DJI mavic pro crasht bijna

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Janmavicpro

New Member
Lid geworden
10 dec 2018
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
1
Leeftijd
30
Locatie
Hoogeloon
Beste leden, ik ben nieuw hier, en ook met een reden. Mischien dat jullie me kunnen helpen. Gisteren ben ik eigenaar geworden van de Mavic pro, en heb er vandaag voor het eerst mee gevlogen. Het boekje gelezen, veel video’s gekeken hoe ik de eerste keer kon gaan vliegen. Naar een weiland bij ons in het dorp gereden en daar gevlogen ongeveer 10 minuten, dit ging verassend goed! Na een mooie landing wilde ik graag wat meer in het dorp gaan proberen, naast de kerk is een groot plein waar ik hem neergezet had, op de heenweg de drone uitgezet. Toen de afstandbediening ready to go zei ben ik eerst een meter opgestegen, en de drone bleef mooi hangen, dit was de 2e keer en had de drone niet gecalibreerd. Toen ik begon met filmen stuurde ik wat naar links, en ineens zonder ergens aan te komen gaat de mavic alle kanten op en kon ik bijna niet meer sturen. Ik probeerde de drone naar beneden te krijgen en toen hij op me af vloog heb ik hem gevangen.(wat me nu 3 blauwe vingers kost) mijn vraag is hoe kon dit nu gebeuren? Ligt dit aan de calibratie? Ik had alleen de app niet afgesloten richting de 2e plaats. Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt! Gr. jan
 
  • Leuk
Waarderingen: eagle one
Tja Ik moet zeggen dat het niet handig is naast een kerk te vliegen omdat dit verboden is ik zeg daar verder niks meer over

Maar nu je vraag
Een reden zou kunnen zijn dat je de imu niet hebt gecalibreerd


Verzonden met mijn FIG-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67
Tja Ik moet zeggen dat het niet handig is naast een kerk te vliegen omdat dit verboden is ik zeg daar verder niks meer over

Maar nu je vraag
Een reden zou kunnen zijn dat je de imu niet hebt gecalibreerd


Verzonden met mijn FIG-LX1 en de Dronepilots.nl app

Ik lees nergens dat nabij een kerk vliegen verboden is, of hij moet een ‘status’ hebben zoals monument of iets dergelijks.. Een alleenstaande kerk valt niet onder aaneengesloten bebouwing, tenzij er woningen vlakbij zijn wordt het een ander verhaal. In mijn buurt ook een prachtig kerkje, volledig buiten de nofly-zones en zelfs 30 km gebied. Uiteraard wel netjes om dat niet voor/tijdens/na een dienst te doen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt voor de reacties, ik had hem niet gecalibreerd omdat ik dacht dat ik meteen kon vliegen omdat er ready to go op mijn scherm stond. Inderdaad mischien niet handig langs de kerk, maar bij ons zal er niemand moeilijk over doen in het dorp. Grt.
 
Het klinkt een beetje alsof je geen GPS-ontvangst had. Dan schakelt de drone over op ATTI modus en lijkt het alsof deze alle kanten op schiet, als je geen ervaring hebt met vliegen zonder GPS. Het zou heel goed kunnen dat de omliggende bebouwing (waaronder die kerk) een negatieve invloed had op het gps-signaal, dat via satellieten naar de ontvanger in je drone wordt gezonden.

Wat betreft het vliegen boven bebouwing: check voor de zekerheid nog even de regels op vliegjedroneveilig.nl. Als dronepiloot heb je je wel te houden aan de regels voor onbemande luchtvaartuigen en die zijn best streng. Het kan misschien wel zo zijn dat in het dorp niemand moeilijk doet over jouw drone, maar als deze door onvoorspelbaar gedrag op een gebouw crasht en er bijvoorbeeld brand uitbreekt als gevolg van een kortgesloten accu of er op een andere manier schade ontstaat dan zal je aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeren.
 
Het klinkt een beetje alsof je geen GPS-ontvangst had. Dan schakelt de drone over op ATTI modus en lijkt het alsof deze alle kanten op schiet, als je geen ervaring hebt met vliegen zonder GPS. Het zou heel goed kunnen dat de omliggende bebouwing (waaronder die kerk) een negatieve invloed had op het gps-signaal, dat via satellieten naar de ontvanger in je drone wordt gezonden.

Wat betreft het vliegen boven bebouwing: check voor de zekerheid nog even de regels op vliegjedroneveilig.nl. Als dronepiloot heb je je wel te houden aan de regels voor onbemande luchtvaartuigen en die zijn best streng. Het kan misschien wel zo zijn dat in het dorp niemand moeilijk doet over jouw drone, maar als deze door onvoorspelbaar gedrag op een gebouw crasht en er bijvoorbeeld brand uitbreekt als gevolg van een kortgesloten accu of er op een andere manier schade ontstaat dan zal je aansprakelijkheidsverzekering niet uitkeren.

Bedankt voor de info! Maar wat gebeurd en precies met de drone wanneer deze op atti modus springt? Waar gaat deze dan heen? Want ik kreeg de mavic niet meer op de grond zonder hem te ‘vangen’. En ik ga de regels meteen even doornemen, nogmaals bedankt, gr Jan
 
Dat betekent, dat echt moet sturen en dat is met GPS een stuk makkeler. In jouw geval speelt misschien de onervarendheid een rol om de controle over je drone te behouden.
Mijn advies zou zijn, begin in de beginners mode en leer je drone goed kennen. Kijk wat stuurbewegingen doen en probeer bv een rondje te vliegen of een vierkantje. Je kunt allerlei bewegingen rustig oefenen om de drone in je vingers te krijgen. Succes ermee en verlies hem niet.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Hi Jan,

Ik kan je alleen maar aanraden om de komende maanden eerst flink veel vliegervaring op te doen voordat je binnen risico gebieden gaat vliegen. Sowieso altijd de regels volgen, maar het kan zomaar gebeuren (en dat heb je al ervaren) dat de drone iets gaat doen wat jij niet wilt.
Zo kan hij met een redelijk volle accu zomaar ver weg van je vliegen en zo een bewoond gebied binnen vliegen. Dan is het alleen maar fijn als je weet wat je in die situaties moet doen. Het kan zelfs zover komen dat je de drone moet opofferen voor andermans veiligheid.

Probeer je sowieso goed te verdiepen in wat wel en niet mag, voordat je een BOA naast je hebt staan die een bonnetje schrijft met je naam erop en een bedrag die je mag overmaken.

Succes,

Gert
 
  • Leuk
Waarderingen: JB-NH
Het probleem met het landen zou ook het volgende kunnen zijn.

Als je wilt landen klik je op het pijltje om laag, links in je display.
Als je dit gedaan hebt vraagt het display of je echt wilt landen. Dan moet je nog een keer bevestigen door de schuif van links naar rechts schuiven.

Als je dit niet doet land ie ook niet.

Succes Marcel
 
Landen kan automatisch ( return home knop) of handmatig, afhankelijk van de omstandigheden.
Daarnaast kan de drone zelf beslissen om terug te keren cq te landen, door lage accu spanning of verlies van kontakt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Als je wilt landen klik je op het pijltje om laag, links in je display.
Als je dit gedaan hebt vraagt het display of je echt wilt landen. Dan moet je nog een keer bevestigen door de schuif van links naar rechts schuiven.

Als je dit niet doet land ie ook niet.

Dat is natuurlijk onzin. Deze functie voor automatisch landen is maar één mogelijkheid om een drone uit de lucht op de grond te krijgen. Daarnaast kun je met de hand landen (naar plek vliegen waar je wilt landen en dan naar beneden blijven bewegen totdat op de grond de motoren stoppen) en kan de drone door allerlei redenen zelf landen danwel op de grond terecht komen: druk op RTH knop terwijl RTH hoogte staat ingesteld op huidige vlieghoogte en de drone is dicht genoeg bij de controller, automatische RTH door wegvallen van verbinding, automatische RTH door te lage batterij, etc.
 
Zoals Wiebe al aangeeft zou het kunnen zijn dat de drone is overgeschakeld naar ATTI modus. Dan wordt de positie van de drone niet langer vastgehouden en zal deze reactief meebewegen met de wind, maar dat komt m.i. niet overeen met de sterke mate van pro-actief sturen vanuit de drone die jij beschrijft. Ook zou dat niet verklaren waarom je eigen stuursignalen weinig effect hadden, ik neem aan dat je redelijk sterke beweging zult hebben gemaakt.

Zou je de exacte omgeving iets nader kunnen beschrijven misschien? Wat was de afstand tot gebouwen of andere objecten in alle richtingen? Hoe hoog waren deze objecten t.o.v. de drone, wederom in alle richtingen? Hoeveel satellieten waren er op dat moment verbonden?

Ik vermoed dat je mogelijk multi-path hebt ondervonden. Waarbij de drone wel GPS gegevens ontvangt maar deze, i.v.m. het afbuigen van signalen op de omgeving, in feite een foutieve positie doorgeven en de drone op basis daarvan eveneens foutieve correctie stuurbewegingen uitvoert.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Toen de afstandbediening ready to go zei ben ik eerst een meter opgestegen, en de drone bleef mooi hangen, (...)

Wat was de kleur van het balkje linksboven waar in de app "ready to go" werd getoond? Geel? Groen? En stond er nog meer tekst bij?
 
  • Leuk
Waarderingen: Johan merks
Voordat je de drone de lucht in stuurt altijd eerst het status scherm bekijken en zorgen dat je voldoende GPS ontvangst hebt. Zet dus eerst de drone aan, dan de remote.
De 'pause' knop op je afstandsbediening kan hier wellicht je vriend zijn, het brengt de drone zo snel als mogelijk tot stilstand. Als de drone echter conflicterende informatie van z'n sensors krijgt zal dat echter niet lukken.
 
Voordat je de drone de lucht in stuurt altijd eerst het status scherm bekijken en zorgen dat je voldoende GPS ontvangst hebt. Zet dus eerst de drone aan, dan de remote.
De 'pause' knop op je afstandsbediening kan hier wellicht je vriend zijn, het brengt de drone zo snel als mogelijk tot stilstand. Als de drone echter conflicterende informatie van z'n sensors krijgt zal dat echter niet lukken.

Dat is niet de juiste volgorde zo , wat algemeen geadviseerd wordt eerst de remote, dan heb je altijd controle over de drone, dan de drone zelf aanzetten.
DJI adviseert dit ook zelf.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM en peSHIr
Wat ook nog wel eens wil gebeuren is, dat je (per ongeluk) vanaf een putdeksel start. Dan kan het zomaar zijn dat interne sensoren in de war zijn en de drone rare dingen begint te doen zodra je opstijgt. Dit heeft dan te maken met het feit dat je op metaal staat. Ik heb dit uit eigen ervaring meegemaakt. Denk hierbij maar eens aan het magnetisch compas. Hoeft niet altijd maar kan wel. Door mijn ervaring met stunt/schaalhelis kon ik gelukkig wel veilig landen. @Janmavicpro: vliegt hij alweer normaal? Succes!
 
Wat ook nog wel eens wil gebeuren is, dat je (per ongeluk) vanaf een putdeksel start. Dan kan het zomaar zijn dat interne sensoren in de war zijn en de drone rare dingen begint te doen zodra je opstijgt. Dit heeft dan te maken met het feit dat je op metaal staat.
Klopt. Of op/bij een metalen brug. Of op/bij een stevige betonnen structuur met veel wapeningsmetaal. Maar meestal krijg je dan wel een waarschuwing ivm magnetische interferentie, is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook nog wel eens wil gebeuren is, dat je (per ongeluk) vanaf een putdeksel start. Dan kan het zomaar zijn dat interne sensoren in de war zijn en de drone rare dingen begint te doen zodra je opstijgt. Dit heeft dan te maken met het feit dat je op metaal staat. Ik heb dit uit eigen ervaring meegemaakt. Denk hierbij maar eens aan het magnetisch compas. Hoeft niet altijd maar kan wel. Door mijn ervaring met stunt/schaalhelis kon ik gelukkig wel veilig landen. @Janmavicpro: vliegt hij alweer normaal? Succes!

Klopt, ben ivm vettige ondergrond eens vanaf dak van mn auto opgestegen. Dit vond mn mavic ook niet zon strak plan.

Kan het ook zijn dat de drone vreemd gaat doen als je in de buurt van iets metaals komt ondanks dat je vanaf de juiste plek bent opgestegen?
Misschien zit er in die kerk een forse staalconstructie.
Ik vloog eens in de buurt van een geparkeerde tractor met metalen kar, en mn mavic leek er moedwillig tegenaan te willen vliegen, raakte helemaal de kluts kwijt.
Met goed sturen heb ik hem er uit de buurt gekregen en uiteindelijk veilig aan de grond gezet.
 
Kan het ook zijn dat de drone vreemd gaat doen als je in de buurt van iets metaals komt ondanks dat je vanaf de juiste plek bent opgestegen?

Dat is niet alleen mogelijk maar zelfs zeer logisch! Het merendeel van de huidige consumentendrones vertrouwd voor een groot deel op een GPS- én een elektronisch kompassysteem. Daarbij verzorgt de GPS de horizontale plaatsbepaling en het kompas de oriëntatie of richting. Dit gebeurt doordat magnetometers in het kompas continu de intensiteit van het magnetische veld van de aarde meten op basis waarvan het magnetisch Noorden kan worden bepaald én hoe de drone ten opzichte daarvan is georiënteerd (richting).Simpel gezegd, mede a.d.h.v. het kompas is de drone in staat te bepalen wat voor en achter is. Het moge duidelijk zijn dat het kunnen onderscheiden van voor, achter, links en rechts vrij cruciaal is in de lucht.

Indien het kompas verstoort raakt zal ook de
oriëntatie van de drone minder nauwkeurig worden of, nog erger, volledig verkeerde waardes doorkrijgen met alle gevolgen van dien als je daar niet adequaat op reageert. Indien de drone zich op dat moment in een GPS ondersteunde vliegmodus bevindt kan dit resulteren in ongewone stuurbewegingen, plotseling verandering in de oriëntatie van het toestel en stabiliteit problemen. Mede om deze reden dient een kompas kalibratie altijd zo ver als mogelijk van dergelijke bronnen te worden uitgevoerd, maar het kan ook zeker geen kwaad om tijdens de vlucht ruim voldoende afstand te houden.

Bij verstorende bronnen kun je o.a. denken aan magnetische velden als gevolg van staal in gebouwen, kunstwerken (bruggen), voer- en vaartuigen of zelfs onder of op de grond (gewapend beton, leidingen). Maar denk vooral ook aan elektromagnetische straling rondom hoogspanningsmasten, bovenleidingen van het spoor, zendmasten of als gevolg van onweer.