Dankzij een nieuwe vorm van AI vliegt deze drone met 40 km/uur door het bos

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.279
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Dankzij een nieuwe vorm van AI vliegt deze drone met 40 km/uur door het bos

Tot voor kort lukte het eigenlijk alleen goed getrainde FPV dronepiloten om met een drone op hoge snelheid door een dicht begroeid bos te vliegen. Maar dankzij onderzoek op het gebied van kunstmatige intelligentie zijn wetenschappers erin geslaagd om een quadcopter geheel autonoom met 40 km/uur door een bos te laten vliegen en daarbij alle takken te ontwijken.

Lees verder
 
Cool!

Maar ehhhhh komt de drone ook waar jij hem naar toe wilt hebben, of vliegt hij maar wat autonoom rond? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
"Bij de volgende eik rechtsaf ..."
 
Maar los van het feit dat het allemaal heel knap is: er moet natuurlijk wel een heel gevoelige gps-ontvanger in zitten. Want het maakt natuurlijk best wel uit of het apparaat door een bos met een dicht bladerdak vliegt, en hoe de stand van de satellieten op dat moment is.
 
Er wordt helemaal geen gebruik van GPS gemaakt.
Maar een dergelijke drone zal toch wel moeten weten waar ie naar toe moet? Hoe werkt dat dan, als geen gebruik wordt gemaakt van gps?

1635451992061.png
 
Zie het het artikel waar naar verwezen wordt onder de video op YouTube.

Als het lang is om helemaal door te lezen, in de inleiding wordt al aangegeven:
Here we propose an end-to-end approach that can autonomously fly quadrotors through complex natural and human-made environments at high speeds, with purely onboard sensing and computation.
 
Ik nam aan dat die 'onboard sensing and computing' vooral slaat op het ontwijken van obstakels en niet met het ook daadwerkelijk ergens naartoe vliegen. Er wordt immers gevlogen 'zonder dat er een menselijke piloot aan de knoppen hoeft te zitten'.
Maar dat is dus niet het geval?
 
Uiteraard is het de bedoeling dat de drone naar een gewenst eindpunt moet vliegen en niet lukraak in de rondte. Dat was de grap van Hannibal_.
 
Uiteraard is het de bedoeling dat de drone naar een gewenst eindpunt moet vliegen en niet lukraak in de rondte. Dat was de grap van Hannibal_.
Ja, die snapte ik wel. Maar ik denk dat we gewoon heel erg langs elkaar heen zitten te praten. Geeft niet, volgende keer beter. ;)
Of ik stel gewoon een hele domme vraag ... :oops:
 
Of bedoel je, hoe weet de drone nu waar hij op elk moment is en welke kant op het einddoel is? En dat dan zonder GPS.
 
Of bedoel je, hoe weet de drone nu waar hij op elk moment is en welke kant op het einddoel is? En dat dan zonder GPS.
Ja precies. Dat bedoel ik.
En eerlijk gezegd nam ik aan dat Hannibal dat ook bedoelde (verpakt in een grap).
 
Dank voor het linkje.

Als ik het zo vlug even doorkijk dan gaat het bij deze drones vooral om 'Target finding and tracking'. En dan is gps inderdaad van minder belang.
 
Nou nee. Tracking is met GPS een stuk eenvoudiger dan zonder GPS.
 
Ik dacht bij 'target' eigenlijk meer aan een bewegend/zichzelf verplaatsend doel, waarop gelockt wordt om het te kunnen volgen of uit te schakelen.
 
Ik dacht bij 'target' eigenlijk meer aan een bewegend/zichzelf verplaatsend doel, waarop gelockt wordt om het te kunnen volgen of uit te schakelen.
Je zit hier niet op een forum van de schietsport ;)
 
Tja, je kunt daar om lachen Sjakie, maar is dat zo gek?

Wie weet waaraan gewerkt wordt en wat er nu al of in de nabije toekomst mogelijk is, of mogelijk wordt?

 
Laatst bewerkt: