De lol is er wel een beetje vanaf

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Dankjewel voor je reactie. Dan hou ik die kaart aan. Van de zomer gaat de drone mee naar Italië. Wat is daar de officiële kaart?
 
Dat klopt. Je kunt beter naar GoDrone.nl (de officiele NL kaart) of Aeret Kaartviewer kijken. Aeret is over het algemeen duidelijker, maar GoDrone.nl is van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

De DJI No Fly kaart geeft alleen aan waar je echt niet mag vliegen. Dus recht voor de landingsbaan van een vliegveld

Als voorbeeld schiphol:
 

Bijlagen

  • DJINFZM.jpg
    DJINFZM.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 32
  • GoDrone.jpg
    GoDrone.jpg
    118,8 KB · Weergaven: 32
  • Leuk
Waarderingen: rcee en Olav
Ah duidelijk. Dankjewel. Bij Beverwijk zie ik een gele zone. Wat betekent dit dan?Screenshot_20220619-102919_Chrome.jpg
 
Ah duidelijk. Dankjewel. Bij Beverwijk zie ik een gele zone. Wat betekent dit dan?
Een gele zone is een zone waarin je gerust kunt gaan vliegen. maar waar je een verhoogde kans hebt op de aanwezigheid van overig luchtverkeer, zoals ultralights, luchtballonnen etc. Dus extra waakzaamheid gevraagd!

Al dat overige luchtverkeer moet je voorrang geven, c.q. mag je niet hinderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en Olav
Zojuist de app AirMap geïnstalleerd. Lijkt goed te kloppen. Ervaring mee?
 
Ik niet. Ik gebruik ook liever de kaarten van de officiële instanties per land. Zo ben ik ook bij fdr1. be uitgekomen.
 
Godrone is de aangewezen kaart door onze autoriteit. Ga niet op de dji app af, deze wekt slechts het illegaal vliegen in de hand.
Voor wat betreft het buitenland: Altijd de officiele autoriteit van het desbetreffende land raadplegen.
DJI geeft zelf ook aan dat je niet alleen op hun informatie af moet gaan. Deze is alleen bedoeld om je er van bewust te maken dat er gebieden zijn waar je niet, of onder bepaalde opstandigheden mag vliegen. Dat geld trouwens ook voor Godrone. Godrone houd geen rekening met je drone, je opleiding, het weer etc etc etc. Maar dat alles leer je in A1/A3, en raad ik dan ook iedereen aan.
 
Dat geld trouwens ook voor Godrone. Godrone houd geen rekening met je drone, je opleiding, het weer etc etc etc.

Oh nee?

GoDrone is een verzameling van applicaties die tools bieden voor de vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering, evenals belangrijke veiligheidsinformatie voor recreatieve en beroepsmatige dronebestuurders in Nederland.

De GoDrone mobiele app (voor iOS en Android) en bijbehorende website bieden veiligheidsinformatie over het luchtruim die onmisbaar is voor het veilig vliegen met drones in Nederland. Notice to Airmen (NOTAM's), grondgevaren, obstakels en de actuele weersomstandigheden worden allemaal weergegeven op een interactieve kaart en als gedetailleerde gebiedsrapporten. Beroepsmatige dronebestuurders kunnen bovendien via een gebruiksvriendelijk webportaal hun vluchten beheren en goedkeuring aanvragen.

DJI geeft zelf ook aan dat je niet alleen op hun informatie af moet gaan.

Deden ze dat maar: Voorlopig melden ze het volgende hierover:

DJI’s GEO System delineates where it is safe to fly, where flight may raise concerns, and where flight is restricted. GEO zones that prohibit flight are implemented around locations such as airports, power plants, and prisons. They are also implemented temporarily around major stadium events, forest fires, or other emergency situations. Certain GEO zones don’t prohibit flight, but do trigger warnings that inform users of potential risks.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en scorpioo
Oh nee?

GoDrone is een verzameling van applicaties die tools bieden voor de vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering, evenals belangrijke veiligheidsinformatie voor recreatieve en beroepsmatige dronebestuurders in Nederland.

De GoDrone mobiele app (voor iOS en Android) en bijbehorende website bieden veiligheidsinformatie over het luchtruim die onmisbaar is voor het veilig vliegen met drones in Nederland. Notice to Airmen (NOTAM's), grondgevaren, obstakels en de actuele weersomstandigheden worden allemaal weergegeven op een interactieve kaart en als gedetailleerde gebiedsrapporten. Beroepsmatige dronebestuurders kunnen bovendien via een gebruiksvriendelijk webportaal hun vluchten beheren en goedkeuring aanvragen.



Deden ze dat maar: Voorlopig melden ze het volgende hierover:

DJI’s GEO System delineates where it is safe to fly, where flight may raise concerns, and where flight is restricted. GEO zones that prohibit flight are implemented around locations such as airports, power plants, and prisons. They are also implemented temporarily around major stadium events, forest fires, or other emergency situations. Certain GEO zones don’t prohibit flight, but do trigger warnings that inform users of potential risks.
Hoi @rcee, klopt wat je zegt mbt godrone, dat hebben ze erg mooi geschreven. Maar, wat ik wilde zeggen is dat je niet af moet gaan op de informatie van godrone alleen. Je gezonde verstand en wat je geleerd hebt bij je a certificaten is zeker zo belangrijk. Ik was wat dat betreft dus onduidelijk.

Met betrekking tot DJI, Het GEO systeem van DJI werkt volgens mij uitstekend, waar het verboden is om te vliegen krijg je echt een waarschuwing, of kom je zelfs met bepaalde drones gewoon niet van de grond. Nog nooit mee gemaakt als ik dat bericht kreeg dat het niet klopte. Maar ook hiervoor geld, gebruik je gezonde verstand en je kennis, want het betekend zeker niet dat je ergens mag gaan vliegen op het moment dat de drone niets aangeeft. (met notams, weer, vergunning, certificaten etc etc etc wordt geen rekening mee gehouden)

Wat ik wil zeggen is dat al die apps ed prachtig zijn, ze hebben allemaal toegevoegde waarde. Weet zelf waar je mee bezig bent, zoek het zelf goed uit voor je gaat vliegen en probeer te begrijpen wat er in godrone staat, want de info die er staat moet altijd goed worden geïnterpreteerd en is niet voor iedereen relevant (welke drone, welke vergunning, welk certificaat etc etc wordt geen rekening meer gehouden)

Groetjes, Maarten
 
Laatst bewerkt:
Mmm …, ik moet nog beginnen. Moet ik me nog een keer bedenken?
Nou, ik ben ongeveer 2 jaar geleden ook begonnen met Drone vliegen, maar dan puur en alleen om het vliegen weer onder de knie te krijgen...45 jaar geleden (ben nu 72) vloog ik met RC heli's toen nog met 10cc motoren met geforceerde luchtkoeling...waren natuurlijk enorme herriedingen, een drone maakt ook wel geluid maar toch een stuk beschaafder.

En hoef vaak niet eens naar buiten, ik heb een woonkamer van 8 meter lang, heb ook plezier om in die woonkamer om obstakels heen te vliegen, dat is ook leuk...zelfs mijn kat vindt het allemaal prima en zit er rustig naar te kijken.
Heb onlangs mijn 2e drone gekocht bij BOL voor 59,95 euro (met 2 accu's ook nog) en ook die gebruik ik vooral binnen en ik moet zeggen dat dit een ZEER stabiele drone is...mijn andere (duurdere met gimbal enz) is een stuk zenuwachtiger dan deze drone...voor degenen die willen beginnen met drone vliegen, is dit zeker een aanrader en een leuk prijsje ook nog.

 
Ik heb nu de DJI FPV een jaar en ja het gaat vervelen. Je ziet steeds weer andere huizen, auto's en mensen vanuit de lucht, maar het blijven huizen, auto's en mensen vanuit de lucht. Waarschijnlijk is dit hetzelfde met andere hobbies, afhankelijk van degene die de hobby beoefend.

Begin augustus ben ik in Frankrijk en dat kan wel weer leuk worden met de Franse Alpen!

Dus: alles went ...