Disconnected DJI P3S

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Matthijs

Member
Lid geworden
23 mrt 2018
Berichten
59
Waarderingsscore
36
Punten
18
Leeftijd
22
Locatie
Zeeland
Hoi! Een vraagje: een aantal weken geleden ben ik de lucht in gegaan met mijn DJI P3S, zo'n 10 minuten ging dat uitstekend maar vanuit het niets was de verbinding verbroken en kon ik niets meer doen. Uiteindelijk is hij (gelukkig) uit zichzelf terug gekomen vanwege een lege accu. Ik had het geluk dat ik maar +/- 150m afstand had, de drone zat op dat moment denk ik op ongeveer 70m hoogte.
Nu is mijn vraag, wat kan daar de oorzaak van zijn?? En hoe kan ik het voorkomen de volgende keer?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hilbrand
Niemand een idee?
Het valt me op dat je met de P3S geen grote afstanden kunt vliegen want gisteren vloog ik 300 meter van de plek waar die is opgestegen en verloor weer zijn signaal. Of kan het zijn dat ik iets fout doe?
 
Waren er wellicht omgevingsfactoren in de buurt die mogelijk het signaal verstoorden dan wel afzwakten, denk aan hoogspannings- en zendmasten bijvoorbeeld? Ook een hoge luchtvochtigheid/ neerslag kan de sterkte van het radiosignaal doen afnemen als gevolg van atmosferische demping. Tot slot is er nog de afstandsbediening zelf en de antenne's. Mogelijk zijn deze beschadigd en/ of niet juist gepositioneerd. Het is belangrijk dat de antennes (gezien vanuit de lengterichting) zo haaks mogelijk op de drone zijn gericht. Ook wanneer jezelf een andere kant op kijkt kan je signaal al snel wegvallen.
 
Volgens de specs is zijn maximale afstand 1 mijl of 1600 meter. Dus hij heeft niet zo’n sterke ontvangst en zal gevoelig zijn voor omgevingsfactoren die Bob al had beschreven. Ga je een booster kopen, probeer er eerst een uit en beknibbel niet op de prijs.
 
Volgens de specs is zijn maximale afstand 1 mijl of 1600 meter. Dus hij heeft niet zo’n sterke ontvangst en zal gevoelig zijn voor omgevingsfactoren die Bob al had beschreven. Ga je een booster kopen, probeer er eerst een uit en beknibbel niet op de prijs.

Ik kan het mis hebben maar als het goed is is het bereik zelfs nóg minder. Zowel van de P3 Standard als de P3 SE is het maximale bereik volgens de specsheet, uitgaande van de Europese CE limiet, 'maar' 500m. En dat is dan nog op basis van de meest ideale omstandigheden en het afwezig zijn van allerlei omgevingsfactoren (fysiek en meteo gerelateerd). In de praktijk zul je die 500m dus bij lange na niet halen en mag je m.a.w. al blij zijn dat je onlangs nog de 300m hebt kunnen aantikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Ik was toen wel in de buurt van een zendmast, dat zou het ook nog geweest kunnen zijn.
Maar wat ik zo apart vind is dat hij maar op een kleine afstand zijn signaal verloor, en ook niet meer oppakte.

Kun je dat Europese limiet van 500 meter nog ergens aanpassen?
 
Zo ver ik weet niet, en mocht dat wel zo zijn ben je in feite illegaal bezig. Die Europese CE limiet volgt uit de frequenties die in de EU zijn vrijgegeven voor dergelijke toepassingen. In de VS zijn de vrijgegeven frequenties anders en tevens sterker, waardoor je o.b.v. het daar geldende FCC (i.p.v. CE) certificaat verder kunt vliegen met exact dezelfde drone. Dezelfde frequenties zijn in de EU óók aanwezig, maar niet vrijgegeven. Je loopt dus het risico dat je, mocht het überhaupt lukken om middels FCC te vliegen, problemen met het Agentschap Telecom krijgt bij een eventuele controle.
 
Ah oke, dan moet ik het er mee doen. Overigens is dat geen probleem omdat ik voornamelijk foto's maak en dus geen lange afstanden hoef te vliegen voor mooie shots, maar het kan soms wel een beetje vervelend zijn.