Cursus wel/niet?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Mike.vv

Member
Lid geworden
7 jun 2021
Berichten
45
Waarderingsscore
5
Punten
8
Leeftijd
52
Locatie
Maarssen
Heb nu een maandje de mavic mini drone in bezit en inmiddels volgens de app van DJI al 5,6 uur een 33 km gevlogen en bevalt me goed. Vraag me af of het nut heeft een cursus Drone vliegen te volgen? Leer je daar echt veel meer? Qua gewicht van de drone hoef ik het niet te doen maar wellicht komen er aspecten aan bod waar ik echt iets aan heb. Tips, suggesties zij welkom.
 
Het opdoen van achtergrondkennis doet je in ieder geval altijd meer goed dan kwaad. Je weet namelijk wat er van je verwacht wordt, en wat er wel en niet toegestaan is.

Maar of je daarvoor een cursus moet volgen? Als je de moeite neemt om je online te oriënteren leer je ook heel veel, en vergeet niet dat je het niet hebben van die kennis nooit als excuus kunt gebruiken als je onverhoopt eens tegen een boete aanloopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen en rcee
Ben ik met je eens maar ook dat als je beetje verdiept in alles en wat forums leest je al veel informatie opdoet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Je kunt de cursus gratis bekijken (in het Engels) in Luxemburg. En als je even doorzet heb je binnen 4 uurtjes je (gratis) certificaat A1/A3. Per omgaande als pdf in je mail. Kan vandaag nog! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Volgens je link kan je hem in 2 uurtjes halen. Volgens de gerenommeerde Nederlandse opleiders duurt de cursus 8 uur. Lijkt mij dus als je alleen het papiertje wil halen omdat het moet dat een 2 uur durende ‘cursus’ prima is. Doe je het om wat te leren zou ik toch voor de gerenommeerde Nederlandse aanbieders gaan.
 
Die 2 uur is in de praktijk eerder 4 uur. Bovendien wordt de cursus je gratis aangeboden door Eurocontrol! Die hebben ook talloze opleidingen voor professionele piloten in de burgerluchtvaart. Zie What we do

EUROCONTROL, met als ondertitel European Organisation for the Safety of Air Navigation, is een internationale organisatie die instaat voor de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in Europa. De organisatie telt momenteel 41 lidstaten. (Wikipedia)

Hoe gerenommeerd wil je het hebben?

Een quote: Using lots of practical examples and real life scenarios, this interactive online training course and examination covers the knowledge required by UAS remote pilot in the areas of air safety, airspace restrictions, aviation regulations, human performance limitations, operational procedures, UAS general knowledge, privacy and data protection, insurance and security.

Maar je mag het uiteraard helemaal zelf weten...
 
Laatst bewerkt:
Online cursus volgen. Je leert daar veel randinfo die je misschien ooit van pas komt, maar zeker ook de regels en beperkingen waaraan je je moet houden (en waarom). Dat leer je niet door zomaar zelf ergens te gaan vliegen...
 
Inderdaad een online cursus volgen. Ik heb onlangs de luxemburgse route gevolgd. Je krijgt dan de informatie op een gestructureerde wijze aangeboden. Je hoeft dan dus geen zoektocht op het internet uit te voeren in de hoop dat je geen relevante informatie mist.
Hierdoor wist ik zeker dat ik onlangs iemand van de juiste repliek kon dienen toen hij me wilde vertellen dat ik in strijd met de regels ergens zou vliegen.

Het certificaat is natuurlijk leuk meegenomen.
 
Is het behaalde cerfificaat geldig bij de rdw ?
 
Ja hoor, is gewoon een Europees certificaat voor A1/A3. Het Nederlandse certificaat ziet er precies zo uit. Verschil is dat de cursus hier rond de € 100 kost en in Luxemburg is het gratis. De cursus is dan wél in het Engels (of Frans, naar keuze).

Mijn advies: maak wat aantekeningen tijdens de online-studie, en houd in een tweede tab/scherm Google Vertaal bij de hand. Wanneer je dan een Engels woord niet begrijpt, kun je dat snel even vertalen. Het geheel is te doen in 3 a 4 uur, er zitten 2 deeltentamens in (multiple choiche) en een eindexamentje. Heb je die drie gehaald (als je ze niet haalt mag je ze meerdere keren overdoen) dan krijg je daarna meteen het certificaat per email, als PDF.

Ik heb overigens beide certificaten: de RDW gaf mij op vertoon van mijn Luxemburgs certificaat gratis een Nederlands certificaat. Maar ik denk dat de RDW het daar té druk mee kreeg, want na amper een week besloten ze dat ze alleen omruilen wanneer je dat nodig hebt om hier A2 te gaan halen.
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, is gewoon een Europees certificaat voor A1/A3. Het Nederlandse certificaat ziet er precies zo uit. Verschil is dat de cursus hier rond de € 100 kost en in Luxemburg is het gratis. De cursus is dan wél in het Engels (of Frans, naar keuze).

Mijn advies: maak wat aantekeningen tijdens de online-studie, en houd in een tweede tab/scherm Google Vertaal bij de hand. Wanneer je dan een Engels woord niet begrijpt, kun je dat snel even vertalen. Het geheel is te doen in 3 a 4 uur, er zitten 2 deeltentamens in (multiple choiche) en een eindexamentje. Heb je die drie gehaald (als je ze niet haalt mag je ze meerdere keren overdoen) dan krijg je daarna meteen het certificaat per email, als PDF.

Ik heb overigens beide certificaten: de RDW gaf mij op vertoon van mijn Luxemburgs certificaat gratis een Nederlands certificaat. Maar ik denk dat de RDW het daar té druk mee kreeg, want na amper een week besloten ze dat ze alleen omruilen wanneer je dat nodig hebt om hier A2 te gaan halen.
Ja dat is zo, maar na dat dit gezegd werdt kon ik het Ierse certificaat toch nog omruilen. mazzel.
 
Hallo dronepilots,
Ik zoek mij suf op de site van eurocontrol maar kan niet de link naar de cursus vinden,kan iemand mij misschien even bijlichten ?
 

En dan eerst dat gele blokje, "Course Registration Request" om een account aan te maken.
Zie evt ook de tip op aloys.nl/drone
 
oeps, ik krijg een hele lijst van "atc" keuzes van cursussen bij eurocontrol, maar welke moet ik nu nemen?
 
Ik zoek het even op, momentje...

Wanneer je bent ingelogd (na account registratie) en je hebt de voorwaarden geaccepteerd, dan kom ik meteen op de pagina "UAS Remote Pilot Open Category - A1+A3 enz."

Dan onderaan kiezen uit rolmenu ""GEN-UAS-OPEN+A1+A3" en klik daarna op NEXT.
 
Laatst bewerkt:
Welke ?
 

Bijlagen

  • Schermopname (518).png
    Schermopname (518).png
    293,1 KB · Weergaven: 15
Verder naar beneden: GEN-UAS-OPEN+A1+A3
(Ik had daar maar 3 opties...)
 
Gevonden maar gestrand bij het invullen van de course id gegevens : ik heb geen 'remote pilot id '...
 
Dus dan kiezen dat je die niet hebt, of open laten. Hetzelfde voor "Company" en "Department" of ziets. Evt. gewoon n.v.t. (niet van toepassing) invullen.
En je beroep, ik heb gekozen voor "Retired" hoewel ik nog actief ben als zzp'er.