Hallo,
Eergisteren ontving ik een e-mail van Dutch Drone Academy waar een discussie dieonlangs is ontstaan over de omschrijving van het gewicht van de DJI Mini 2.
Ik citeer (ongeveer):
Volgens de wet kan zonder vliegbewijs worden gevlogen met een drone met een MTOM van 249 gram. Volgens de specificaties van DJI heeft de Mini een Takeoff Mass (TOM) van 249 gram. De MTOM wordt niet benoemd door DJI. Wat blijkt? De MTOM ligt ruim boven de 249 gram. Mogelijk mag men dus met de DJI Mavic Mini (2) niet vliegen zonder vliegbewijs.
Belangrijk is hier om aan te geven wat het verschil is tussen MTOM en TOM.
En dus ik wacht ook maar even af.
Mvrgrt. Jan
Eergisteren ontving ik een e-mail van Dutch Drone Academy waar een discussie dieonlangs is ontstaan over de omschrijving van het gewicht van de DJI Mini 2.
Ik citeer (ongeveer):
Volgens de wet kan zonder vliegbewijs worden gevlogen met een drone met een MTOM van 249 gram. Volgens de specificaties van DJI heeft de Mini een Takeoff Mass (TOM) van 249 gram. De MTOM wordt niet benoemd door DJI. Wat blijkt? De MTOM ligt ruim boven de 249 gram. Mogelijk mag men dus met de DJI Mavic Mini (2) niet vliegen zonder vliegbewijs.
Belangrijk is hier om aan te geven wat het verschil is tussen MTOM en TOM.
- MTOM: Maximum Take of Mass, de maximale massa waarbij de drone is gecertificeerd om op te stijgen vanwege structurele of andere limieten. Dit is de massa inclusief goedgekeurde accessoires zoals bijv. de propeller guards van DJI.
- TOM: Takeoff Mass, de massa van de drone in zijn huidige staat. Dit kan zonder accessoires zijn.
En dus ik wacht ook maar even af.
Mvrgrt. Jan