Dit draadje gaat lang worden.

  • Onderwerp starter Dennis Mengerink
  • Startdatum
Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
D

Dennis Mengerink

Guest
Uiteraard is het een lastig onderwerp, maar wil toch graag mijn visie even delen en vragen hoe jullie er tegenover staan.

Ik ben:
- Een recreatieve dronepiloot.
- Heb geen KvK.nr.
- Dronen en fotografie is mijn hobby.

Nu komt het:

Als hobby-fotograaf met een spiegel-reflex, wat ik jaren heb gedaan als huwelijksfotograaf en nog steeds doe, mag ik extra inkomsten genereren buiten dat ik sta ingeschreven bij de K.v.K. Als ik deze inkomsten maar netjes aangeef bij de belastingdienst is er niets aan de hand en is volkomen legaal. (Klein beetje naar de belasting/neveninkomsten uit hobby). Mits ik maar binnen een bepaald bedrag blijf.

Voorbeeld: Nu heb ik weer een bruidsreportage en neem mijn drone mee (Mavic mini) voor een leuke groepsfoto, ik ben nog steeds hobbymatig bezig en heb geen commerciële insteek.

NERGENS kan ik een artikel vinden dat dit niet mag.

Even voor de duidelijkheid, ik ben dus NIET commercieel bezig zolang ik onder de maximaal aanvaardbare grens zit wat betreft extra inkomsten!

Groeten, Dennis.
 
Als het met een spiegelreflex is toegestaan, zou ik niet inzien waarom het niet toegestaan zou moeten zijn voor een camera die aan een drone vast zit. Gelijke monniken, gelijke kappen zou ik zeggen.
Ben benieuwd naar de andere reacties in dit draadje.
 
Je bestuurt een luchtvaartuig, dus is de luchtvaartwet van toepassing.
Volgens de luchtvaartwet mag je alleen tegen vergoeding vliegen als je een commercieel brevet hebt. Voor drones is daar ROC (of ROC light) voor bedacht. Totdat de EU regels van kracht zijn (daarin wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen commercieel en hobbymatig) mag je dus geen inkomsten verkrijgen uit het vliegen met je drone, ongeacht of je met die inkomsten onder de drempel van de belastingdienst blijft.
Gewoon een erfenis van een wetgevingsstelsel dat nog uit de jaren 40 stamt, dus. Dat wordt later dit jaar rechtgetrokken en handhaving is er sowieso niet op geweest (wel in de bemande luchtvaart, trouwens), dus niet echt iets om je al te druk over te maken.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en peSHIr
Hi Dennis, voor de luchtvaartwet is het antwoord eenvoudig: er is sprake van beroepsmatig gebruik zodra er sprake is van een opdracht of inkomsten uit het gebruik van de opnamen. Dus je moet ook met een Mavic Mini in principe een ROC-light hebben om de drone voor dit doel in te zetten.

Maar vanaf 1 juli 2020 wordt alles anders: dan wordt de EU drone-regelgeving ingevoerd. Dat betekent o.a. dat er geen verschil meer zal zitten tussen recreatief en beroepsmatig gebruik. Een Mavic Mini heeft dan als voordeel dat je vanwege het lage gewicht (<250 gram) niet eens een theorieopleiding hoeft te doen. Wel zul je je als dronevlieger moeten gaan registreren, omdat de drone beschikt over een camera waarmee je opnamen kunt maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en peSHIr
Maar goed, je wilde een artikel om naar te verwijzen:

Allereerst: een drone is een luchtvaartuig in de zin van de wet luchtvaart
Artikel 1.1 Wet luchtvaart

Vervolgens: om een luchtvaartuig in het Nederlandse luchtruim te bedienen heb je een bewijs van bevoegdheid nodig
Titel 2.1 Wet luchtvaart

Bedien je een luchtvaartuig binnen de privileges van je bewijs van bevoegdheid tegen vergoeding, dan moet je aan nog meer eisen voldoen:
Artikel 4.1 Wet luchtvaart
Lees voor AOC ROC (Air Operator Certificate / RPAS Operator Certificate), want daar zal vast een aparte regeling voor geschreven zijn die ik nu even niet voorhanden heb (en opzoeken duurt me op dit moment iets te lang / vindt mijn baas vast niet leuk ;))

Een en ander wordt gesterkt door de artikelen van de wet luchtvaart die geciteerd worden in de regeling modelvliegen wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147


Maar wel snel lezen, want zoals Wiebe al schreef, over een paar maanden is er wèl speciefiek voor drones geschreven wetgeving ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en peSHIr