend dat we de online opleiding en examens al sinds januari 2020 klaar hebben om goed gekeurd te laten worden en dit tot op heden nog niet mogelijk is bij de ILT.
 
Bedankt voor de reacties,
Ik heb de tool ingevuld en het viel mij op dat bij de vraag: waar je gaat vliegen, A Nederland, B buitenland. Helaas kan je niet beiden aanvinken. Ik heb A aangevinkt omdat ik hier het meeste vlieg maar ik wil ook op vakantie in het buitenland, EEG, m'n drone meenemen en dat zou dus nu niet mogelijk zijn omdat de optie A en B niet beide aangevinkt kunnen worden.
Waarom is hier geen rekening mee gehouden?
Misschien enige uitleg plaatsen in de Tool bij deze vraag wat precies bedoelt word?
(vliegen met je drone binnen de EEG of buiten de EEG)?
 
Klopt, er zijn nog geen opleidingen beschikbaar voor de open categorie.

Het is - ik spreek even als drone opleider vanuit Drone Class - wel frustrerend dat we de online opleiding en examens al sinds januari 2020 klaar hebben om goed gekeurd te laten worden en dit tot op heden nog niet mogelijk is bij de ILT.

Helaas is het zo door de omstandigheden. Maar jullie hebben de online opleiding al klaar liggen, kun je een tipje van de sluier oplichten hoe de opleiding er uit gaat zien en wat de kosten zijn? Ik denk dat menig drone vlieger, buiten de open categorie, zitten te popelen wanneer er nu eens meer informatie komt.
 
Eigenlijk ben ik er bij het invullen van uit gegaan dat het vinkje binnen/buiten Nederland er niet toe doet .. het is immers een EU regeling ..

Wat me langzamerhand wel zorgen begint te baren is da er nog geen enkele info over de te volgen cursus(sen) is. We zitten al bijna in augustus en het zal toch niet zo worden dat we straks het "drone-bewijs" moeten tussen kerst en oud/nieuw moeten halen om dan weken te wachten op het benodigde pasje ...
 
Eigenlijk ben ik er bij het invullen van uit gegaan dat het vinkje binnen/buiten Nederland er niet toe doet .. het is immers een EU regeling ..

Wat me langzamerhand wel zorgen begint te baren is da er nog geen enkele info over de te volgen cursus(sen) is. We zitten al bijna in augustus en het zal toch niet zo worden dat we straks het "drone-bewijs" moeten tussen kerst en oud/nieuw moeten halen om dan weken te wachten op het benodigde pasje ...
Er is een overgangsregeling van 2 jaar.
 
Ik dacht eigenlijk dat die overgangsregeling er alleen was voor de drones zonder CE classering. Ik ga er van uit dat het dronebewijs per 1-1-2023 verplicht was (inclusief de bijbehorende registratie); uit de FAQ die peSHIr in een ander bericht heeft geplaatst (waarvoor dank):
as of 31st December 2020, registration of drone operators and certified drones becomes mandatory;​
 
Er is sowieso een overgangsperiode hoor. Niemand geloof dat alles voor de ingangsdatum geregeld gaat zijn. Was met 1 juli al het geval (en dat heeft niet per se met corona te maken), en dat gaat zo blijven. Geen onwil, maar de mensen die na veel gedoe iets voor Europa hebben besloten (inclusief een startdatum) zijn niet de mensen die "op de grond" alles moeten regelen. En dat nog even zonder praktisch gedoe over beschikbaarheid en budget enzo. Net als in veel bedrijven, maak ik me weinig illusies, hoe veel mensen hier ook echt hun best voor aan het doen zijn all over Europe, op hun eigen manier..
 
Helaas is het zo door de omstandigheden. Maar jullie hebben de online opleiding al klaar liggen, kun je een tipje van de sluier oplichten hoe de opleiding er uit gaat zien en wat de kosten zijn? Ik denk dat menig drone vlieger, buiten de open categorie, zitten te popelen wanneer er nu eens meer informatie komt.

Kijk even op eudronebewijs.nl en meld je aan voor de nieuwsbrief. Daar kun je ook een gratis demo uitproberen.
 
Er is inderdaad een overgangsperiode, maar die valt uiteen in 2 delen:

- overgangsperiode voor bestaande ROC en ROC light vergunningen (periode van 1 jaar, dus tot eind 2021)
- overgangsperiode voor drones zonder Cx CE label (2 jaar, dus tot eind 2022, daarna gaan bijna al de legacy drones naar categorie A3)

Wel moet (bijna) iedereen die met een drone vliegt en nu geen ROC-light of RPA-L heeft vanaf 31-12-2020 over het A1-A3 vliegbewijs met eventueel een extra A2 brevetje beschikken en zich geregistreerd hebben.
 
Over dat registreren:
Wel moet (bijna) iedereen die met een drone vliegt en nu geen ROC-light of RPA-L heeft vanaf 31-12-2020 over het A1-A3 vliegbewijs met eventueel een extra A2 brevetje beschikken en zich geregistreerd hebben.

Dat is de bedoeling, ja. Moet dat registratiesysteem (in Nederland) wel op tijd van de grond zijn. Er zijn nog (minder dan) vijf maanden te gaan nu, maar willen we dat halen met zijn alle dan hoop ik toch met uiterlijk drie maanden hiervan een website te zien verschijnen..

Anders is er (in de praktijk, noogedwongen) nog weer een extra overgangsperiode natuurlijk.