De RDW en wonen buiten NL (was: RWD)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

fred

New Member
Lid geworden
3 feb 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
124
Locatie
malaga
Ik (Nederlandse nationaliteit) woon in het buitenland en wil het Nederlandse examen doen voor het A3 vliegbrevet. Is er al bekend wanneer de RWD dit examen erkent en een EU-dronebewijs kan afgeven?
 
Als je ergens, (kan ook in een ander land zijn) je A1 - A3 haalt hoeft dit niet te worden omgezet naar een EU-dronebewijs.
Dat is het namelijk al. Staat los van de registratie bij de RDW.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Het RWD kan(nog) geen dronebewijs uitgeven aan Nederlanders die in het buitenland wonen en het Nederlandse examen hebben afgelegd. Het examen doen in Nederland heeft natuurlijk voordelen ivm de taal. Ik
 
Ik volg deze ook even :)
Ben Nederlander (NL paspoort etc) maar woon in Belgie, 1 minuut over de grens.
Heb m'n A1+A3 gehaald in Belgie + ingeschreven in Belgie.

A2 is niet te doen. Kan nergens goede info vinden over een opleiding. En Brussel is 2 uur rijden (enkel), super vervelend om dan daar een examen te moeten doen. Helemaal in deze tijd (ik snap dat echt niet). En als ik de verhalen lees over het Belgische examen zakt de moed me al meteen in de schoenen.

Reden dus om eens te proberen om via NL het brevet te behalen. Ik hoop dat er een oplossing komt voor Nederlanders in het buitenland.
 
Ik ben ook Nederlander, woon in Spanje en heb via Ierland mijn A1+A3 gehaald....pffff
Nu krijg ik van MySRS bericht dat ik mij moet registreren...$$B) als UAS-piloot.
Prima maar volgens mij kan dat niet want ik woon niet in Ierland.

Moet ik mij nu bij de Spaanse RDW (AESA) registreren en wat gebeurt er dan met mijn Ierse A1/3?
Ik heb geen zin in A2. Vast bedankt en leve Europa.
 
Ik heb door de aanvullende reacties een paar keer op dit topic geklikt en begin nu ook al 'RWD' te zeggen. ;)
 
Ik heb door de aanvullende reacties een paar keer op dit topic geklikt en begin nu ook al 'RWD' te zeggen. ;)
Hei, is er nu al iets bekend over hoe en wat om een drone certificaat te behalen? Ik denk aan bijvoorbeeld Droneclass voor 199 euro een examen te halen maar het aanvragen bij het RDW, hoe gaat dat? Het is een groot spinneweb waar ik echt niet uitkom en denk ik moeilijker is dan het examen zelf!
 
Ik begrijp niet helemaal het probleem, je kunt toch een buitenslands examen doen A1 A3 en dat is toch in heel Europa geldig?
En als je het toch naar een Nederlandse versie wil laten overzetten kan dat sinds kort ook.
 
Ik begrijp niet helemaal het probleem, je kunt toch een buitenslands examen doen A1 A3 en dat is toch in heel Europa geldig?
En als je het toch naar een Nederlandse versie wil laten overzetten kan dat sinds kort ook.
Klopt, maar ik moet A2 hebben en ik weet niet precies of dat gladjes verloopt bij RDW omdat ik niet woonachtig ben in NL?
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
omdat ik niet woonachtig ben in NL?
Als je de Nederlandse nationaliteit hebt, dan zou dat geen probleem mogen zijn. Maar er staat op de RDW site inderdaad dat je in Nederland moet wonen. Dat is wat anders... Ook benieuwd naar wat hiermee gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Ik heb door de aanvullende reacties een paar keer op dit topic geklikt en begin nu ook al 'RWD' te zeggen. ;)
Zal titel van de post wel aanpassen, want dat kunnen we natuurlijk niet hebben..
 
Ik neem aan dat jullie deze thread ook gezien hebben? Is weliswaar A1/A3, en geen A2, maar toch.
 
Klopt, maar ik moet A2 hebben en ik weet niet precies of dat gladjes verloopt bij RDW omdat ik niet woonachtig ben in NL?
Op dit moment kan/wil de RDW nog niet landgenoten, die in het buitenland wonen, helpen aan een certificaat. Na heel wat klachten is er wel een oplossing in de maak, maar dit verloopt helaas zeer moeizaam (al enkele maanden). Ik kan het verhaal niet mooier maken dat het is, maar ik hoop dat er in augustus een oplossing komt.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: MTito
Op dit moment kan/wil de RDW nog niet landgenoten, die in het buitenland wonen, helpen aan een certificaat. Na heel wat klachten is er wel een oplossing in de maak, maar dit verloopt helaas zeer moeizaam (al enkele maanden). Ik kan het verhaal niet mooier maken dat het is, maar ik hoop dat er in augustus een oplossing komt.
Dank je wel voor de info!
 
Dank je wel voor de info!
Er is inmiddels goed nieuws. De RDW gaat halverwege augustus een dienst aanbieden aan de Nederlandse vliegscholen waarmee iedereen in het buitenland een A1-A3 of A2 certificaat kan aanvragen. Dit heeft de RDW inmiddels aan alle opleiders, waaronder ons, laten weten. Dus: woon je niet in Nederland, maar ben je wel geslaagd bij een NL vliegschool, dan kun je bij de RDW straks jouw certificaat aanvragen. Ik hoop dat ze de deadline halen. Als het allemaal geregeld is, dan laat ik nog wel even weten.
 
  • Geweldig
Waarderingen: MTito
Er is inmiddels goed nieuws. De RDW gaat halverwege augustus een dienst aanbieden aan de Nederlandse vliegscholen waarmee iedereen in het buitenland een A1-A3 of A2 certificaat kan aanvragen. Dit heeft de RDW inmiddels aan alle opleiders, waaronder ons, laten weten. Dus: woon je niet in Nederland, maar ben je wel geslaagd bij een NL vliegschool, dan kun je bij de RDW straks jouw certificaat aanvragen. Ik hoop dat ze de deadline halen. Als het allemaal geregeld is, dan laat ik nog wel even weten.
Ohhh, dat is gaaf zeg. Heel gaaf als je me op de hoogte kunt houden want hier in Noorwegen is het niet altijd makkelijk om tijd vrij te maken om ook te volgen wat er in NL gebeurd. Dank bij deze en bij voorbaat voor de mogelijk nog volgende informatie betreffende de mogelijkheden!