DJI Goggles: Heeft geen diopter instelling

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MindBender

New Member
Lid geworden
18 apr 2017
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
52
Locatie
Tilburg
Afgelopen zaterdag mijn DJI goggles binnengekregen. Zowel vormgeving als als afwerking zijn van een zeer hoog niveau. Pairing ging ook zeer intuintief, maar 'registeren' en 'activeren' gaven mij wel weer de indruk dat de (Chinese?) overheid meekijkt.

Helaas heeft het product ook een design-flaw. Eigenlijk is het een design-flater: Het heeft geen diopter-instelling. Wel een veel minder noodzakelijke inter-pupillary distance (IPD) instelling, maar geen instelling om het beeld scherp te krijgen. Je moet dus 20/20 vision hebben, zonder of met bril/lenzen, om het te kunnen gebruiken.

Nu draag ik dus een bril voor veraf, maar dat is helaas niet goed genoeg. Ondanks dat de specificaties het hebben over een scherm op 3 meter afstand, wordt het virtuele scherm in werkelijkheid op veel kortere afstand geprojecteerd. Zo kort zelfs, dat ik - van middelbare leeftijd - hier niet meer op kan accomoderen. En ik kan nog prima accomoderen tot 25cm. Waarschijnlijk zal ik de DJI goggles dus alleen met een leesbril kunnen gebruiken, die ik daar dan speciaal voor moet kopen, omdat een accomodatievermogen tot 25cm nog ruim voldoende is om alles te kunnen lezen.

Ik vraag me af hoe ze dit gemarket hebben: Zou het gericht zijn op de zeer kleine groep mensen van boven de leeftijd waarop ze het kunnen/willen betalen (>27 jaar), maar onder de leeftijd waaronder ze het kunnen gebruiken (<37 jaar)? Ik schat de accomodatieafstand zo'n 10~15cm. Als je een krant op die afstand niet scherp ziet, ben je te oud voor dit product.

De mijne gaat dus terug. Jammer.
 
Zonde van dji ben wel blij dat ik het nu hoor had hem willen bestellen maar nu niet dus hahaha
Thanks voor je post mindbender

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Tja, gisteren even FPV gevlogen met de gimbal in head-tracking mode. En ik moet toegeven dat het toch wel erg intuitief vliegt! FPV kan ik veel meer dan 3rdPV. Ik denk dat ik hem dus toch maar houd...

Maar goed, ik besloot het toch maar te posten, want het is iets dat je moet weten voordat je hem bestelt. En in geen enkele review komt het ter sprake, zelfs niet de reviews met titels als: "Alles wat je moet weten voordat..."
 
Voor 50 / 60 plussers is de aanschaf van de DJI Goggles een vraagteken ???? kunnen we als brildrager wel iets scherp zien ??? in deze goggles.
Hier heb ik een best wel leuk en informatief YT filmpje.


Alleen in het duits sorry !
 
Wat ik hier lees is natuurlijk verschrikkelijk. De bril is dus alleen geschikt voor super gezonde ogen. In de praktijk is deze groep zeer klein.
Ik ben in het gelukkige bezit van 2 "slechte" ogen. De brillenwinkels verkochten mij graag (dure) brillen zonder zich te bekommeren of ik er wel weer mee kan zien. Ik heb een flinke stapel van die krengen liggen.
Door een kontakt met een optometrist zijn mijn optische problemen aangepakt. Daardoor kan ik weer goed zien, vliegen en zelfs mijn beroep als fotograaf weer uit oefenen.
Ik heb de DJI bril besteld en deze gaat regelrecht naar mijn optometrist voor aanpassing op mijn ogen.
Wil jij de naam van mijn optometrist? Stuur even een PB.
 
Hoera, inmiddels in het bezit van een werkende DJI goggles. Besteld in de hoop dat ik het beeld goed kon zien. Maar nee, net als bij de Fatshark (nog steeds 2de hands bij mij te koop) geen scherpte voor mij. Het grote voordeel van de DJI is dat je er een bril onder kan dragen en dat gaat bij de Fatshark niet. Mijn gebruikelijke verzicht bril is +1,25. Mijn computer en leesbril +2, +2,5. Maar deze bleken nog niet voldoende. +3 dan? Al beter en vandaag in de aanbieding bij Kruidvat 2 voor de prijs van 6 Euro +3,5 leesbrillen aangeschaft. Zijn alleen daar in die sterkte te koop of anders laten maken, zie reactie boven. Nu scherp beeld als ik de goggles goed in het midden positioneer. Pixels kan ik nu net onderscheiden en die zijn bij de DJI inderdaad heel klein. Mooie kleuren en overige werking zonder problemen.
Maar de beste videobril die ik qua scherpte voor mijn ogen heb, is de Vuzix WRAP 1200 VR uit 2011. Daar heb ik geen extra brillen voor nodig. Alleen heeft die geen HDMI aansluiting, is alleen analoog.
Maar daar heeft Marmitek een oplossing voor: een HDMI 720/1080 naar analoog composiet converter, De Connect HA13, p/n: 28222. Kost 60,- Euro bij Conrad. Heeft 5 volt nodig uit een klein USB powerbankje en de HDMI out van mijn Nvidia Shield K1 (op android 6 inmiddels ipv 7 vanwege crashende Go app. Is nu weer stabiel). Behalve dat ik dan de Vuzix kan gebruiken, kan ik ook de Fatshark met de Shield te gebruiken. Via HDMI van de Fatshark werkt het niet omdat de Fatshark alleen 720 aan kan en geen 1080. met de Marmitek converter en de analoge ingang van de Fatshark gaat het wel, alleen is die voor mij vanwege de ogen niet bruikbaar. Bovendien is de resolutie van de Fatshark slechts de helft van de Vuzix. De Vuzix is echter niet meer te koop. Er zijn wel heel mooie opvolgers, bijna net zo duur of duurder dan de DJI Goggles, maar ik heb er nu genoeg aan gespendeerd.

Met mijn leesbril van +3,5 en de DJI goggles heb ik een beter en mooier en groter beeld + headtracking, enz. en geen extra tasje voor ontvangers, accu's, e.d. om mijn nek. Ga er zo gauw mogelijk eindelijk met de Mavic mee FPV vliegen. Ik zeg niet waar en wanneer ... FPV is grijs/zwart gebied ;) inmiddels. Wel met 2 man en buiten CTR. Er zullen geen krantenberichten verschijnen.
 
Laatst bewerkt:
DJI goggles...los van de problematiek mbt brildragers en los van de toch wel substantiële prijs....het blijft een afschuwelijk groot monster...binnen enkele jaren zal men er hartelijk mee lachen....het is letterlijk en figuurlijk " geen zicht"..


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb besloten de bril toch maar te houden. Voorlopig accepteer ik maar even dat het beeld niet haarscherp is. Bewegende mensen/voorwerpen in frame houden, gaat nou eenmaal veel beter met deze bril. Als ik later nog eens aan de leesbril moet, zal het wel weer beter worden.

Wel jammer dat de head-tracking nogal veel drift; Na 10 minuten vliegen moet ik mijn hoofd in een compleet andere stand houden om de camera stil en in het midden te houden dan bij take-off.
 
Niet om de pret te drukken,
Nee, laat dat maar aan de Nederlandse overheid over, waarbij niets mag tenzij je er uitrdukkelijk toestemming voor hebt.

Maar door een failliet politieapparaat is de pakkans voor zo'n beetje alles wat niet geatomatiseerd beboet kan worden zo'n 2%, dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Hoewel je je als agent natuurlijk wel gemakkelijker kan laten gelden bij een blanke man met een stuk speelgoed, dan bij een groep straattuig. Aan u de afweging.

Als je een spotter hebt, zoals zo'n beetje overal gebruikelijk is, ben je redelijk verantwoord bezig en lijkt het me geen probleem.
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien zie je met goggles ook prima waar je bent en in welke richting je 'neus' staat.
Een spotter is altijd handig, lijkt me. Zowiezo vind ik 'alleen' vliegen niet echt leuk, maar is natuurlijk ook een 'afweging'.

Bij technisch falen, zonder spotter, kan ik me wel voorstellen dat het lastig is om vanuit FPV-beleving, ineens op zoek te moeten gaan naar iets wat ergens in de lucht hangt.
 
FPV vliegen in NL is inderdaad gewoon verboden. Altijd al geweest, dus niet speciaal iets voor de wetgeving anno 2017, trouwens. Zelfs modelvliegclubs krijgen maar bij uitzondering een "gedogen", dus niet eens een ontheffing, maar een "belofte" (for what it's worth) om niet daarop te handhaven, mits aan een hele stapel voorwaarden wordt voldaan. Indoor evenementen kunnen wel (ook onder voorwaarden) legaal FPV vliegen aanbieden.
FPV heeft als grootste beperking een gebrek aan "situational awareness". Je weet gewoon niet goed genoeg wat er om je heen gebeurt, alleen wat er op het moment zelf, direct vóór je drone gebeurt. In die 10 minuten accuduur kan er best een kind / hond / ... het speelplaatsje oplopen waar jij nou net aan het vliegen bent. Zelfs als je weet dàt er een kind bijgekomen is, weet je nog niet goed genoeg wáár. Die zie je dus pas wanneer je er recht op af vliegt.
Met Phantom/Mavic/Spark-achtigen is de voorwaartse snelheid in het algemeen minder dan met een freestyle / race quad, maar dan loert dus het gevaar van een zijdelingse aanvaring, of botsen tegen obstakels wanneer je camera niet in de vliegrichting gericht is (sommigen bewijzen dat zelfs de camera in de vliegrichting hebben nog geen garantie is voor het ontwijken van obstakels). Plus, je moet voorrang geven aan alle andere luchtruimgebruikers, dus die moet je wel kunnen waarnemen - ook als ze van opzij komen.
En dan heb je inderdaad nog de technische storing (verlies van videoverbinding, gestoord compas, GPS of baro). Daarbij verlies je met het snel afzetten van de bril en het "zoeken" van je drone de kostbare eerste seconden waarin je misschien nog wèl wat had kunnen doen als je gewoon je drone in het zicht zou vliegen, dus inderdaad met continue de oriëntatie onder controle.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Als je een spotter hebt, zoals zo'n beetje overal gebruikelijk is, ben je redelijk verantwoord bezig en lijkt het me geen probleem.
Volgens mij gaat het er niet om wat jij er van vind, maar wat er in de regelgeving staat.
Het stukje van Eric-Jan beschrijft nu precies waar het daadwerkelijk om gaat.
Ik heb ze in de praktijk zien vliegen en hield vaak m'n hart vast.
Als ik ergens kom en er zijn mensen FPV aan het vleigen, dan laat ik de mijne zo-wie-zo in de koffer zitten.