Dit verandert er op 1 januari voor dronepiloten in de Open categorie

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Waarderingsscore
3.071
Punten
113
Leeftijd
47
Website
www.dronewatch.nl
Dit verandert er op 1 januari voor dronepiloten in de Open categorie

Ben jij, net zoals het gros van de dronevliegers in Nederland en België, actief in de Open categorie? Dan is het goed om te weten dat er op 1 januari 2024 één en ander gaat veranderen. Zo ben je in veel gevallen verplicht om je exploitantnummer uit te gaan zenden tijdens je dronevluchten.

Lees verder

• Leuk
Waarderingen: cappellen en BramB
Ik denk best veel na, en vroeg me wat af..

Ok, dan heb je een fpv drone van meer dan 250 gram, dan vlieg je dus in A3. 150 meter van gebouwen en mensen..

Maar je mag natuurlijk wel binnen vliegen. Terwijl ik dat dacht reed ik langs een groot pand, met een loods in aanbouw.. Die loods was niks meer dan een paar stalen balken. Toen vroeg ik me af.. vlieg je dan binnen of buiten als je binnen dat geraamte vliegt..

Wat is de definitie van binnen? Moet er een dak op? Is onder een afdak binnen? Of moeten er vier muren zijn en een dicht dak? Ook met bv ctr in het achterhoofd

DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next (long) video: Roadtrip New Zealand

Zodra de drone redelijk makkelijk naar buiten kan vliegen (denk aan een open parkeergarage), heb je te maken met de gewone regelgeving. Voor echt indoor vliegen is het een ander verhaal; dan zijn de regels niet van toepassing.

Is er ergens meer informatie te vinden over hoe technische beperkingen geïmplementeerd moeten worden? Als ik met mijn sub 250 gram FPV drone in A1 wil blijven vliegen is het dan bijvoorbeeld voldoende als ik in Betaflight een throttle limit instel zodat de snelheid onder de 19 meter per seconde blijf. Die ik er dan af kan halen als ik ergens boven een weiland in A3 wil vliegen? Uiteraard met vliegbewijs en dergelijke.

D
Is er ergens meer informatie te vinden over hoe technische beperkingen geïmplementeerd moeten worden? Als ik met mijn sub 250 gram FPV drone in A1 wil blijven vliegen is het dan bijvoorbeeld voldoende als ik in Betaflight een throttle limit instel zodat de snelheid onder de 19 meter per seconde blijf. Die ik er dan af kan halen als ik ergens boven een weiland in A3 wil vliegen? Uiteraard met vliegbewijs en dergelijke.
Dat is een hele goede vraag, en ik denk eerlijk gezegd dat zowel EASA als ILT en handhavers (politie) daar nog niet echt over nagedacht hebben. Mij klinkt het als een heel acceptabele oplossing in de oren. Dat gezegd hebbende, vraag ik me af hoe hier ooit op gehandhaafd kan gaan worden. Houd er overigens wel rekening mee dat VLOS vereist is in A1. Dus FPV vliegen kan alleen als er een observer bij is...

D

Dat is een hele goede vraag, en ik denk eerlijk gezegd dat zowel EASA als ILT en handhavers (politie) daar nog niet echt over nagedacht hebben. Mij klinkt het als een heel acceptabele oplossing in de oren. Dat gezegd hebbende, vraag ik me af hoe hier ooit op gehandhaafd kan gaan worden. Houd er overigens wel rekening mee dat VLOS vereist is in A1. Dus FPV vliegen kan alleen als er een observer bij is...
Ik heb in de nu drie jaar dat ik vlieg nog nooit een handhaver gezien, maar wil zo dicht mogelijk bij de regelgeving blijven. Eens kijken hoe ik die snelheid erin krijg. Als ik een GPS aan de drone hang kom ik boven de 250 gram. Om daar nou een vliegbewijs voor te gaan halen is ook weer zoiets.

De verdere regels zijn me bekend. Het zijn puur de vragen die naar aanleiding van de nieuwe regels bij me op komen. Maximale snelheid, hoogte is nog wel aardig duidelijk als we er uit kunnen komen wat zelfbouw is natuurlijk. Fijn als je in een niche vliegt. Ik vraag Droneshop voortaan of de de drone uit elkaar schroeven voor ze hem opsturen. Schroef ik hem zelf weer in elkaar zodat het zelfbouw is :rolleyes:

• Leuk
Waarderingen: Stephan_Haas
Bij het gebruik van drone's < 250gr hoef je geen online cursus te volgen. Desondanks dien je u toch wel aan de hele regelgeving te houden. Waar baseert men zich op om ook voor die categorie niets in te voeren om zeker te zijn dat velen zonder die kennis overal gaan vliegen? ter info... vlieg zelf al 5 jaar met Spark en opleidings certificaat.

Bij het gebruik van drone's < 250gr hoef je geen online cursus te volgen. Desondanks dien je u toch wel aan de hele regelgeving te houden. Waar baseert men zich op om ook voor die categorie niets in te voeren om zeker te zijn dat velen zonder die kennis overal gaan vliegen? ter info... vlieg zelf al 5 jaar met Spark en opleidings certificaat.
Dat is een goede vraag. Waarschijnlijk had EASA niet voorzien dat de sub 250 gram drones zich zo snel zouden ontwikkelen. Waarschijnlijk dachten ze toen nog aan speelgoedspul dat niet hoger dan 10 meter zou komen. Maar de ontwikkelingen gingen hard, en nu is een drone van 250 gram gewoon een volwaardige drone. En ja, eigenlijk zou je dan even wat basisregels moeten kennen.

Er zijn voldoende activiteiten die je kan doen waarbij je wel schade aan kan brengen aan de eigendommen van anderen maar waarvoor je geen verplichte cursus of registratie hoeft te doen. En daar zitten activiteiten bij waar je heel wat meer schade kan maken dan met een drone van 35 gram. Als ik met die drone buiten wil vliegen moet er een registratienummer aan zitten waarmee ik vindbaar ben. Als ik met pijl en boog op pad wil kan dat zonder enige vorm van registratie. Er wordt dan verwacht dat ik mezelf op de hoogte stel van de regels en me aan de normale wet- en regelgeving hou.

In de luchtvaartwet staat dat je tot maximaal 250 gram iets uit een vliegtuig mag gooien zonder speciale vergunningen. Die grens is gebaseerd op de kinetische energie in het geval van een botsing (zowel met een ander luchtvaartuig als met een object op de grond), want die energie bepaalt grosso modo de schade.
Dat is waar het getalletje vandaan komt.

Wil niet zeggen dat als iemand een object van 250 gram uit een vliegtuig gooit, je dat dan moet proberen terug te koppen, want dan is de schade toch wel aanmerkelijk...

Maar goed, daar komt initieel het getalletje vandaan. Dat is ook de standaard voor impact tests van luchtvaartuigen.
In hoeverre dat getalletje uit wetgeving die al meer dan een halve eeuw oud is nog actueel en relevant is, laat ik even in het midden ;)

• Leuk
Waarderingen: wdejager en bat-ham
Nou heeft een vriend van mij een radiografische helikopter, zonder camera, ding weegt gok ik meer dan een kilo, als ik dan nadenk over in welke categorie hij komt gok ik A3, hij zal z'n A1/A3 moeten halen, en ik denk dat hij zichzelf moet registreren..

Heb ik gelijk of is zo'n modelvliegtuig heel wat anders dan een drone?

IMG_4285.JPG

DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next (long) video: Roadtrip New Zealand

Er is regeltechnisch gezien niet echt onderscheid tussen zo'n RC helicopter en een drone. Dus inderdaad: A1/A3-bewijs halen, registreren als operator, exploitantnummer op een brandplaatje zetten en dat op de heli plakken, en dan vliegen in Open cat A3. Of even contact opnemen met een modelvliegclub, volgens mij komen er modelvliegzones waar modellen meer mogelijkheden krijgen (zoals max 300m hoog vliegen).

• Leuk
Waarderingen: DDD
Ik had ook al iets meegekregen o.a. de 120 meter hoogte beperking. Ik heb de mogelijkheid om via DJI een ontheffing te krijgen omdat mijn Mini 4 Pro van voor 2024 is aangeschaft, je moet dan twee foto's meesturen, met de -0- sticker en serienummer zichtbaar en foto dat de -0- sticker er af met serie nummer zichtbaar, je wordt dan in firmware upgrades uitgezonderd in 120 meter hoogte begrenzing.

Ga ik dat doen? Néé, kijk ik in mijn vlieg log bestanden dan is 44 meter het hoogste wat ik ooit gevlogen heb. Ik gebruik de drone op een andere wijze dan gemiddelde drone gebruiker. Drone beelden zijn in mijn gebruik een aanvulling toevoeging in verfilming van mijn reisvlogs gemaakt op de fiets, motor, auto die ik film met GoPro Here 9 en Insta360 X3, door meer verschillende soorten van beelden uit meerdere posities te verfilmen krijg je een mooier filmverslag van je activiteiten, ook leuker om naar te kijken.

• Leuk
Waarderingen: bat-ham en Gert Kracht
Ik heb ook de intentie om een DJI Mini 4 Pro aan te schaffen. Die 120 meter begrenzing na 1/1/24 mag er wat mij betreft gewoon op zitten. Met dergelijke hoogtes zie je niet zoveel meer van de omgeving. Het is meer een point of place wat je wilt laten zien. Wat opnames van de omgeving en dan aangevuld met GoPro en video camera beelden. Werkt prima.

• Leuk
Waarderingen: LucW
Nou heeft een zoontje van een vriendin van mij een drone gehad..

Alles in mij zegt dat deze in A3 vliegt, maar die maximale afstand van 80 meter geeft mij het idee van een speelgoeddrone.. Hij heeft wel een camera..

Ik ben in de war..

DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next video: Roadtrip New Zealand. Next trip: Roadtrip Iceland

Laatst bewerkt:
Nou heeft een zoontje van een vriendin van mij een drone gehad..

Alles in mij zegt dat deze in A3 vliegt, maar die maximale afstand van 80 meter geeft mij het idee van een speelgoeddrone.. Hij heeft wel een camera..

Ik ben in de war..
Ik denk ook dat het hier om een speelgoeddrone gaat. De 80 meter slaat hier (denk ik) niet op de maximale hoogte, maar het maximale bereik van de drone. Dat had mijn eerste dronetje ook (Yuneec Breeze), al mocht die iets verder, nl. 100 meter ver.

In eerste instantie zou je zeggen speelgoeddrone, want: Leeftijdsindicatie <14 Jaar [10+]
Ook wordt er in de COC verwezen naar de ''toy directive'', dat is dus ook een indicator.
Ik wijfel echter omdat er geen gewicht bekent is, zelfs, niet te vinden op de officiele website.

Ik gok ook op speelgoeddrone mits < 250gram