Dikte / hoogte van de mist

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

VikingRider 01

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
343
Waarderingsscore
116
Punten
43
Leeftijd
73
ik ben op zoek naar een link om de mistlaag te kunnen zien. Achtergrond: ik wil foto's maken van objecten, welke net boven de mist uit komen. Daarbij wil ik niet de maximaal toegestane vlieghoogte overschrijden.
Vlak bij Lopik staat / stond de KNMI meettoren, die met een hoogte van 213 meter werkt.
KNMI - Meetmast Cabauw
Ik zou graag zelf kunnen zien wat de laagdikte van de mist is. Misschien zijn er andere bronnen, bijvoorbeeld in de burgerluchtvaard?
 
  • Leuk
Waarderingen: henk groesbeek
OGIMET (Form to request gramet aero) geeft wolkenlagen aan, als functie van de tijd.
Vul in bij ICAO voor Schiphol EHAM, voor Groningen EHGG, voor Maastericht (Beek) EHBK (of andere ICAO codes, Google er maar eens op; in NL begint alles met EH)
Geeft een grafiek van de komende 24H. Hoogtes staan in hft, dus hondertallen voeten. Twee nullen er achter en delen door drie = meters (50 hft = 5000 ft = ongeveer 1500 meter; 1524 als je het echt officieel uitrekent).

Ik weet niet wat er met mist gebeurt; of dat weergegeven wordt als een wolkenlaag op de grond - wat het in feite is.
Wel is bijvoorbeeld ook het nulgradenniveau te zien, wat i.c.m. bewolking natuurlijk een mooie icing indicator is.

Voor de luchtvaart een zeeer bruikbare, voor dronen wellicht wat minder, maar geef het eens een duw :)
 
  • Leuk
Waarderingen: VikingRider 01
Wow @Eric-Jan dat is een heel interessante pagina. Je kan ook een route ingeven door de ICAOs te splitsen met een _ Bv EHAM_EHGG. Ideaal voor (echte) piloten (of passagiers) :)
 
Bedankt Eric-Jan, dit is helemaal wat ik zoek. Ik heb mij er een beetje in verdiept. ALs ik wil weten wat er, bijvoorbeel in Almere, voor omstandigheden zijn, geef ik 2 luchthavens die in een lijn over Amere licht in. Op de afstadbalk kan ik goed de locatie vinden.
Ik geef dan EHAM_EHLE in (EHAM = Schiphol en EHLE = Lelystad). Van links naaar rechts op de afstandbalk het ca 21 km punt opzoeken. Dus heel veel locaties bekijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Wil de pret niet bederven maar moet je niet te allen tijde je drone in zicht hebben VLOS?


.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Klopt. Maar Viking Rider 01 vertrouw ik wel, wat dat betreft. En dat kan ook gewoon, hoor, VLOS vliegen in dat geval.
Stel je hebt een grondmist met 150 m zicht, maar het laagje is maar 50 meter dik en die kerktoren die je wilt filmen is 112 m hoog, dan heb je verticaal omhoog prima zicht op je drone en zelfs onder een hoek van 45 graden ook nog redelijk. Hoe verder van je af je drone vliegt, hoe lastiger het wordt om 'm nog te zien, daar heb je zeker gelijk in.
Als je dan op een meter of 200 van de kerk af opstijgt, is het net alsof de bovenste helft van de kerktoren zweeft.

Hier een plaatje vanaf de andere kant:
ef72d34a371a7cac8b6d1316426ab202.jpg

Ik was hier vertrokken met marginaal zicht in de wetenschap dat het boven een laag (OK, een inversie, geen mist, maar het effect is hetzelfde) beter zou zijn en later op zou knappen.
Wat je ziet is dat je dicht bij het toestel, bijna recht naar beneden, nog wel grond details ziet, maar verderop, richting de horizon helemaal niet.
Zo werkt dat met een dunne laag mist ook, maar dan wil je wel graag vooraf weten hoe dik die laag is, voordat je je investering door de vochtigheid (en potentieel ijs) stuurt. En vandaar deze vraag, denk ik.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik Vlugt
Thnx. En zoals je het uitlegt, en onder die condities kan het effect van een misttapijt prachtig zijn. Weer wat geleerd.


.