deadline

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Henk0401

New Member
Lid geworden
22 jan 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
9
Punten
3
Leeftijd
73
Locatie
Bellingwolde
Goedemiddag,

Ik las dat drones in de toekomst een keurmerk moeten hebben. Of er ook en transponder aan boord moet zijn werd niet over gerept. In dezelfde tekst werd gezegd dat "bestaande" drones "gedoogd" zouden worden tot 2023. Maar wat is dan de bedoeling met drones die bijvoorbeeld dit jaar worden aangeschaft? Kun je die dan bij het grof vuil zetten? Lijkt mij toch niet. Wie weet of hier het e.e.a. van bekend is? Alvast bedankt!
 
Die (minus < 250gr varianten zoals de DJI Mini 2) vallen dan onder de subcategorie A3.
 
Die (minus < 250gr varianten zoals de DJI Mini 2) vallen dan onder de subcategorie A3.

Dat klopt niet , de mini 2
Zonder cx label valt nog steeds onder open sub cat.a1. in 2023
Alle drones boven de 250gr, zoals mavic airs, pro,zoom vallen dan onder legacy drones , open sub cat.a3


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo en JosW
Dat klopt niet , de mini 2
Zonder cx label valt nog steeds onder cat.a1. in 2023
Alle drones boven de 250gr, zoals mavic airs, pro,zoom vallen dan onder legacy drones , cat.a3


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Dat is ook wat ik zei.
Onder de 250 gram blijft de drone in de categorie waar hij nu in valt, maar de rest valt onder subcategorie A3.
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt. Maar de indeling is mij bekend. Maar hoe zit het met een drone, zwaarder dan 250 gr., zonder label? Mag je daarmee nog vliegen na 1 januari 2023, of kunnen die, zoals ik eerder zei, bij het grof vuil? Ik ben van plan een volgende drone aan te schaffen, maar doe dat natuurlijk niet als ik er na 1-1-2023 niet mee kan (mag) vliegen
 
Ja, maar je moet dan aan A3 eisen voldoen. Dus: te alle tijden 150 meter afstand houden van mensen, bebouwing, industrie- en recreatiegebieden.
 
Ok, maar mag ik nu wel of niet zonder label vliegen? Dat was steeds de vraag
 
De drone die je nu koopt zonder Cx label krijgt ook achteraf geen Cx label meer, maar ook na 2023 kun je dus gewoon blijven vliegen, maar dan met strengere (bovengenoemde) A3 eisen. Voor A3 moet je dus wel je A1/A3 bewijs krijgen en jezelf als exploitant registreren.
 
Ok, duidelijk. Gaan we dat papiertje wel even halen, zolastig zal het niet zijn. Bedankt.
 
Ok, maar mag ik nu wel of niet zonder label vliegen? Dat was steeds de vraag
Tuurlijk mag dat; er bestaan bij mijn weten nog helemaal geen drones die met een Cx class-label zijn of worden verkocht op het moment.
 
Ok, bedankt. Maar de indeling is mij bekend. Maar hoe zit het met een drone, zwaarder dan 250 gr., zonder label? Mag je daarmee nog vliegen na 1 januari 2023, of kunnen die, zoals ik eerder zei, bij het grof vuil? Ik ben van plan een volgende drone aan te schaffen, maar doe dat natuurlijk niet als ik er na 1-1-2023 niet mee kan (mag) vliegen
Niet bij het grof vuil, maar in de A3 categorie. Als je vandaag iets "groots" wil aankopen, wacht je best op Cx labels, anders koop je een kat in een zak. Dan natuurlijk de nodige opleidingen e.d.

Het enige wat vandaag future-proof is, zijn de <250gr toestellen zonder label, omdat die in A1 blijven na 1/1/2023.

PS. A3 is erg beperkend, dus lees het ff na alvorens je een aankoop doet.