Discussie over het gewicht van de Mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JanQ

New Member
Lid geworden
30 dec 2021
Berichten
22
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
76
Locatie
Drunen
Hallo,

Eergisteren ontving ik een e-mail van Dutch Drone Academy waar een discussie dieonlangs is ontstaan over de omschrijving van het gewicht van de DJI Mini 2.

Ik citeer (ongeveer):

Volgens de wet kan zonder vliegbewijs worden gevlogen met een drone met een MTOM van 249 gram. Volgens de specificaties van DJI heeft de Mini een Takeoff Mass (TOM) van 249 gram. De MTOM wordt niet benoemd door DJI. Wat blijkt? De MTOM ligt ruim boven de 249 gram. Mogelijk mag men dus met de DJI Mavic Mini (2) niet vliegen zonder vliegbewijs.

Belangrijk is hier om aan te geven wat het verschil is tussen MTOM en TOM.
  • MTOM: Maximum Take of Mass, de maximale massa waarbij de drone is gecertificeerd om op te stijgen vanwege structurele of andere limieten. Dit is de massa inclusief goedgekeurde accessoires zoals bijv. de propeller guards van DJI.
  • TOM: Takeoff Mass, de massa van de drone in zijn huidige staat. Dit kan zonder accessoires zijn.
Er wordt over dit onderwerp nu gewacht op een verklaring van EASA en/of DJI.
En dus ik wacht ook maar even af. :)

Mvrgrt. Jan
 
Die discussie loopt al zeer lange tijd. EASA spreekt inderdaad over MTOW, en DJI heeft heel slinks 249 gram op de Mavic Mini / Mini 2 gezet, maar dat is de TOW zonder accessoires zoals prop guards. DJI geeft de 'echte' MTOW van de Mini 2 simpelweg niet op, ook niet in de handleiding.

Ik heb hier lang onderzoek naar gedaan. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat de ILT de Mavic Mini destijds in het luchtvaartuigregister inschreef als drone met 249 gram, en dat er voor wat betreft handhaving ook uitgegaan zou worden van deze <250 gram waarde. Maar goed, drones worden tegenwoordig niet meer geregistreerd, en de discussie blijft maar doorgaan.

Ik zie het eerlijk gezegd meer en meer als een theoretische discussie. Want als jij na 1-1-2023 met je Mini 2 wordt aangehouden, dat weet een handhaver echt het verschil niet tussen TOW en MTOW. Het feit dat er in koeienletters 249 gram op de drone staat maakt het alleen maar onduidelijker voor de handhaver. En als jij vliegt met een drone die daadwerkelijk net geen 250 gram weegt omdat je er verder geen toeters en bellen op hebt gemonteerd, dan lijkt mij dat je gewoon onder artikel 20 lid a van de EU verordening 2019/947 valt (zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0947&from=IT).
 
  • Leuk
Waarderingen: GuusS
Voor de MTOM gaat het om wat gedocumenteerd c.q. gecertificeerd is. Er zijn ook gewone vliegtuigen die op papier gedowngrade zijn naar een MTOM 1999 kg ivm landings en ATC kosten. Structureel kan het vliegtuig meer hebben en voldoet het in dat geval ook boven die MTOM nog aan de specificaties in het Pilot Operating Handbook, je mag dan toch maar tot 1999 kg beladen voor take-off.
Dus als er op papier alleen maar 249 gram te vinden is, dan is dat de gecertificeerde MTOM. Je mag hem dan niet zwaarder maken voir opstijgen, ook al zou hij het constructief aan kunnen.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Ik vind het sowieso een rare discussie. Immers, zowel de Mini als de Mini 2 worden zowel in de standaard uitvoering als in de fly more combo geleverd zonder de extra accessoires die hem mogelijk over de 250 gram zouden kunnen tillen.

Dat je hem kúnt uitrusten met extra's zoals een prop guard, stickers of strobe lights doet daar niets aan af. In de uitvoering waarin hij verkocht wordt zit hij onder de 250 gram.
 
  • Leuk
Waarderingen: BramB
Het gaat uiteindelijk natuurlijk gewoon om het vliegende gewicht, want dat is waar de botsingsenergie vandaan komt.
Maar goed, een handhaver gaat geen weegschaaltje meebrengen natuurlijk.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik vind het sowieso een rare discussie. Immers, zowel de Mini als de Mini 2 worden zowel in de standaard uitvoering als in de fly more combo geleverd zonder de extra accessoires die hem mogelijk over de 250 gram zouden kunnen tillen.

Dat je hem kúnt uitrusten met extra's zoals een prop guard, stickers of strobe lights doet daar niets aan af. In de uitvoering waarin hij verkocht wordt zit hij onder de 250 gram.
Euhh, de fly more komt met propguards hoor
 
Ik zie nu dat ie wel bij de Mavic Mini zit. Dat wist ik inderdaad niet.
1644390161388.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Die discussie loopt al zeer lange tijd. EASA spreekt inderdaad over MTOW, en DJI heeft heel slinks 249 gram op de Mavic Mini / Mini 2 gezet, maar dat is de TOW zonder accessoires zoals prop guards. DJI geeft de 'echte' MTOW van de Mini 2 simpelweg niet op, ook niet in de handleiding.

Ik heb hier lang onderzoek naar gedaan. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat de ILT de Mavic Mini destijds in het luchtvaartuigregister inschreef als drone met 249 gram, en dat er voor wat betreft handhaving ook uitgegaan zou worden van deze <250 gram waarde. Maar goed, drones worden tegenwoordig niet meer geregistreerd, en de discussie blijft maar doorgaan.

Ik zie het eerlijk gezegd meer en meer als een theoretische discussie. Want als jij na 1-1-2023 met je Mini 2 wordt aangehouden, dat weet een handhaver echt het verschil niet tussen TOW en MTOW. Het feit dat er in koeienletters 249 gram op de drone staat maakt het alleen maar onduidelijker voor de handhaver. En als jij vliegt met een drone die daadwerkelijk net geen 250 gram weegt omdat je er verder geen toeters en bellen op hebt gemonteerd, dan lijkt mij dat je gewoon onder artikel 20 lid a van de EU verordening 2019/947 valt (zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0947&from=IT).
Eigenlijk is dezelfde discussie ook mogelijk voor de Mavic 3. Deze weegt nét geen 900gr> 899gr in de cine versie. En als er dan een 5G module zou bijkomen... Of een 'nachtlampje'? Hopla.... Ik volg Wiebe hier in . ... En die brave Deense Youtube clickbait meneer zit me toch wat té veel drama queen te spelen hierin....
 
Eigenlijk is dezelfde discussie ook mogelijk voor de Mavic 3. Deze weegt nét geen 900gr> 899gr in de cine versie. En als er dan een 5G module zou bijkomen... Of een 'nachtlampje'? Hopla.... Ik volg Wiebe hier in . ... En die brave Deense Youtube clickbait meneer zit me toch wat té veel drama queen te spelen hierin....
Klopt, voor de Mavic 3 is het verhaal exact hetzelfde. DJI speelt een schimmig spel door niet duidelijk te zijn over de MTOW van hun lichtere drones, in de hoop dat ze daarmee retroactief toegelaten gaan worden tot het Cx-label programma, is mijn idee. En heel eerlijk gezegd volg ik DJI hier wel in. De EU regels zijn immers risicogebaseerd. Dus als jij het risico binnen de grenzen houdt door de drone niet zwaarder te maken dan het startgewicht zonder extra toeters en bellen, dan voldoe je in mijn optiek aan de geest van de wet. Die Deense youtuber doet op zich goed werk, want hij diept het onderwerp goed uit, alleen zit-ie net op de verkeerde knoppen te drukken bij EASA IMHO.
 
On topic. Ik kwam volgend artikel tegen. Eigenlijk wilde ik zelf eens kijken wat een Mini2 kan tillen.
Hij zal niet ver gevlogen hebben maar toch wel imposant dat die kleine rakker zijn eigen gewicht de lucht in krijgt.

A DJI Mini 2 carried its own weight in drugs across the US border A DJI Mini 2 carried its own weight in drugs across the US border

The Drug Enforcement Administration (DEA) is investigating a drug trafficking incident where a tiny DJI Mini 2 drone was used to smuggle 259g of meth – 10g more than the drone’s own weight – across the US border.


A search warrant released recently provides more details into the incident that occurred on October 7, 2021.

According to the affidavit, a US Border Patrol Agent assigned to California’s Tecate border received a radio dispatch around 8:40 a.m. that a drone had been spotted flying over the 25-foot-high US-Mexico international boundary fence. As the agent went to investigate, he saw the drone hovering over a nearby parking lot before ascending to the ground into an open lot.

Within moments, a gray Mercedes with California license plates entered the nearly empty parking lot and pulled up right next to the drone. The agent intervened and picked up the drone, only to discover an attached bundle whose contents later tested positive for methamphetamine.

While the Mercedes driver has claimed that he was hired to pick up something from the parking lot and take it to Los Angeles, the DEA has now turned its attention toward the drone that did not appear in the FAA registration database.

Among other things, the DEA wants to search the DJI Mini 2 for flight logs, telemetry data, data regarding distances between the drone and the operator, and any photos or videos the drone may have taken. It’s not clear from the warrant whether DJI has been approached to share information about the operator.
 
On topic. Ik kwam volgend artikel tegen. Eigenlijk wilde ik zelf eens kijken wat een Mini2 kan tillen.
Hij zal niet ver gevlogen hebben maar toch wel imposant dat die kleine rakker zijn eigen gewicht de lucht in krijgt.

A DJI Mini 2 carried its own weight in drugs across the US border A DJI Mini 2 carried its own weight in drugs across the US border

The Drug Enforcement Administration (DEA) is investigating a drug trafficking incident where a tiny DJI Mini 2 drone was used to smuggle 259g of meth – 10g more than the drone’s own weight – across the US border.


A search warrant released recently provides more details into the incident that occurred on October 7, 2021.

According to the affidavit, a US Border Patrol Agent assigned to California’s Tecate border received a radio dispatch around 8:40 a.m. that a drone had been spotted flying over the 25-foot-high US-Mexico international boundary fence. As the agent went to investigate, he saw the drone hovering over a nearby parking lot before ascending to the ground into an open lot.

Within moments, a gray Mercedes with California license plates entered the nearly empty parking lot and pulled up right next to the drone. The agent intervened and picked up the drone, only to discover an attached bundle whose contents later tested positive for methamphetamine.

While the Mercedes driver has claimed that he was hired to pick up something from the parking lot and take it to Los Angeles, the DEA has now turned its attention toward the drone that did not appear in the FAA registration database.

Among other things, the DEA wants to search the DJI Mini 2 for flight logs, telemetry data, data regarding distances between the drone and the operator, and any photos or videos the drone may have taken. It’s not clear from the warrant whether DJI has been approached to share information about the operator.
Dat is dan iig een boete voor het boven niet betrokken personen vliegen in open categorie A1 met een drone die incl payload meer weegt dan 250 gram ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Crimino
EASA geeft hier inderdaad 2 verschillende berichten over.
Zelf houd ik me maar vast aan wat ze in december 2020 hebben aangegeven in een interview:
What are the new rules for legacy drones <250g (DJI Mavic Mini)?. Do they follow Class 0 or Class 1 rules? Will that change after the 2 years transition period?

The market regulation in general does not allow to retrofit products already in the market. However the EU Commission recently finalised a procedure to allow the retrofit for drones. The procedure may only be activated by the drone manufacturer.

See also:
Open Category:
https://www.easa.europa.eu/the-agency/faqs/drones-uas#category-drones-without-classidentification-label-’open’-category-.

Specific Category:
https://www.easa.europa.eu/the-agency/faqs/drones-uas#category-drones-without-classidentification-label-in-the-‘specific’-category/

You will always be able to operate your Legacy drones also after 1 January 2023 in A1 if the weight is below 250 g or in A3 if below 25kg.

Dit is terug te vinden op pagina 4 van de samenvatting: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Livestream questions answers leisure drones 9 Dec.pdf
 
  • Leuk
Waarderingen: GuusS
Ik snap de discussie niet helemaal. De site van rijksoverheid is er erg duidelijk over. Daar wordt niet gesproken over TOM of MTOM, maar over het gewicht dat de drone heeft bij het opstijgen, dus het werkelijke gewicht....
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220305-205344.png
    Screenshot_20220305-205344.png
    206,4 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: johjoh