De nieuwe Wiebe de Jager ;-) bij NHW

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Stickybit

Active Member
Lid geworden
24 aug 2018
Berichten
188
Waarderingsscore
87
Punten
28
Leeftijd
52
Locatie
Nieuwegein
Website
www.returntohome.nl
Vandaag mag ik een beetje trots zijn. Bij de Nieuwe Hollandse Waterlinie was het opgevallen dat niet alleen @wdejager films maakt van hun forten, maar ik ook :).

Ik ben dus benaderd of ze mijn beelden (die ik al had opgenomen, dus niet vanuit een opdracht gewerkt heb) mochten gebruiken voor een promotiefilm. Vandaag is deze online gezet en bijna alle daarin getoonde dronebeelden (niet die van het Geofort) zijn ooit eerder door mij gemaakt.

Kijk en huiver: Nieuwe Hollandse Waterlinie on Twitter

Een trotse drone piloot

De originele films zijn hier te zien: Nieuwe Hollandse Waterlinie videos - YouTube
 
  • Leuk
Waarderingen: R ten Hove
Het blijft commercieel gebruik, he? Opdracht of niet, dat maakt niet uit.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Het blijft commercieel gebruik, he? Opdracht of niet, dat maakt niet uit.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie


Op het moment van de opnames was ik er puur voor mijzelf. Een paar weken daarna is gevraagd of zij ook wat beelden die ik al had gemaakt konden gebruiken.
Er is geen geld oid voor gegeven, alleen dus de “eer” voor de beelden.

Dus hier zou ik niet commercieel gebruik zien. Wanneer ten tijde van de opnames een agent mij had benaderd, was ik dus niet commercieel bezig.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Maar HNW gebruikt de beelden commercieel (promo filmpje).
Zij hadden dus een op zijn minst ROC-light houdende piloot moeten vragen en jij had jouw beelden niet ter beschikking mogen stellen voor commercieel gebruik. Op deze manier gebeurt het dagelijks, hoor. Maar het ondermijnt wel de Wiebes van de drone wereld, die wèl de investering gedaan hebben om voor commerciële doeleinden te mogen vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansbrongers
Allereerst proficiat met deze eer, ik had de video al voorbij zien komen op de Facebookpagina van de NHW, en er zitten mooie shots bij! Natuurlijk heb ik als beroeps dronepiloot gemengde gevoelens bij het feit dat er amateurbeelden worden gebruikt voor promotievideo's, want het is inderdaad mijn broodwinning, het maken van opnamen voor dat soort partijen. Maar ik ben ook realistisch: net zoals fotografie is het nu eenmaal een gegeven dat wat vroeger voorbehouden was aan professionals nu ook vaak door amateurs gedaan wordt. Je daartegen verzetten heeft geen enkele zin.

Wat @Eric-Jan zegt is natuurlijk wel waar, een partij die beelden op een zakelijke manier gebruikt zou eigenlijk alleen zaken moeten doen met een gecertificeerde drone-operator. Ik kijk je er niet op aan dat het zo gelopen is, ook hier is het nu eenmaal zo dat men zich dat helemaal niet realiseert. Welkom in de wereld van de professionele dronepiloot, die vooral zelf het slachtoffer is van allerlei regeltjes, terwijl de wereld om hem heen geen idee heeft van het bestaan van diezelfde regels of zich er niks van aantrekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: R ten Hove en peSHIr
Laat ik het zo zeggen: ik heb om die reden beelden die ik zelf gemaakt heb niet afgestaan aan een nieuwsprogramma en ze verteld hoe het spelletje zou moeten werken. Niet dat ze zich daar wat van aantrekken, maar zo heb ik mijn bijdrage aan de zo noodzakelijke bewustwording in ieder geval geleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Allereerst proficiat met deze eer, ik had de video al voorbij zien komen op de Facebookpagina van de NHW, en er zitten mooie shots bij! Natuurlijk heb ik als beroeps dronepiloot gemengde gevoelens bij het feit dat er amateurbeelden worden gebruikt voor promotievideo's, want het is inderdaad mijn broodwinning, het maken van opnamen voor dat soort partijen. Maar ik ben ook realistisch: net zoals fotografie is het nu eenmaal een gegeven dat wat vroeger voorbehouden was aan professionals nu ook vaak door amateurs gedaan wordt. Je daartegen verzetten heeft geen enkele zin.

Wat @Eric-Jan zegt is natuurlijk wel waar, een partij die beelden op een zakelijke manier gebruikt zou eigenlijk alleen zaken moeten doen met een gecertificeerde drone-operator. Ik kijk je er niet op aan dat het zo gelopen is, ook hier is het nu eenmaal zo dat men zich dat helemaal niet realiseert. Welkom in de wereld van de professionele dronepiloot, die vooral zelf het slachtoffer is van allerlei regeltjes, terwijl de wereld om hem heen geen idee heeft van het bestaan van diezelfde regels of zich er niks van aantrekt.

Dag Wiebe,

Ik realiseer me zeker dat dit professionele drone operators in de weg kan zitten en ben er zelf dus niet happig op. Zo heb ik ook al aan ze aangegeven dat ik niet op basis van opdracht voor ze werk en dat ze hiervoor jou (jouw naam had ik zelfs genoemd) moeten benaderen. Dit omwille van verzekeringen, ontheffingen, etc.. Laatst werd ik ook door mijn eigen gemeente benaderd of ik opdrachten aannam, ik heb hun toen verteld dat ik dat niet mag doen ivm missende ROC-light en dat ze hiervoor een professionele drone operator moeten benaderen.

Van hen kreeg ik zelfs de reactie "Nederland heeft wel veel regels", waar ik dus op antwoordde dat zij onderdeel zijn van deze regelgeving :). O.a. het vliegen over aaneensluitende bebouwing vonden ze lastig aangezien ze een wijk willen filmen. Ik gaf aan dat zij daar zelf voor een ontheffing kunnen zorgen gecombineerd met een ROC-(light) gecertificeerde piloot.

Dus ja, ik wijs ze er wel op. Maar ik ben er eigenlijk wel ingetuind wat de NHW betreft, in mijn enthousiasme al beelden gedeeld in de volste veronderstelling dat ik niet verkeerd bezig was op het moment van vliegen/filmen.

Een tip dus van mij: Gemeente Nieuwegein heeft een project genaamd "Betere Buurten". Hier zoeken zij de mogelijkheid van drone/luchtbeelden om beter inzichtelijk voor bewoners te maken over welke delen van een wijk het gaat en wellicht zelfs een "Voor" en "Na" te filmen. Ik heb daar dus gezegd dat ik dat omwille van de regels niet kan/mag doen, maar een ingang voor jou dus!
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Teruglezend kwam ik wat kribbig over. Dat was niet mijn bedoeling; excuses daarvoor.
En ik kan me je enthousiasme goed voorstellen, hoor. Dat was ook mijn eerste reactie indertijd. Maar ik kom uit “de andere kant” van de vliegerij en daar is het echt “not done” om commercieel bezig te zijn met een privaat brevet. Daar wordt ook actief op gehandhaafd. Bovendien mag vanwege mijn brevet van mij verwacht worden dat ik weet hoe dat stukje wet in elkaar steekt. En ik had geen zin om een boete of zelfs mijn brevet te riskeren, dus ik heb toen bedankt.
Voor jou ligt de situatie natuurlijk net even anders. Maar dit bovenstaande vooral even om wat achtergrond te geven bij mijn reacties.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dag Wiebe,

Ik realiseer me zeker dat dit professionele drone operators in de weg kan zitten en ben er zelf dus niet happig op. Zo heb ik ook al aan ze aangegeven dat ik niet op basis van opdracht voor ze werk en dat ze hiervoor jou (jouw naam had ik zelfs genoemd) moeten benaderen. Dit omwille van verzekeringen, ontheffingen, etc.. Laatst werd ik ook door mijn eigen gemeente benaderd of ik opdrachten aannam, ik heb hun toen verteld dat ik dat niet mag doen ivm missende ROC-light en dat ze hiervoor een professionele drone operator moeten benaderen.

Van hen kreeg ik zelfs de reactie "Nederland heeft wel veel regels", waar ik dus op antwoordde dat zij onderdeel zijn van deze regelgeving :). O.a. het vliegen over aaneensluitende bebouwing vonden ze lastig aangezien ze een wijk willen filmen. Ik gaf aan dat zij daar zelf voor een ontheffing kunnen zorgen gecombineerd met een ROC-(light) gecertificeerde piloot.

Dus ja, ik wijs ze er wel op. Maar ik ben er eigenlijk wel ingetuind wat de NHW betreft, in mijn enthousiasme al beelden gedeeld in de volste veronderstelling dat ik niet verkeerd bezig was op het moment van vliegen/filmen.

Een tip dus van mij: Gemeente Nieuwegein heeft een project genaamd "Betere Buurten". Hier zoeken zij de mogelijkheid van drone/luchtbeelden om beter inzichtelijk voor bewoners te maken over welke delen van een wijk het gaat en wellicht zelfs een "Voor" en "Na" te filmen. Ik heb daar dus gezegd dat ik dat omwille van de regels niet kan/mag doen, maar een ingang voor jou dus!

Over het in uitzondering maken op de wet en regelgeving kan een gemeente volgens mij zelf geen ontheffing geven. Ik doel op je regel “ het vliegen over aaneengesloten bebouwing”. Regels worden door de overheid gemaakt en gelden voor alle gemeentes , het is volgens mij niet zo dat iedere gemeente op zich de regels anders mag interpreteren.
Ik legde in opdracht van de gemeente de Nijmeegsche 4 daagde vast, kreeg alleen ontheffing om met de auto in het gebied ( zelfs op de route ) mij te verplaatsen, voor de politie ( massaal aanwezig) netjes een perskaart en ontheffing (getekend door de burgemeester)
Moest mij wel houden aan de landelijke wet en regelgeving, dus niet boven de mensen ( afstand ) en niet over de aaneengesloten bebouwing. Productie gedaan met 2 vaste camera mannen en een waarnemer voor de drone. Hele ervaring was het.IMG_3640.JPG


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Stickybit
Het blijft commercieel gebruik, he? Opdracht of niet, dat maakt niet uit.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Klopt. Kreeg een aanvraag via Facebook Messenger van een of ander bedrijf of ze toestemming konden krijgen mijn YouTube shots van mijn vakantie van Fuerteventura te gebruiken voor iets. Ik heb geantwoord dat het privé-opnamen waren, dat ik in Nederland geen ROC(-Light) heb, en dat ik niet wist hoe hiervoor de regels waren in zowel Spanje (plaats van opname) als Duitsland (land van promotiebedrijf waar de vraag van kwam, geloof ik?), maar dat ik mijn toestemming voor commercieel gebruik niet zomaar kon geven. Nooit meer iets van gehoord, maar mogelijk verschijnen die beelden nu ergens - illegaal... - als onderdeel van promotiemateriaal... (Niet gezocht, maar nu nog nergens meer als zodanig gezien.)